Nearshoring ląduje w Polsce

Rosnące unijne cła i koszty transportu zachęcają do inwestycji w Polsce i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Publikacja: 22.02.2024 10:30

Nearshoring ląduje w Polsce

Panattoni

Foto: Panattoni

Przenoszenie produkcji bliżej konsumentów staje się coraz popularniejsze. Przemysław Piętak z CBRE wskazuje, że od czasu pandemii bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) typu greenfield w fabryki w pobliżu Europy Zachodniej znajdują się na trajektorii wzrostowej. Powołuje się przy tym na firmę fDi Markets, która oblicza, że w latach 2022-2023 zagraniczne firmy zobowiązały się przeznaczyć ponad 82 mld dol. na projekty produkcyjne w 15 lokalizacjach w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) i Afryce Północnej. Był to najwyższy dwuletni wynik w historii i oznacza wzrost o 62% w porównaniu z przedpandemicznymi latami 2018-2019. 

Rosną koszty inwestycji

Piętak zaznacza, że zaletą nowych lokalizacji są krótsze łańcuchy dostaw, a poza tym inwestorzy omijają cła, które w ostatnich kilku latach w coraz większym stopniu wykorzystywały m.in. UE i USA, chroniąc sektory strategiczne, takie jak pojazdy elektryczne (EV), baterie i półprzewodniki. 

Czytaj więcej

Polska już jest większa o 36 ha, budowa nowego terminala blisko półmetka

Lawina dużych inwestycji w blisko położonych krajach w strategicznych sektorach zwiększa kapitałochłonność projektów. Przedstawiciel CBRE wskazuje, że średnie ogłoszone nakłady inwestycyjne dla każdego projektu BIZ w produkcji w 15 krajach wzrosły z 44,5 mln dol. w 2019 r. do 130,8 mln dol. w 2023 r. Pojawiają się również oznaki zwiększonej automatyzacji i robotyzacji – w latach 2022-2023 średnie nakłady inwestycyjne przeznaczone na projekty BIZ w sektorze urządzeń przemysłowych osiągnęły rekordowy poziom 36,6 mln dol. 

Głównymi beneficjentami przebudowy strategicznych łańcuchów dostaw w Europie są gospodarki Europy Środkowo-Wschodniej. W ostatnich dwóch latach Węgry przyciągnęły BIZ 18,8 mld dol., co oznacza wzrost o 141% w porównaniu z latami 2018-2019. Ponad połowa z tego pochodziła z wielkich projektów związanych z bateriami i metalami, które są w nich umieszczane, w tym przez chiński CATL i południowokoreański SK Innovation. 

W ostatnich dwóch latach BIZ w Polsce wzrosły o 45% w porównaniu z okresem sprzed pandemii, głównie ze względu na plany amerykańskiego producenta chipów Intel dotyczące budowy nowej fabryki. – Dla europejskich producentów działalność operacyjna w Europie Środkowej i Wschodniej oznacza krótszy czas dostaw, niższe koszty transportu i szybszy czas realizacji zamówień. Korzysta na tym wiele sektorów, w tym motoryzacyjny, przemysłowy i elektroniczny. Inwestorami, którzy rozważają tę część Europy, są także firmy związane z rynkiem dóbr konsumpcyjnych i tzw. „fast fashion” – wylicza Senior Research Consultant, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Adrian Semaan. 

Czytaj więcej

Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Niższe ceny i atrakcyjne aktywa

Cushman & Wakefield szacuje, że koszty wynajmu powierzchni magazynowej i prowadzenia działalności na polskim rynku mogą być nawet o ponad 50% niższe w porównaniu do wybranych krajów Europy Zachodniej. Eksperci wzięli pod uwagę wszelkie koszty związane z wynajmem i prowadzeniem działalności operacyjnej na powierzchni 10 000 mkw., przy zatrudnieniu 50 pracowników magazynowych i rocznym zużyciu energii na poziomie 480 MWh. – Z badania Cushman & Wakefield jasno wynika, że koszty wynajmu magazynów i prowadzenia w nich działalności operacyjnej są o 34% niższe niż w Czechach, o 45% aniżeli w Hiszpanii i aż o 62% niższe niż w Niemczech – porównuje dyrektor Działu Industrial & Logistics w Polsce oraz Dyrektor E-Commerce w regionie CEE w Cushman & Wakefield Damian Kołata. 

W Polsce dobrą pozycję ma np. Śląsk. – Dużą zaletą Śląska jest jego transgraniczny charakter. Region jest punktem, gdzie łączy się transport drogowy, kolejowy i lotniczy – autostrady A1 i A4, euroterminal w Sławkowie, do którego dociera jedyna szerokotorowa linia kolejowa (LHS), czy lotnisko w Pyrzowicach. Przewagą jest też czynnik ludzki – zasób pracowników magazynowych i produkcyjnych. Ważne jest również zaplecze edukacyjne – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach czy Politechnika Śląska, które uchodzą za bardzo dobre uczelnie kształcące przyszłych specjalistów – tłumaczy konsultant Michael Page Igor Charytanowicz.

Czytaj więcej

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Nie tylko Śląsk ma szansę na inwestycje. Raport fDi wskazuje, że polskie miasta są atrakcyjnym miejscem dla inwestycji. Wśród głównych miast Europy na czwartym miejscu jest Warszawa, w rankingu dużych miast na czwartym uplasował się Kraków a Poznań na siódmym miejscu, zaś listę miast średniej wielkości otwiera Wrocław, a na 9 pozycji znalazł się Gdańsk. 

Przenoszenie produkcji bliżej konsumentów staje się coraz popularniejsze. Przemysław Piętak z CBRE wskazuje, że od czasu pandemii bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) typu greenfield w fabryki w pobliżu Europy Zachodniej znajdują się na trajektorii wzrostowej. Powołuje się przy tym na firmę fDi Markets, która oblicza, że w latach 2022-2023 zagraniczne firmy zobowiązały się przeznaczyć ponad 82 mld dol. na projekty produkcyjne w 15 lokalizacjach w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) i Afryce Północnej. Był to najwyższy dwuletni wynik w historii i oznacza wzrost o 62% w porównaniu z przedpandemicznymi latami 2018-2019. 

Pozostało 88% artykułu
Rynek
Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym
Rynek
Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek
Logistycy pierwsi do inwestycji