Najwięksi na świecie właściciele statków

Wartość statków należących do pierwszej dziesiątki państw przekracza bilion dolarów. Chiny szturmują pierwszą pozycję.

Publikacja: 28.02.2024 05:37

Najwięksi na świecie właściciele statków

Wikipedia

Foto: Wikipedia

Wysokie zapotrzebowanie na transport morski podniosło ceny wynajmu statków, co przełożyło się na ich wyższą wyceną. Listę 10 krajów będących największymi właścicielami statków opracował VesselsValue, przeglądając łączną wartość aktywów statków według kraju właściciela rzeczywistego. Podawane ceny pochodzą z lutego 2024 roku. 

Pierwsza trójka

Na pierwszym miejscu jest Japonia, posiadająca flotę o łącznej wartości 206,3 miliardów dol., o 5% większej od ostatniego raportu z listopada 2022 roku. japońscy armatorzy poczynili znaczące inwestycje w sektorze tankowców, do floty dodano prawie 100 statków, zwiększając łączną wartość o ok. 15,5%. Ponadto w ostatnim roku wartości tego sektora nadal rosły w niemal wszystkich podsektorach i kategoriach wiekowych. Na przykład 10-letnie Suezmaxy o nośności 160 000 DWT wzrosły o ok. 19,8% rok do roku z 53,43 mln dol. do 64,01 mln dol.

Czytaj więcej

Raben skonsolidował ubiegłoroczne zakupy

Spośród krajów będących największymi właścicielami statków Japonia posiada flotę statków LNG i LPG o największej wartości, odpowiednio 37,8 miliarda dol. i 13,4 miliarda dol. oraz pod względem wielkości wynoszącą 202 statki LNG i 344 LPG. Japonia posiada także największą i najcenniejszą flotę przewoźników samochodowych liczącą 334 statki i o łącznej wartości 22,9 mld dolarów.

Na drugim miejscu znalazły się Chiny, utrzymujące czołową pozycję pod względem liczby posiadanych statków, mogąc pochwalić się łącznie 6084 statkami i o wartości 204 miliardy dol. Chiny posiadają największą flotę masowców, zarówno pod względem liczny jak i wartości statków. Wysokie stawki frachtowe na tym rynku zwiększyły wartości, które wzrosły o ok. 30,36% rok do roku dla nowo budowanych statków o nośności 180 000 DWT, które wzrosły z 54,75 mln dol. do 71,37 mln dol., co stanowi najwyższy poziom od marca 2010 roku.

Chiny są także właścicielem największej liczby tankowców i kontenerów. Flota tankowców składa się z 1576 statków o łącznej wartości 47,4 mld dol., a flota kontenerowców liczy 1011 statków o wartości 42,6 mld dol. Chociaż flota kontenerowa wzrosła od czasu ostatniego opracowania tego raportu, wartość floty spadła o ok. 23,8%. Dzieje się tak, gdyż rynek znacznie zwolnił w stosunku do szczytów z 2022 r., co miało wpływ na wartości, które spadły w wielu sektorach. Na przykład wartości dla 2-letnich kontenerowców Handy Container 1750 TEU spadły o ok. 20,1% rok do roku z 8,55 mln dol. do 6,76 mln dol.

VesselsValue

Foto: VesselsValue

Grecja utrzymała pozycję kraju trzeciego w rankingu zarówno pod względem całkowitej liczby statków w swojej flocie, jak i ogólnej wartości. Podczas gdy Chiny posiadają więcej tankowców, grecka flota tankowców ma największą wartość – 69,5 miliarda dolarów, przewyższając Chiny o 22,1 miliarda dolarów.

W ostatnich dwóch latach utrzymujące się rosyjskie sankcje i wynikający z nich wzrost popytu na tonokilometry w dalszym ciągu zwiększały zyski tankowców. Także konieczność omijania Morza Czerwonego dodatkowo podbija wartości tych statków. Dzięki temu w większości tankowców ich wartości sięgają najwyższych poziomów od 2010 roku, na przykład wartość 15-letnich Suezmaxów o nośności 160 000 DWT wzrosła o ok. 20,62% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, z 38,37 mln dol. do 46,28 mln dol.

Czytaj więcej

Tężeje ruch kolejowy z Chin do Europy

Grecja jest także właścicielem drugiej co do wielkości floty LNG, liczącej 143 statki i wartej 31,1 mld dol. Wartości w tym sektorze niezmiennie utrzymują się na podwyższonym poziomie od 2022 r., napędzane wzrostem popytu.

Tuż za podium

Stany Zjednoczone pozostały na 4. miejscu z sumą 99,9 mld dolarów, co oznacza wzrost o ponad 1 mld dolarów w porównaniu z ostatnim raportem VesselsValue.

Z ogólnej wartości aktywów 49 miliardów dol. stanowią statki wycieczkowe, co umacnia pozycję USA jako największego armatora statków wycieczkowych na świecie. Można się tego było spodziewać, biorąc pod uwagę, że dwie wiodące firmy wycieczkowe, Carnival i Royal Caribbean, mają swoje siedziby w USA. Pomimo spadku wartości floty łącznie o 4,7 mld dolarów od ostatniego raportu, USA utrzymują dominację w branży wycieczkowej.

Stany Zjednoczone są także znaczącym właścicielem w sektorze RoRo, dysponując największą pod względem wartości flotą, wartą 2,5 miliarda dolarów. Jednak z 40 statkami Stany Zjednoczone plasują się za Japonią, która posiada takie 84 statki.

W tym roku Singapur po raz kolejny utrzymał 5. miejsce z flotą o wartości ok. 85,7 mld dolarów i 4. miejsce pod względem liczby posiadanych statków. Singapurska flota kontenerowa jest trzecią co do wartości na świecie, wartą 22,1 mld dolarów, co stanowi prawie jedną czwartą wartości całej floty.

Poprawa w sektorze LPG i wyższe wartości spowodowały wzrost aktywności sprzedażowej i zakupowej w Singapurze. Obecna wycena floty LPG wynosi 9,3 miliarda dolarów, co oznacza znaczny wzrost o 57% w porównaniu z ostatnim raportem. Ten wzrost wynosi Singapur na drugą pozycję pod względem wartości w sektorze LPG.

Czytaj więcej

Przewoźnicy: dlaczego inspekcja walczy o swoje prawa naszym kosztem?

Korea Południowa utrzymała w tym roku 6. pozycję, a wartość jej floty wynosi obecnie 67 mld dolarów, co oznacza wzrost o nieco ponad 1 miliard dolarów od czasu sporządzenia ostatniego raportu.

Kraj ten jednak wysunął się z pierwszej dziesiątki pod względem liczby posiadanych statków, wyprzedzony przez nowicjuszy, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rosja i Holandia.

Inwestycje Korei Południowej w sektor LNG w dalszym ciągu się opłacają, a wartości dla tego sektora pozostają niezmienne i wysokie.

Korea Południowa zachowała kluczową rolę światowego eksportera samochodów i poczyniono znaczne inwestycje w sektorze nowych budynków. HMM złożył zamówienie na sześć statków LCTC i opcję budowy kolejnych czterech statków w Guangzhou CSSC z dostawą w latach 2026–2028.

Ostatnia czwórka

Norwegia awansowała na 7. miejsce, wyprzedzając Niemcy, z łączną wartością floty na poziomie 59,3 mld dolarów. Było to spowodowane głównie inwestycjami w sektorach gazowych, a wartość norweskiej floty LNG wzrosła o ok. 16,7% od ostatniego raportu z 12,2 mld dolarów do 14,2 mld dolarów. 

Wartość floty LPG wzrosła o ok. 55% z 2,9 mld dol. do 4,5 mld dol., co było efektem wzrostu sprzedaży jednostek używanych i zamówień na nowe konstrukcje. W 2023 roku Norwegia dodała do globalnego portfela zamówień 10 zbiornikowców na LPG, w tym w ramach umowy en bloc zawartej przez Solvgang ASA, która zamówiła od Hyundai Heavy Industries pięć zbiornikowców VLGC na LPG o pojemności 88 000 m3 z dostawą w latach 2026–2027 i wartością od 107,41 mln dol. do 106,65 mln dol. 

Czytaj więcej

CPK z listem otwartym

Norwegia jest także drugim co do wielkości właścicielem przewoźników samochodowych. Obecna wartość tej floty wynosi 9,2 mld dolarów, w porównaniu z 8,2 mld dolarów, co oznacza wzrost o ok. 13% w porównaniu z ostatnim raportem.

Po krótkim okresie na 9. pozycji Wielka Brytania wróciła teraz na 8. miejsce z wartością floty 53,8 miliarda dolarów. Sektor statków wycieczkowych jest najcenniejszy dla Wielkiej Brytanii i stanowi około 25%, a następnie sektor kontenerowców z około 15%; udział ten znacznie spadł z powodu ochłodzenia nastrojów na rynku, a tym samym wartości. Dzięki silnym wzrostom w sektorze tankowców wartość brytyjskiej floty tankowców wzrosła o około 36,5% od naszego ostatniego raportu, z 5,2 miliarda dolarów w listopadzie 2022 r. do 7,2 miliarda dolarów.

Do znaczących inwestycji doszło także w sektorze LPG, a wartość tej floty wzrosła z 2,9 miliarda dolarów w naszym ostatnim raporcie do 5 miliardów dolarów dzisiaj, co oznacza wzrost o około 30%.

Niemcy odnotowały spadek w swoich światowych rankingach, spadając w tym roku z 7. na 9. miejsce. Znaczna część floty tradycyjnie składała się z kontenerowców, gdzie Niemcy zajmują obecnie drugą pozycję pod względem liczby statków. Ponieważ zyski w dalszym ciągu podlegają korekcie po boomie z początku lat 20. XX w., wartości w tym sektorze również spadły. W rezultacie wartość niemieckiej floty spadła z 32,1 miliarda dolarów w ostatnim raporcie do 17,8 miliarda dolarów, co stanowi spadek o około 45%.

Czytaj więcej

Nearshoring ląduje w Polsce

W tym roku wartość inwestycji Niemiec we flotę LNG wzrosła o 625 mln dolarów, do 1 mld dolarów.

Nowością na liście jest Hongkong, którego łączna wartość floty wynosi 44,7 mld dolarów. Warto zauważyć, że znaczące inwestycje w sektorze masowców wywindowały Hongkong na piątą pozycję na liście 10 największych. Sam sektor generuje ponad jedną czwartą całkowitej wartości floty, czyli około 29%, wynoszącej 13 miliardów dolarów. Potwierdzają to wysokie wartości masowców, które wzrosły we wszystkich podsektorach nowoczesnych statków, na przykład 5-letnie Capesize o nośności 180 000 DWT osiągnęły wartość o 32,14% rok do roku z 42,53 mln dol. do 56,2 mln dol.

Wysokie zapotrzebowanie na transport morski podniosło ceny wynajmu statków, co przełożyło się na ich wyższą wyceną. Listę 10 krajów będących największymi właścicielami statków opracował VesselsValue, przeglądając łączną wartość aktywów statków według kraju właściciela rzeczywistego. Podawane ceny pochodzą z lutego 2024 roku. 

Pierwsza trójka

Pozostało 96% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze