Reklama
Rozwiń

Transport potyka się o nieistniejące granice

Granice między państwami członkowskimi UE są coraz częściej blokowane przez funkcjonariuszy poszukujących w samochodach nielegalnych imigrantów. Przewoźnicy apelują o udrożnienie granic.

Publikacja: 20.02.2024 08:09

Transport potyka się o nieistniejące granice

Straż Graniczna

Foto: Straż Graniczna

Co najmniej do połowy czerwca, a może nawet jeszcze dłużej potrwają prowadzone przez niemieckie służby, stacjonarne kontrole na przejściach granicznych między innymi na granicy z Polską. – Kontrole w strefie Schengen nigdy nie ułatwiają przepływu towarów, to zawsze wiąże się z wydłużeniem czasu dostawy, a co za tym idzie znaczącym wzrostem kosztów. Te kontrole są kłopotliwe dla sektora TSL – wskazuje ekspert ds. transportu i logistyki, prezes Grupy CSL Laura Hołowacz. 

Tiry znów w kolejach na granicy

Do Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie trafia coraz więcej skarg od przedsiębiorców, którym zmniejszenie płynności na granicy Polski i Niemiec komplikuje działanie. To firmy z sektora TSL, handlu czy sektora usług medycznych i opiekuńczych. – Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że jesteśmy członkami strefy Schengen i zgodnie z unijnym prawodawstwem powinniśmy mieć możliwość swobodnego przekraczania granic wewnętrznych UE. Nie zabieramy Niemcom prawa do kontroli granicznych. Chcemy jednak, by były one mniej uciążliwe niż są obecnie – przekonuje prezes PIG w Szczecinie Hanna Mojsiuk. 

Czytaj więcej

Jak stabilne są prognozy dla sektora TSL w 2024 roku?

Przyznaje, że Niemcy mają prawo do swoich obaw, ale Polscy przedsiębiorcy i mieszkańcy polsko-niemieckiego pogranicza również funkcjonują w ramach, które należy uszanować. – Mamy wrażenie, że kolejne przedłużenie kontroli stacjonarnych nie ma już uzasadnienia merytorycznego. Oczekujemy, że tą sprawą zajmie się Rząd i Samorząd, bo sytuacja jest bardzo trudna – zaznacza Mojsiuk. 

Także dolnośląscy przedsiębiorcy narzekają na opóźnienia wywołane przez niemieckie kontrole. – Kolejki tirów są szczególnie dotkliwe w poniedziałki, gdy samochody jadą z dostawami do klientów – przyznaje Wojciech Sieńko z wrocławskiej firmy Trans-Port. 

Niemieckie MSW podliczyło, że w 2023 roku policja federalna pochwyciła na granicach ze Szwajcaria, Austria, Czechami i Polską 127 549 nielegalnych imigrantów, o jedną trzecia więcej niż w 2022 roku i o połowę więcej niż w 2021 roku.  

Kontrole prowadzą także polskie służby na granicy ze Słowacją i MSWiA po raz kolejny przedłużyła czas ich trwania, tym razem do 2 marca. 

Zielone korytarze

Najgorsza sytuacja jest na granicy węgiersko-rumuńskiej, gdzie kolejki tirów ciągną się kilometrami. Kontrole zostały wprowadzonych przez Bułgarię i Rumunię w celu zwalczania nielegalnej migracji po przystąpieniu obu krajów do strefy Schengen. 

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU wydała komunikat, w którym stwierdza, że jest zaniepokojona skutkami dodatkowych kontroli granicznych. IRU uważą, że dodatkowe środki mają „nieproporcjonalnie negatywne skutki dla transportu towarów i handlu”. 

Czytaj więcej

Joanna Porath: Potrzebne zmiany celne i podatkowe w związku z CPK

IRU wzywa Komisję Europejską do wkroczenia i zalecenia państwom członkowskim wdrożenia zielonych korytarzy dla ciężarówek w UE. „Komisja powinna również zachęcać odpowiednie państwa członkowskie do zwiększenia zdolności inspekcji na zewnętrznych granicach lądowych UE, przestrzegania zasad i procedur Konwencji TIR oraz zapewniania przejrzystych informacji na temat przewidywanego czasu oczekiwania na granicach zewnętrznych. Ufamy, że szybka interwencja Komisji Europejskiej może pomóc w utrzymaniu sprawnego przepływu drogowego transportu towarowego w UE, a także między UE a jej partnerami handlowymi” napisało IRU w oświadczeniu.  

Co najmniej do połowy czerwca, a może nawet jeszcze dłużej potrwają prowadzone przez niemieckie służby, stacjonarne kontrole na przejściach granicznych między innymi na granicy z Polską. – Kontrole w strefie Schengen nigdy nie ułatwiają przepływu towarów, to zawsze wiąże się z wydłużeniem czasu dostawy, a co za tym idzie znaczącym wzrostem kosztów. Te kontrole są kłopotliwe dla sektora TSL – wskazuje ekspert ds. transportu i logistyki, prezes Grupy CSL Laura Hołowacz. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych