Wysokie zapotrzebowanie na transport morski podniosło ceny wynajmu statków, co przełożyło się na ich wyższą wyceną. Listę 10 krajów będących największymi właścicielami statków opracował VesselsValue, przeglądając łączną wartość aktywów statków według kraju właściciela rzeczywistego. Podawane ceny pochodzą z lutego 2024 roku.
Pierwsza trójka
Na pierwszym miejscu jest Japonia, posiadająca flotę o łącznej wartości 206,3 miliardów dol., o 5% większej od ostatniego raportu z listopada 2022 roku. japońscy armatorzy poczynili znaczące inwestycje w sektorze tankowców, do floty dodano prawie 100 statków, zwiększając łączną wartość o ok. 15,5%. Ponadto w ostatnim roku wartości tego sektora nadal rosły w niemal wszystkich podsektorach i kategoriach wiekowych. Na przykład 10-letnie Suezmaxy o nośności 160 000 DWT wzrosły o ok. 19,8% rok do roku z 53,43 mln dol. do 64,01 mln dol.
Czytaj więcej
To był trudny rok dla branży. Jeden z ważniejszych w Europie i największy w Polsce operator logistyki ciężkiej zakończył rok ze spadkiem przychodów.
Spośród krajów będących największymi właścicielami statków Japonia posiada flotę statków LNG i LPG o największej wartości, odpowiednio 37,8 miliarda dol. i 13,4 miliarda dol. oraz pod względem wielkości wynoszącą 202 statki LNG i 344 LPG. Japonia posiada także największą i najcenniejszą flotę przewoźników samochodowych liczącą 334 statki i o łącznej wartości 22,9 mld dolarów.
Na drugim miejscu znalazły się Chiny, utrzymujące czołową pozycję pod względem liczby posiadanych statków, mogąc pochwalić się łącznie 6084 statkami i o wartości 204 miliardy dol. Chiny posiadają największą flotę masowców, zarówno pod względem liczny jak i wartości statków. Wysokie stawki frachtowe na tym rynku zwiększyły wartości, które wzrosły o ok. 30,36% rok do roku dla nowo budowanych statków o nośności 180 000 DWT, które wzrosły z 54,75 mln dol. do 71,37 mln dol., co stanowi najwyższy poziom od marca 2010 roku.