Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Wielton i Pesa rozwijają się w Afryce. Wykorzystują napływ inwestycji oraz rosnącą populację, z którą zwiększają się potrzeby transportowe.

Publikacja: 20.02.2024 12:46

Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Wielton

Foto: Wielton

Wielton poszukuje chętnych do pracy w spółce Wielton Africa, która jest obecna na afrykańskim rynku od 2017 roku, gdy została założona w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej). W marcu 2020 roku został utworzony oddział spółki Wielton Africa w Casablance w Maroku. 

Nowe regulacje

Na decyzję Wieltonu o rozszerzeniu działalności w tym regionie wpływ miały m.in. korzystne zmiany legislacyjne przeprowadzone na obszarze Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczej i Monetarnej, zrzeszającej osiem państw. Dotyczą one m.in. zmniejszenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poruszających się po lokalnych drogach, co powoduje konieczność wymiany floty. Duży potencjał sprzedażowy tkwi w inwestycjach w przemysł wydobywczy i regionalną infrastrukturę. 

Czytaj więcej

Jesienią możliwe podwyżki polskiego myta

Wielton eksportuje pojazdy do 7 krajów afrykańskich: Wybrzeże Kości Słoniowej, Senegal, Maroko, Kamerun, Czad, Mali, Gwinea. – W planach mamy poszerzenie działalności w Afryce o Tanzanię i Kenię, prawdopodobnie będą to także Algieria i Mauretania po planowanych misjach handlowych w tym roku – ujawnia dyrektor zarządzający Wielton Afryka Artur Pietrzak. 

W regionie działa wiele kopalń i dlatego najczęściej klientów znajdują ciężkie, 4-osiowe wywrotki, skonstruowane specjalnie na potrzeby rynku afrykańskiego. Konstruktorzy Wieltonu zmniejszyli masę pojazdów i zapewnili równomierne rozłożenie obciążeń na wszystkie osie. 

Poza tym sprzedawane są tam również platformy oraz naczepy kurtynowe i naczepy podkontenerowe, głównie w Afryce Północnej. Wielton zamierza w najbliższym czasie poszerzyć ofertę. – W tym roku planujemy między innymi wprowadzić na rynek afrykański stalowe naczepy furgonowe, a także przygotowujemy produkt pod rynek chłodni w Afryce Północnej – zapowiada Pietrzak.

Ubezpieczone kontrakty

W 2022 roku (raport za rok 2023 będzie opublikowany w kwietniu) zatrudniająca 7 osób spółka Wielton Africa sprzedała w Afryce 192 pojazdy, gdy rok wcześniej 298 (przy całkowitej sprzedaży Grupy Wielton 23 180 jednostek w 2022 roku). 

Przychody ze sprzedaży na Wybrzeżu Kości Słoniowej wyniosły w 2022 roku 23,1 mln zł, gdy rok wcześniej 33,8 mln zł (spadek o 31,7 proc.). Przychody całej Grupy Wielton wyniosły (odpowiednio) 3433,4 mln zł i 2 696,4 mln zł. 

Czytaj więcej

Transport potyka się o nieistniejące granice

Na afrykańskim rynku Wielton współpracuje w polskimi rządowymi instytucjami, np. BGK i KUKE, zapewniając finansowanie dla większych projektów. – Zdecydowana większość naszej sprzedaży jest zabezpieczona finansowo. Zdajemy sobie sprawę z trudności związanych z odzyskaniem należności na rynku afrykańskim i z tego powodu minimalizujemy w sposób systematyczny wszelką ekspozycję na zaległe należności – tłumaczy dyrektor zarządzający Wielton Afryka. 

Bank Gospodarstwa Krajowego wykupuje wierzytelności z tego kontraktu. To rynek z wciąż rosnącym popytem, ponieważ kontynent afrykański niezmiennie notuje wysoki przyrost naturalny. W Afryce jest najliczniejsze grono najszybciej rozwijających się gospodarek świata. 

Pesa

Foto: Pesa

Kolejowe sukcesy w Ghanie

Na początku lutego Pesa przekazała w Bydgoszczy pierwszy z zamówionych 12 pociągów spalinowych. Sekretarz Stanu i Prezes Agencji Rozwoju Kolei Ghany Yaw Owusu odebrał zespół trakcyjny. Rząd zapewnił samodzielnie finansowanie transakcji, którą ubezpieczył bank z RPA. 

Ghana rozpoczęła intensywny proces rozwoju infrastrukturę i buduje swoje własne kompetencje w kolejowych przewozach pasażerskich. Rząd Ghany rozpoczął realizację programu budowy prawie 4 tysięcy km nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn (1435 mm). Celem tego projektu jest zdecydowana poprawa możliwości komunikacji i transportu wewnątrz kraju oraz umożliwienie w przyszłości krajom sąsiednim dostępu koleją do ważnych dla gospodarki tego Regionu Afryki Zachodniej portów morskich w Ghanie. Poza transportem towarów i surowców naturalnych, nowe linie mają również zachęcić obywateli Ghany do korzystania z transportu kolejowego, stąd pomysł rządu, aby kolej, a nie transport drogowy stała się kluczowym elementem rozwoju transportu publicznego. Ma to szczególne znaczenie ze względów demograficznych – kraje tego rejonu są przeludnione. W samej Ghanie mieszka 33 mln ludzi, a stolica kraju Accra to szybko rozwijająca się, 6 milionowa aglomeracja, która w perspektywie dekady może stać się jednym z 10 największych miast afrykańskich. 

Czytaj więcej

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Wyprodukowane przez PESA pojazdy będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii kolejowej łączącej port morski Tema z portem rzecznym Mpakadan. Pojazdy z nowej serii produkcyjnej Regio160 będą spełniały najnowsze europejskie normy emisji spalin i zostaną wyposażone w nowoczesne, ekologiczne silniki Stage V. Będą to pierwsze tak przyjazne środowisku naturalnemu pojazdy DMU dostarczone do Afryki. – Po zakończeniu testów w lutym 2024 ten pojazd zostanie podzielony na dwa człony, przetransportowany na specjalnych lawetach do Hamburga, następnie statkiem dotrze do portu Tema w Ghanie. W marcu 2024 rozpoczniemy ostatnie jazdy testowe w warunkach eksploatacyjnych – wyjaśnia szef kolejowego rynku zagranicznego Pesa Jan Bończyk. 

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście