Transport przygotowuje się na intermodalny boom

Wielosystemowe lokomotywy są dla kolejowych przewoźników przepustką do przyszłości.

Publikacja: 30.09.2021 11:03

Transport przygotowuje się na intermodalny boom

Lokomotywa Vectron MS Siemens Mobility

Foto: Siemens Mobility

Materiał powstał we współpracy z Siemens Mobility Sp. z o.o.

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako, polski lider wynajmu lokomotyw, spółka Cargounit, podpisał z Siemens Mobility umowę ramową na zakup do 30 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Vectron MS. 

Pierwsze zostaną dostarczone już w listopadzie tego roku. Cargounit zobowiązał się do zakupu dwóch lokomotyw w tym roku i w nadchodzących dwóch latach nabędzie po cztery pojazdy. Pozostałe 20 jest w opcji. – W listopadzie ub.r. zapewniliśmy sobie finansowanie z Funduszu Trójmorza i znaleźliśmy wiarygodnego dostawcę lokomotyw. Gdybyśmy czekali z zamówieniem aż znajdziemy klientów, stracilibyśmy rynek, który w przewozach intermodalnych szybko rośnie. Jestem pewien, że znajdziemy chętnych na pozostałe lokomotywy – zapewnia prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Wskazuje, że jego spółka pozyskuje średnio 2 lokomotywy rocznie. – Na koniec roku będziemy mieli 27 nowoczesnych lokomotyw, gdy 2 lata temu mieliśmy ich tylko 8. Rynek idzie w kierunku nowych lokomotyw – podkreśla prezes Cargounit. 

Największa w Polsce umowa 

Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, opcjonalnie w Rumunii oraz Bułgarii. Pojazdy z platformy Vectron posiadają już dopuszczenia do eksploatacji w 20 europejskich krajach.  Coraz większa liczba operatorów jeździ po całej Europie – zauważa prezes zarządu Siemens Mobility Krzysztof Celiński. 

Przewoźnicy spodziewają się, że kończące się remonty sieci kolejowej umożliwią co najmniej podwojenie prędkości handlowej z dzisiejszych 25 km/h. – Do tej pory nie było presji na wymianę taboru. Modernizacje torów powodowały duże niedogodności dla przewoźników towarowych i niską prędkość handlową. Nowoczesna lokomotywa musi dziennie przejechać ponad 1000 km, aby jej zakup był opłacalny – tłumaczy Celiński. 

Zakończenie programu modernizacji dużych linii w 2023 roku pozwoli przewoźnikom towarowym dotrzymać kroku przewozom pasażerskim. – Pociągi intermodalne nie będą ich blokować. Lotos Kolej już prowadzi pociągi intermodalne z prędkością 100 km/h, a na wyremontowanej sieci pociągi z kontenerami będą jeździć 120 km/h. Po zakończeniu remontów polski rynek stanie się atrakcyjny i tabor już trzeba zamawiać – uważa prezes Siemens Mobility. – Wielu europejskich użytkowników Vectronów prosi o certyfikaty na Polskę. W rękach polskich przewoźników jest 60 Vectronów, a certyfikat na wjazd do Polski ma ponad 400, gdy sprzedanych w całej Europie jest ponad 1100, przy dostarczonych 800. Nie wykluczone, że po zakończeniu remontów głównych szlaków zagraniczni operatorzy wykorzystają certyfikaty – przypuszcza Celiński.

Podkreśla, że umowa z Cargounit jest największą w Polsce na lokomotywy wielosystemowe. Nawet w skali europejskiej jest to znaczący kontrakt. – Zawierany w Europie obejmuje przeciętnie 5-10 lokomotyw. Nasz największy jest na 200 lokomotyw i podpisaliśmy go z Kolejami Austriackimi – porównuje dyrektor zarządzający Rolling Stock Siemens Mobility Albrecht Neumann. Szacuje wielkość europejskiego rynku na 250-300 liniowych lokomotyw rocznie. 

Pracy nie zabraknie

Vectrony zakupione przez Cargounit mają moc 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). 

Wszystkie objęte są serwisem. – Zapewnimy 24-godzinną obsługę w 20 krajach, wszędzie tam, gdzie dotrze lokomotywa. Serwis prowadzimy efektywniej od warsztatów należących do użytkowników, bo jako producent doskonale znamy produkt – podkreśla Celiński. Zaznacza, że Vectron to typowy sprzęt, który jest doskonale znany każdemu mechanikowi i maszyniście. 

Producent podkreśla, że Vectron daje dużą elastyczność właścicielowi. – Wierzymy w uniwersalne lokomotywy, które nadają się do ruchu towarowego i pasażerskiego. Zmiana prędkości maksymalnej ze 160 km/h (maksymalnej dla pociągów towarowych) do 200 km/h (stosowanej w pasażerskich) następuje poprzez oprogramowanie – wskazuje Neumann. Ten sam tabor może być bez dodatkowych kosztów wykorzystany w różnych przewozach. 

Celiński uważa jednak, że dla operatorów towarowych pracy nie zabraknie. – Rosną ilości transportowanych kontenerów, na czym zależy politykom. Do Europy wraca z Azji przemysł, więc przybędzie nadań towarów wysoko przetworzonych. Jestem spokojny o wykorzystanie naszych lokomotyw w nadchodzących dekadach – stwierdza Celiński. 

Materiał powstał we współpracy z Siemens Mobility Sp. z o.o.

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako, polski lider wynajmu lokomotyw, spółka Cargounit, podpisał z Siemens Mobility umowę ramową na zakup do 30 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Vectron MS. 

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Szynowy
Małaszewicze z rekordem przeładunków
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Szynowy
Koncept terminala kontenerowego w Nowym Mieście nad Pilicą
Szynowy
Kijów ma bezpośrednie połącznie kolejowe z Chinami
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego