Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

W 2023 roku nastąpiły spadki w przewozach drogowych, jednak prognozowany wzrost gospodarczy przyniesie zmianę trendu.

Publikacja: 19.02.2024 09:16

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Foto: GDDKiA

W 2023 roku wpływy Krajowego Funduszu Drogowego z e-Toll wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 8,1 proc. do 2 280 623 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że od stycznia 2023 rząd powiększył stawki opłat o „wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”, który wyniósł 13,3 proc. 

Zatem ruch ciężarówek zmalał, co lepiej widoczne jest po liczbie transakcji w e-Toll, która zmniejszyła się w 2023 roku o 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku do 1,18 mld. Najgłębszy spadek zaobserwowany był w grudniu (7,9 proc.) i wrześniu (4,5 proc.), a tylko w dwóch miesiącach: październiku i w czerwcu liczba transakcji była większa niż w 2022 roku, o (odpowiednio) 1,7 proc. oraz 0,4 proc. 

Czytaj więcej

Znów zablokowane granice z Ukrainą

Jeszcze głębsze spadki zanotował ruch w Niemczech. Z danych Bundesamt fur Logistik und Mobilitat wynika, że przebieg ciężarówek na płatnych drogach w Niemczech zmalał w 2023 roku o 3,9 proc. w stosunku do wcześniejszego roku. Przewoźnicy lokalni zanotowali 4,9-procentowe spadki przebiegu, zagraniczni 2,7-procentowe. Auta z polskimi tablicami rejestracyjnymi zmniejszyły przebiegi o 1,5 proc. do niecałych 7,6 mld km, co stanowiło 19 proc. kilometrażu. Dla porównania, w 2016 roku (drugim w którym w całości obowiązywał MiLoG) ciężarówki zarejestrowane w Polsce miały 16 proc. udziału. 

Wraz z malejącymi przebiegami rosło zadłużenie branży transportowej zajmującej się drogowym transportem towarów. W 2023 roku przekroczyło właśnie 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc., jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. 

Z analiz tej firmy wynika, że co czwarta firma transportowa doświadczyła w minionym roku problemów z płynnością finansową, głównie za sprawą nieterminowego wpływu zapłaty za świadczone usługi. 

Na koniec 2023 roku 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą, pokazują prowadzone przez EFL badania „Skaner MŚP”. O dobrej kondycji wspominało 35 proc. firm, a o ani dobrej, ani złej najwięcej, bo 42 proc. badanych przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Joanna Porath: Potrzebne zmiany celne i podatkowe w związku z CPK

Jest szansa na poprawę sytuacji i przyspieszenie wzrostu gospodarczego. Analitycy PKO Research spodziewają się w tym roku wzrostu PKB Polski na poziomie 3,7 proc. po ubiegłorocznej stagnacji (PKP wzrósł o 0,2 proc.). Komisja Europejska jest ostrożniejsza i w opublikowanych w 15 lutego prognozach przewiduje wzrost PKB dla Polski w tym roku w tempie 2,7 proc., w kolejnym 3,2 proc. Jednocześnie obniżyła szacunki inflacji w Polsce na 2024 rok z 6,2 proc. do 5,2 proc., a na 2025 rok podwyższyła z 3,8 proc. na 4,7 proc. 

W szacunkach KE w Niemczech PKB ma wzrosnąć w tym roku o 0,3 proc. po spadku 0,3 proc. w 2023 roku, a wyraźne odbicie pojawi się w przyszłym roku, gdy gospodarczy wzrost przyspieszy do 1,2 proc. Jednocześnie inflacja zmaleje z 6 proc. w ub.r. do 2,8 proc. w tym roku i 2,4 proc. w przyszłym. 

W 2023 roku wpływy Krajowego Funduszu Drogowego z e-Toll wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 8,1 proc. do 2 280 623 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że od stycznia 2023 rząd powiększył stawki opłat o „wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”, który wyniósł 13,3 proc. 

Zatem ruch ciężarówek zmalał, co lepiej widoczne jest po liczbie transakcji w e-Toll, która zmniejszyła się w 2023 roku o 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku do 1,18 mld. Najgłębszy spadek zaobserwowany był w grudniu (7,9 proc.) i wrześniu (4,5 proc.), a tylko w dwóch miesiącach: październiku i w czerwcu liczba transakcji była większa niż w 2022 roku, o (odpowiednio) 1,7 proc. oraz 0,4 proc. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?