Strajk włoski w Baltic Hub

Przewoźnicy alarmują, że przeładunki na Baltic Hub idą opieszale i w rosnących zatorach tracą czas na terminalu.

Publikacja: 05.10.2023 18:12

Strajk włoski w Baltic Hub

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

Dla rozładowania zatorów Baltic Hub wydłużył czas otwarcia bram terminalu. – Od wielu lat nasze bramy dla samochodów ciężarowych otwarte są 24 godziny w ciągu tygodnia, tj. od 14:00 w niedzielę do 14:00 w następną sobotę.  Zdecydowaliśmy się wydłużyć godziny otwarcia bram w sobotę do 18:00, a następnie w niedzielę od 6:00 rano, ze względu na duży wzrost popytu na ładunki lokalne, w tym dedykowane na rynek polski, czeski i ukraiński. Kolejnym krokiem będzie udostępnienie bram 24/7 – zapewnia dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. 

Zapewnia, że od maja sytuacja w Baltic Hub zaczęła się zmieniać. – Przeładunki faktycznie wzrosły i wygląda na to, że zamkniemy rok z najwyższym wynikiem w historii. Jest to szczególnie godne uwagi ze względu na wpływ utraty wolumenów związanych z Rosją na cały ten rok. Oznacza to znaczną ilość ruchu w imporcie / eksporcie ładunków, które opuszczają terminal drogą oraz koleją - tłumaczy Baker. 

Czytaj więcej

Popyt w Chinach napędza rynek morskich przewozów

Zapowiada pobicie w tym roku liczby kontenerów przewiezionych koleją. – Z niecierpliwością czekamy na przybycie 4 suwnicy RMG na terminal kolejowy, która ma zostać oddana do użytku w maju 2024 roku – zapowiada dyrektor Baltic Hub. 

Jednak przewoźnicy uważają, że to nie nadmiar kontenerów, lecz problemy wewnętrzne obniżają sprawność obsługi transportu lądowego. Argumentują, że terminal ma braki kadrowe, głównie wśród kierowców i operatorów suwnic. – Na bocznicy kolejowej obsługują 25-30% wolumenu mniej niż kilka miesięcy temu - kolejka pociągów do portu zaczyna się na wysokości Łodzi - opóźnienia w obsłudze sięgają dni, a nie godzin. To co się dzieje od ponad dwóch miesięcy na Baltic Hub woła o pomstę do nieba! – uważa przedstawicielka PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek. 

Także przewoźnicy samochodowi domagają się przyspieszenia obsługi samochodów ciężarowych. – Wczoraj (4 października) przewoźnicy wystąpili do mnie o interwencję, ponieważ stali się ofiarami dużych perturbacji w załadunku. W BCT i GCT nie ma tego typu problemów co w Baltic Hub – podkreśla prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Powolne tempo działania terminalu odbija się także na armatorach. Portal biznestrojmiasto.pl podał, że na redzie Baltic Hub czekają na rozładunek statki. 4 października dwa statki armatora Mearsk były obsługiwane w terminalu, trzy stały na redzie, w tym jeden statek Mearska, a także duża jednostka OOCL

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Przedstawicielka PCC Intermodal dodaje, że w tych warunkach kontenery uciekają z Gdańska do Gdyni i do portów niemieckich, a wszystko to ze względu na niewydolność operacyjną Baltic Hub. 

Terminal Baltic Hub był chwalony za wysoką sprawność operacyjną, porównywalną do najlepszych terminali w innych portach. Powodem powolnej pracy są zatargi o wysokość wynagrodzeń dla pracowników. Rozmowy trwają, 6 października zarząd terminala będzie negocjował z pracownikami warunki wynagrodzeń. Baltic Hub rekrutuje chętnych do pracy, oferując m.in. bezpłatne szkolenia. 

Dla rozładowania zatorów Baltic Hub wydłużył czas otwarcia bram terminalu. – Od wielu lat nasze bramy dla samochodów ciężarowych otwarte są 24 godziny w ciągu tygodnia, tj. od 14:00 w niedzielę do 14:00 w następną sobotę.  Zdecydowaliśmy się wydłużyć godziny otwarcia bram w sobotę do 18:00, a następnie w niedzielę od 6:00 rano, ze względu na duży wzrost popytu na ładunki lokalne, w tym dedykowane na rynek polski, czeski i ukraiński. Kolejnym krokiem będzie udostępnienie bram 24/7 – zapewnia dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. 

Pozostało 84% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze