Jesienią możliwe podwyżki polskiego myta

Z powodu unijnej dyrektywy stawki myta pójdą w górę. Również kolejarze domagają się wyższych obciążeń dla przewoźników samochodowych.

Publikacja: 19.02.2024 09:47

Jesienią możliwe podwyżki polskiego myta

Foto: Maciej Zalewski, GDDKiA

Od kilku lat stawki myta są waloryzowane o wskaźnik inflacji. W tym roku podskoczyły o 15 proc., rok wcześniej o ponad 13 proc. Jednak nie jest to koniec podwyżek. Unijna dyrektywa o opłatach drogowych nakazuje krajom członkowskim doliczyć do myta „koszt emisji CO2”. Powinny dokonać tego do 25 marca br. W Niemczech nowe opłaty pojawiły się 1 grudnia 2023 roku, w Austrii wraz w początkiem br., ceny podniosły już Czechy i Węgry. 

W Polsce nowe stawki muszą być wprowadzone przez Sejm i z kalendarza jego pracy wynika, że przy normalnym trybie procedowania zmiany ustawowe mogą być najwcześniej wprowadzone w październiku 2024 roku. 

Czytaj więcej

Ten rok będzie lepszy dla przewoźników

Wyrównanie szans

Można spodziewać się, że wzrosną nie tylko stawki, ale także długość sieci płatnych dróg, mierząca od ponad dekady blisko 3,8 tys. km. Zabiegają o to środowiska kolejarzy. Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych od lat domaga się zrównania obciążeń samochodów i pociągów w dostępie do infrastruktury. Wskazują na tę kwestię także przedsiębiorcy. – Branży kolejowej brakuje systemowego wyrównania szans dla transportu kolejowego i drogowego – uważa dyrektor zarządzający DB Cargo Polska Marek Staszek. 

Nowy rząd wydaje się podzielać to spojrzenie. – Chcę, byśmy przebili szklany sufit 250 milionów ton towarów przewiezionych na torach – stwierdził wiceminister Piotr Malepszak podczas niedawnego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego TOR. 

Mogą to być niepokojące sygnały dla przewoźników samochodowych, których kondycja w ostatnim roku osłabła. Na koniec 2023 roku 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą, pokazują prowadzone przez EFL badania „Skaner MŚP”. 

W 2023 roku zadłużenie branży transportowej przekroczyło 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc., jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. 

Mniej mandatów

Z drugiej strony przewoźnicy regulują swoje zobowiązania wobec państwa i płacą myto. W 2023 roku funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej przeprowadzili 112 931 kontroli e-TOLL pojazdów ciężkich, w tym, w 1 960 przypadkach stwierdzono naruszenia. W wyniku tych kontroli nałożono 71 kar grzywny w formie mandatu karnego. Średnio jest to 6 mandatów miesięcznie, gdy w 2022 roku przy podobnej liczbie kontroli (większej o 3 proc.) funkcjonariusze wystawiali 76 mandatów, natomiast w ostatnim kwartale 2021 roku średnia miesięczna przekraczała 200 mandatów. 

Czytaj więcej

Znów zablokowane granice z Ukrainą

W 2023 roku wpłynęło 9 525 reklamacji prawidłowości naliczonej lub wniesionej opłaty elektronicznej, o 42 proc. mniej niż w 2022 roku. W ub.r. wpływało blisko 800 mandatów, gdy rok wcześniej 1370, a w ostatnim kwartale 2021 roku miesięczna liczba składanych reklamacji była blisko 8-9 razy większa od średniej miesięcznej w 2022 roku. 

Liczba pojazdów ciężkich zarejestrowanych w systemie e-TOLL w ostatnim dniu grudnia 2023 roku wyniosła 2 735 887, co oznacza 5,1 proc. wzrost w stosunku do 2022 roku. 

Myto przyniosło w 2023 roku 2,3 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Suma była o 8,1 proc. większa od zebranej w 2022 roku co wynika z inflacyjnej podwyżki stawek opłat drogowych. 

Od kilku lat stawki myta są waloryzowane o wskaźnik inflacji. W tym roku podskoczyły o 15 proc., rok wcześniej o ponad 13 proc. Jednak nie jest to koniec podwyżek. Unijna dyrektywa o opłatach drogowych nakazuje krajom członkowskim doliczyć do myta „koszt emisji CO2”. Powinny dokonać tego do 25 marca br. W Niemczech nowe opłaty pojawiły się 1 grudnia 2023 roku, w Austrii wraz w początkiem br., ceny podniosły już Czechy i Węgry. 

Pozostało 87% artykułu
Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca
Krajowe
Rząd pracuje nad zmianą statusu inspektorów transportu drogowego
Krajowe
Miliardy euro dla polskich firm transportowych
Krajowe
Trwa cichy protest inspektorów
Krajowe
Strata samochodu po dobrym piwku