Cargounit wyda ponad 2 mld zł na nowe lokomotywy

Specjalizująca się w wynajmie lokomotyw spółka Cargounit zakupi w Siemens Mobility do stu lokomotyw elektrycznych. To największy kontrakt na lokomotywy w Polsce.

Publikacja: 28.02.2024 20:13

Cargounit wyda ponad 2 mld zł na nowe lokomotywy

Foto: Cargounit

Należąca do inwestycją funduszu inwestycyjnego Three Seas Initiative spółka Cargounit potwierdziła zakup 30 Vetronów i 10 Smartronów, których dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Dzięki opcji Cargounit zagwarantował sobie miejsce produkcyjne na linii montażowej. Dostawy wraz z opcją potrwają do 2030 roku. 

Całość umowy warta jest ponad 2 mld zł. – Cargounit w lipcu ubiegłego roku podpisał umowę o ustanowieniu platformy finansowania z 10 polskimi o zagranicznymi bankami na kwotę do 1,5 mld zł. Sama umowa ramowa z Siemens na zakup do 100 lokomotywy obejmuje potwierdzone zamówienie na 30 Vectronów i 10 Smartronów. Cargounit posiada możliwości finansowania potwierdzonych zamówień na lokomotywy z dostępnego finansowania w ramach platformy finansowej – tłumaczy prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Najwięksi na świecie właściciele statków

Podkreśla, że kontrakt był skomplikowany, liczy ponad 450 stron, a negocjacje trwały rok. Lokomotywy mają 3-letnią gwarancję, a pakiet serwisowy będzie jeszcze negocjowany. 

Lokomotywy jak świeże bułeczki

Potężne zamówienie dobrze ilustruje zarówno wielkość potrzeb przewoźników kolejowych jak i dobre perspektywy przed branżą nie tylko w Polsce, ale i w Europie. – W ciągu ostatnich 3 lat znacznie przekroczyliśmy nasze pierwotne plany zakupu i dostarczenia klientom w Polsce nowoczesnych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych. Spodziewamy się kontynuacji trendu wymiany taboru na nowoczesny w najbliższych latach – podkreśla prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. Cargounit jest szóstą pod względem wielkości w Europie firmą wynajmu lokomotyw. 

Oznaką coraz mocniejszego rynku kolejowych przewozów jest także chęć wydłużania kontraktów najmu nawet do pięciu lat, gdy dekadę temu wiele kontraktów przewoźnicy zawierali tylko na rok. 

Nowe lokomotywy Vectron MS będą przeznaczone do eksploatacji m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Rumunii, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Włoszech, Bułgarii i Belgii. Z kolei lokomotywy Smartron będą mogły być eksploatowane w Niemczech, Bułgarii i Rumunii.

Po krajach, w jakich dopuszczone są do ruchu Vectrony widać, że Cargounit będzie poszukiwał klientów przede wszystkim w krajach leżących na południe od Polski. Spółka jest w trakcie końcowych negocjacji z najemcami 30 zamówionych Vectronów i 10 Smartronów. Będą one opracować właśnie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

Pojawiają się także najemcy z Ukrainy. Spółka Ost-West Logistic Polska już zamówiła 4 wielosystemowe lokomotywy do przewozów z granicy polsko-ukraińskiej do portów holenderskich. 

Czytaj więcej

Raben skonsolidował ubiegłoroczne zakupy

Europa bierze wszystko

Potrzeby taborowe widoczne są także na zachodzie kontynentu, czas oczekiwana na dostawę nowej lokomotyw wielosystemowej to już blisko 3 lata, co po części jest wynikiem utrudnień funkcjonowania przemysłu na skutek zamknięć firm i utrudnień w czasie pandemii. – Europejski rynek wchłania rocznie pół tysiąca liniowych lokomotyw elektrycznych i ten popyt utrzyma się przez kilka lat, ponieważ tabor jest przestarzały i wymaga wymiany. Zatem sprzedaż będzie napędzana nie tylko przez wzrost przewozów, ale także przez opóźnioną latami modernizację – uważa wiceprezes działu lokomotyw i wagonów w Siemens Mobility Steffen Bobsien. 

Wskazuje, że w lutym niemiecka firma wynajmu lokomotyw Railpool złożyła u Siemensa zamówienie na 70 lokomotyw, a wraz z opcją na 250. Francuska Akiem zamówiła łącznie 100 Vectronów. 

Siemens Mobility jako jedyny w Europie oferuje 4-osiowe lokomotywy wielosystemowe z dopuszczeniem w 20 krajach. Brakuje homologacji francuskiej, którą firmie uda się uzupełnić do końca 2026 roku. – Mamy opracowany harmonogram uzyskania dopuszczenia i nasz zespół we Francji nie spodziewa się opóźnień – zaznacza Bobsien. 

Czytaj więcej

Tężeje ruch kolejowy z Chin do Europy

Siemens rozbudował nawet monachijską fabrykę, która docelowo będzie mogła produkować rocznie do 370 lokomotyw. Największy konkurent, Alstom, wprowadził nowy typ 4-osiowej lokomotywy, który jest w trakcie zdobywania homologacji, co trwa i francuska firma straciła 4 lata sprzedaży. Wielosystemowe lokomotywy przygotowuje także Newag, który będzie oferować 6-osiowego Dragona i 4-osiowego Griffina. Ten ostatni model jest konkurentem Vectrona. 

Do tej pory Siemens Mobility sprzedał ponad 2400 lokomotyw z rodziny Vectron 97 klientom w 16 krajach.

Należąca do inwestycją funduszu inwestycyjnego Three Seas Initiative spółka Cargounit potwierdziła zakup 30 Vetronów i 10 Smartronów, których dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Dzięki opcji Cargounit zagwarantował sobie miejsce produkcyjne na linii montażowej. Dostawy wraz z opcją potrwają do 2030 roku. 

Całość umowy warta jest ponad 2 mld zł. – Cargounit w lipcu ubiegłego roku podpisał umowę o ustanowieniu platformy finansowania z 10 polskimi o zagranicznymi bankami na kwotę do 1,5 mld zł. Sama umowa ramowa z Siemens na zakup do 100 lokomotywy obejmuje potwierdzone zamówienie na 30 Vectronów i 10 Smartronów. Cargounit posiada możliwości finansowania potwierdzonych zamówień na lokomotywy z dostępnego finansowania w ramach platformy finansowej – tłumaczy prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie
Szynowy
Pieniądze przejdą koło nosa kolejom regionalnym
Szynowy
Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE
Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy