W lipcu 2023 r. Rosja ogłosiła decyzję o zakończeniu Black Sea Grain Initiative, co na nowo roznieciło wizję globalnego kryzysu żywnościowego. Grupa robocza Bałtyckiego Korytarza Solidarności Komisji Europejskiej (KE) rozważa transport ukraińskiego zboża konwojami ciężarowymi.
Zdaniem Jurgisa Adomavičiusa, założyciela międzynarodowej agencji celnej Bunasta, by przyśpieszyć rozwiązanie tej sytuacji trzeba rozważyć zastosowanie uproszczeń w gwarancjach celno-podatkowych, przeniesienie procesu sprawdzania żywności na teren odbiorcy towaru, zastosowanie cyfrowych dokumentów tranzytowych i jednolitych procedur, a także spójnej strategii wykorzystującej nowoczesne technologie.
Czytaj więcej
Niektórzy operatorzy kurierscy widzą poprawę i sygnalizują rosnące przychody oraz lepsze wyniki na koniec 2023 roku.
Związek Litewskich Przewoźników (LVS) zaproponował utworzenie korytarza transportowego z Ukrainy przez Polskę do portu w Kłajpedzie. LVS przekonuje, że rozwiązanie byłoby długoterminowe, ponieważ port może przeładować do miliona ton zboża miesięcznie.
Przedstawiciele LSV uważają, że transport takich dużych potoków powinien odbywać się w sposób jak najbardziej ekonomiczny i proponują zastosowanie w tym celu długich zestawów, mających 25,25 m, kursujących na wyznaczonych przez administrację zainteresowanych krajów trasach.