Siadł rynek samochodów używanych

Na rynku wtórnym maleją ceny samochodów użytkowych, przybywa ich na placach.

Publikacja: 21.07.2023 08:56

Siadł rynek samochodów używanych

GDDKiA

Foto: GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

Raport badającej rynek wtórny firmy Eurotax wskazuje, że polski rynek samochodów ciężarowych przeżywa problemy. Popyt na przewozy jest niewielki, nadpodaż usług transportowych spowodowała spadek cen usług i malejący popyt na tabor. - Floty wyraźnie redukują się, co widać również po braku pracy dla kierowców. Zainteresowanie nowymi samochodami mocno spada, nawet pomimo spadku cen sprzedaży. Zamówione wiele miesięcy temu ciężarówki nie są odbierane przez przewoźników – wskazuje analityk Eurotax Marcin Kardas. 

Dodaje, że podobnie reaguje rynek wtórny. – Wciąż niewielka podaż używanych ciągników siodłowych nie jest w stanie utrzymać poziomu cen, które wyraźnie spadły w drugim kwartale 2023 roku. Podobnie reaguje rynek samochodów dystrybucyjnych do 18 ton DMC. Koniunktura w transporcie wyraźnie słabnie i prawdopodobnie jest to dłuższy trend – przypuszcza Kardas. 

Czytaj więcej

Współpraca i Eurohuby czyli rozwój europejskich sieci drobnicowych

Importerzy samochodów ciężarowych i naczep zamknęli jeden z najlepszych czerwców w historii i bardzo udane półrocze. Klienci zarejestrowali 3184 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Półrocze także jest udane z wynikiem 17 314 rejestracji, co jest wynikiem o niemal 11 proc. lepszym od uzyskanego w tym samym okresie roku ubiegłego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W czerwcu przybyło 2 253 naczep tj., o 4 proc.  r/r. więcej, a przyczep o dmc powyżej 3,5 tony 276 szt. tj. więcej o 7,4 proc.  niż rok wcześniej. – Trzeba jednak pamiętać, że punkt odniesienia, czyli 2022 rok był okresem drastycznego braku podaży pojazdów, a aktualne rejestracje, ze względu na długi czas produkcji, nie oddają bieżącej sytuacji rynkowej – tłumaczy Kardas.

Eurotax

Foto: Eurotax

Problemy branży TSL wynikają ze spadku koniunktury w Europie. Spodziewany wzrost unijnego PKB sięgnie w tym roku (według analiz KE) 1 proc. a w przyszłym 1,7 proc. Kilka miesięcy temu prognozy były jeszcze gorsze: 0,8 proc. w tym roku i 1,6 proc. w przyszłym. - Przynajmniej do połowy przyszłego roku z podażą frachtów będzie tak samo albo gorzej. Jednocześnie realne stawki spadły co najmniej o 5% oczywiście nie uwzględniając inflacji. W przewoźników międzynarodowych oprócz wzrostu kosztów uderzy też niższy kurs euro. Ponadto prognozuje, że do połowy przyszłego roku stawki spadną jeszcze ok 5%. Oczywiście nie uwzględniając inflacji. Dodatkowo po dwóch wakacyjnych kiepskich miesiącach myślę, że sporo małych przewoźników już w ogóle nie wyjedzie albo wyjedzie tylko na kraj – uważa niezależny ekspert Grzegorz Woelke.

Raport badającej rynek wtórny firmy Eurotax wskazuje, że polski rynek samochodów ciężarowych przeżywa problemy. Popyt na przewozy jest niewielki, nadpodaż usług transportowych spowodowała spadek cen usług i malejący popyt na tabor. - Floty wyraźnie redukują się, co widać również po braku pracy dla kierowców. Zainteresowanie nowymi samochodami mocno spada, nawet pomimo spadku cen sprzedaży. Zamówione wiele miesięcy temu ciężarówki nie są odbierane przez przewoźników – wskazuje analityk Eurotax Marcin Kardas. 

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep