Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Wielton i Pesa rozwijają się w Afryce. Wykorzystują napływ inwestycji oraz rosnącą populację, z którą zwiększają się potrzeby transportowe.

Publikacja: 20.02.2024 12:46

Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Foto: Wielton

Wielton poszukuje chętnych do pracy w spółce Wielton Africa, która jest obecna na afrykańskim rynku od 2017 roku, gdy została założona w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej). W marcu 2020 roku został utworzony oddział spółki Wielton Africa w Casablance w Maroku. 

Nowe regulacje

Na decyzję Wieltonu o rozszerzeniu działalności w tym regionie wpływ miały m.in. korzystne zmiany legislacyjne przeprowadzone na obszarze Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczej i Monetarnej, zrzeszającej osiem państw. Dotyczą one m.in. zmniejszenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poruszających się po lokalnych drogach, co powoduje konieczność wymiany floty. Duży potencjał sprzedażowy tkwi w inwestycjach w przemysł wydobywczy i regionalną infrastrukturę. 

Czytaj więcej

Jesienią możliwe podwyżki polskiego myta

Wielton eksportuje pojazdy do 7 krajów afrykańskich: Wybrzeże Kości Słoniowej, Senegal, Maroko, Kamerun, Czad, Mali, Gwinea. – W planach mamy poszerzenie działalności w Afryce o Tanzanię i Kenię, prawdopodobnie będą to także Algieria i Mauretania po planowanych misjach handlowych w tym roku – ujawnia dyrektor zarządzający Wielton Afryka Artur Pietrzak. 

W regionie działa wiele kopalń i dlatego najczęściej klientów znajdują ciężkie, 4-osiowe wywrotki, skonstruowane specjalnie na potrzeby rynku afrykańskiego. Konstruktorzy Wieltonu zmniejszyli masę pojazdów i zapewnili równomierne rozłożenie obciążeń na wszystkie osie. 

Poza tym sprzedawane są tam również platformy oraz naczepy kurtynowe i naczepy podkontenerowe, głównie w Afryce Północnej. Wielton zamierza w najbliższym czasie poszerzyć ofertę. – W tym roku planujemy między innymi wprowadzić na rynek afrykański stalowe naczepy furgonowe, a także przygotowujemy produkt pod rynek chłodni w Afryce Północnej – zapowiada Pietrzak.

Ubezpieczone kontrakty

W 2022 roku (raport za rok 2023 będzie opublikowany w kwietniu) zatrudniająca 7 osób spółka Wielton Africa sprzedała w Afryce 192 pojazdy, gdy rok wcześniej 298 (przy całkowitej sprzedaży Grupy Wielton 23 180 jednostek w 2022 roku). 

Przychody ze sprzedaży na Wybrzeżu Kości Słoniowej wyniosły w 2022 roku 23,1 mln zł, gdy rok wcześniej 33,8 mln zł (spadek o 31,7 proc.). Przychody całej Grupy Wielton wyniosły (odpowiednio) 3433,4 mln zł i 2 696,4 mln zł. 

Czytaj więcej

Transport potyka się o nieistniejące granice

Na afrykańskim rynku Wielton współpracuje w polskimi rządowymi instytucjami, np. BGK i KUKE, zapewniając finansowanie dla większych projektów. – Zdecydowana większość naszej sprzedaży jest zabezpieczona finansowo. Zdajemy sobie sprawę z trudności związanych z odzyskaniem należności na rynku afrykańskim i z tego powodu minimalizujemy w sposób systematyczny wszelką ekspozycję na zaległe należności – tłumaczy dyrektor zarządzający Wielton Afryka. 

Bank Gospodarstwa Krajowego wykupuje wierzytelności z tego kontraktu. To rynek z wciąż rosnącym popytem, ponieważ kontynent afrykański niezmiennie notuje wysoki przyrost naturalny. W Afryce jest najliczniejsze grono najszybciej rozwijających się gospodarek świata. 

Pesa

Kolejowe sukcesy w Ghanie

Na początku lutego Pesa przekazała w Bydgoszczy pierwszy z zamówionych 12 pociągów spalinowych. Sekretarz Stanu i Prezes Agencji Rozwoju Kolei Ghany Yaw Owusu odebrał zespół trakcyjny. Rząd zapewnił samodzielnie finansowanie transakcji, którą ubezpieczył bank z RPA. 

Ghana rozpoczęła intensywny proces rozwoju infrastrukturę i buduje swoje własne kompetencje w kolejowych przewozach pasażerskich. Rząd Ghany rozpoczął realizację programu budowy prawie 4 tysięcy km nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn (1435 mm). Celem tego projektu jest zdecydowana poprawa możliwości komunikacji i transportu wewnątrz kraju oraz umożliwienie w przyszłości krajom sąsiednim dostępu koleją do ważnych dla gospodarki tego Regionu Afryki Zachodniej portów morskich w Ghanie. Poza transportem towarów i surowców naturalnych, nowe linie mają również zachęcić obywateli Ghany do korzystania z transportu kolejowego, stąd pomysł rządu, aby kolej, a nie transport drogowy stała się kluczowym elementem rozwoju transportu publicznego. Ma to szczególne znaczenie ze względów demograficznych – kraje tego rejonu są przeludnione. W samej Ghanie mieszka 33 mln ludzi, a stolica kraju Accra to szybko rozwijająca się, 6 milionowa aglomeracja, która w perspektywie dekady może stać się jednym z 10 największych miast afrykańskich. 

Czytaj więcej

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Wyprodukowane przez PESA pojazdy będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii kolejowej łączącej port morski Tema z portem rzecznym Mpakadan. Pojazdy z nowej serii produkcyjnej Regio160 będą spełniały najnowsze europejskie normy emisji spalin i zostaną wyposażone w nowoczesne, ekologiczne silniki Stage V. Będą to pierwsze tak przyjazne środowisku naturalnemu pojazdy DMU dostarczone do Afryki. – Po zakończeniu testów w lutym 2024 ten pojazd zostanie podzielony na dwa człony, przetransportowany na specjalnych lawetach do Hamburga, następnie statkiem dotrze do portu Tema w Ghanie. W marcu 2024 rozpoczniemy ostatnie jazdy testowe w warunkach eksploatacyjnych – wyjaśnia szef kolejowego rynku zagranicznego Pesa Jan Bończyk. 

Wielton poszukuje chętnych do pracy w spółce Wielton Africa, która jest obecna na afrykańskim rynku od 2017 roku, gdy została założona w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej). W marcu 2020 roku został utworzony oddział spółki Wielton Africa w Casablance w Maroku. 

Nowe regulacje

Pozostało 94% artykułu
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą
Drogowy
Nabrzmiewa sytuacja w kolejce w Koroszczynie
Drogowy
Na granicy z Ukrainą jedno małe przejście odblokowane
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Drogowy
Naczepy sprzedają się wolniej na całym świecie