Należąca do inwestycją funduszu inwestycyjnego Three Seas Initiative spółka Cargounit potwierdziła zakup 30 Vetronów i 10 Smartronów, których dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Dzięki opcji Cargounit zagwarantował sobie miejsce produkcyjne na linii montażowej. Dostawy wraz z opcją potrwają do 2030 roku.
Całość umowy warta jest ponad 2 mld zł. – Cargounit w lipcu ubiegłego roku podpisał umowę o ustanowieniu platformy finansowania z 10 polskimi o zagranicznymi bankami na kwotę do 1,5 mld zł. Sama umowa ramowa z Siemens na zakup do 100 lokomotywy obejmuje potwierdzone zamówienie na 30 Vectronów i 10 Smartronów. Cargounit posiada możliwości finansowania potwierdzonych zamówień na lokomotywy z dostępnego finansowania w ramach platformy finansowej – tłumaczy prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń.
Czytaj więcej
Wartość statków należących do pierwszej dziesiątki państw przekracza bilion dolarów. Chiny szturm...
Podkreśla, że kontrakt był skomplikowany, liczy ponad 450 stron, a negocjacje trwały rok. Lokomotywy mają 3-letnią gwarancję, a pakiet serwisowy będzie jeszcze negocjowany.
Lokomotywy jak świeże bułeczki
Potężne zamówienie dobrze ilustruje zarówno wielkość potrzeb przewoźników kolejowych jak i dobre perspektywy przed branżą nie tylko w Polsce, ale i w Europie. – W ciągu ostatnich 3 lat znacznie przekroczyliśmy nasze pierwotne plany zakupu i dostarczenia klientom w Polsce nowoczesnych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych. Spodziewamy się kontynuacji trendu wymiany taboru na nowoczesny w najbliższych latach – podkreśla prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. Cargounit jest szóstą pod względem wielkości w Europie firmą wynajmu lokomotyw.