Handel internetowy odradza się szybciej niż przypuszczano

Niektórzy operatorzy kurierscy widzą poprawę i sygnalizują rosnące przychody oraz lepsze wyniki na koniec 2023 roku.

Publikacja: 08.08.2023 18:40

Handel internetowy odradza się szybciej niż przypuszczano

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Skonsolidowane przychody UPS w drugim kwartale roku zmalały w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 10,9 proc. do 22,1 mld dol., a skonsolidowany zysk operacyjny zmalał o 21,4 proc. do 2,8 mld dol. 

W operacjach międzynarodowych przychody zmalały o 13 proc. głównie z powodu mniejszej (przede wszystkim w Azji) o 6 proc. liczby przesyłek. Dział logistyki zmniejszył przychody o 23,4 proc. do 3,2 mld dol., przede wszystkim z powodu mniejszej aktywności spedycji. 

W całym 2023 roku UPS spodziewa się 90 mld dol. przychodów i marży na sprzedaży 11,8 proc. Po pierwszym kwartale prognozy spółki mówiły o 97 mld dol. przychodów i marży 12,8 proc.  

Amazon z kolei zaraportował w tym samym okresie 11-procentowy wzrost sprzedaży do 134,4 mld dol., z czego przychody w Ameryce Północnej wykazały się taką samą dynamiką i sięgnęły 82,5 mld dol. 

Zysk operacyjny Amazona wzrósł do 7,7 mld dol. z 3,3 mld dol. w drugim kwartale 2022 roku. Logistyczny koncern spodziewa się, że w trzecim kwartale br. przychody wzrosną o 9-13 proc. do 138-143 mld dol., zaś zysk operacyjny sięgnie 5,5-8,5 mld dol. 

FedEx w kwartale zakończonym 31 maja podał, że przychody zmalały o 10,2 proc. do 21,9 mld dol., a marża operacyjna zmalała do 6,9 proc., czyli o 1 pp., co było wynikiem malejących ilości przesyłek oraz ich masy. 

Czytaj więcej

Nowy armator świętuje rocznicę, ale perspektywy są blade

Niemiecka Grupa DHL zmniejszyła w drugim kwartale przychody o 16,4 proc. do 20,1 mld euro, a zysk operacyjny o 27,2 proc. do 1,7 mld euro. 

InPost opublikował dane za pierwszy kwartał (wyniki za drugi będą znane na początku września) z których wynika, że przychody wzrosły o 29 proc. do niemal 2 mld zł, zaś zysk operacyjny o 36 proc. do 0,6 mld zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła w tym czasie o 21 proc. 

Holenderska poczta PostNL przekroczyła oczekiwania w ostatnim kwartale, przetwarzając większą liczbę paczek, co prowadzi do optymistycznych prognoz na ten rok. Dyrektor generalny, Herna Verhagen, przypisał zwiększony wolumen paczek szybszemu ożywieniu w handlu internetowym niż oczekiwano, a międzynarodowi klienci e-handlu napędzają znaczną część wzrostu. W rezultacie PostNL podniósł swój prognozowany roczny zysk do 100-130 milionów euro przed odsetkami i podatkami, w porównaniu z poprzednimi szacunkami 70-100 milionów euro. 

W drugim kwartale PostNL odnotował wzrost przychodów o 3% rok do roku, osiągając 771 milionów euro. Zysk netto wzrósł do 9 mln euro z 5 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dostawy paczek również odnotowały niewielki wzrost do 86 milionów euro. 

Czytaj więcej

Nie ma czego wozić, przewoźnicy jadą na stratach

W segmencie pocztowym nadal istnieją wyzwania związane ze spadkiem przychodów z 450 mln euro do 409 mln euro. Dyrektor generalny przyznał, że wynikało to z niskiej jakości dostaw będącej skutkiem niedoboru siły roboczej. PostNL ma obecnie około tysiąca wolnych miejsc pracy, co wskazuje na poprawę w stosunku do zeszłorocznych prawie 2000 wolnych miejsc pracy. 

Skonsolidowane przychody UPS w drugim kwartale roku zmalały w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 10,9 proc. do 22,1 mld dol., a skonsolidowany zysk operacyjny zmalał o 21,4 proc. do 2,8 mld dol. 

W operacjach międzynarodowych przychody zmalały o 13 proc. głównie z powodu mniejszej (przede wszystkim w Azji) o 6 proc. liczby przesyłek. Dział logistyki zmniejszył przychody o 23,4 proc. do 3,2 mld dol., przede wszystkim z powodu mniejszej aktywności spedycji. 

Pozostało 87% artykułu
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką