Raport Last Mile Experts wskazuje, że w 2022 roku ukraiński rynek KEP zmniejszył się o 17,4 proc. licząc ilościowo do 305 mln paczek i o 8 proc. wartościowo do 1,3 mld euro. Wartość zamówień w e-handlu na Ukrainie zmalała ze 191,8 dol. w 2021 roku do zaledwie 14,65 dol. w 2022 roku. Cytowana w raporcie LME Statista spodziewa się, że po zakończeniu wojny sektor e-handlu szybko rozbuduje się, a w 2027 roku wartość zakupów internetowych na kupującego sięgnie 186,2 dol.
Wiodącą handlową platformą internetową na Ukrainie jest roeztka.com.ua, która ma dwa razy większe obroty od Amazona, drugiego gracza na tym rynku. Trzecia na podium jest platforma mekup.com.ua.
Członek zarządu w Alsendo Marcin Susmanek zaznacza, że w wyniku działań wojennych większość małych firmy zmuszona była zawiesić działalność. – Inne dołączyły natomiast do organizacji humanitarnych lub wojskowych operacji transportowych, co znacznie utrudniło estymację wolumenu przesyłek. W ubiegłym roku eksport spadł o 15,2 proc., zaś import wzrósł o 10,2 proc. Z końcem roku na rynku kurierskim aktywni pozostali m.in.: Nova Post, Ukrposhta i Meest świadcząc usługi także na terenie Polski – wymienia Susmanek.
W 2022 roku Nova Post (znana też jako Nova Poczta) miała 86 proc. rynku pod względem liczby przesyłek, wyprzedzając Ukrpocztę (10 proc.) i Meest (1,5 proc.). Licząc wartościowo Nova Post ma 90,5 proc. rynku, Ukrpoczta 5,4 proc., niecały procent mają FedEx i DHL Express, a Meest 0,6 proc.
Jak rozwinie się rynek po wojnie?
Według analiz przeprowadzonych przez Last Mile Experts (LME) długoterminowa odbudowa ukraińskiego sektora usług kurierskich i pocztowych ma kosztować około 260 mln dol. w latach w latach 2023-2033. Około 95% tej kwoty zostanie przeznaczona na potrzeby krótkoterminowe w latach 2023-2026. Przywrócenie pełnej zdolności operacyjnej sektora KEP szacuje się na około 1,89 mld dol. zainwestowanych do roku 2033.