Raben skonsolidował ubiegłoroczne zakupy

To był trudny rok dla branży. Jeden z ważniejszych w Europie i największy w Polsce operator logistyki ciężkiej zakończył rok ze spadkiem przychodów.

Publikacja: 27.02.2024 13:50

Raben skonsolidował ubiegłoroczne zakupy

Grupa Raben

Foto: Grupa Raben

Niełatwe otoczenie ekonomiczne odbiło się na wynikach Grupy Raben, która zakończyła miniony rok z przychodami w wysokości prawie 2 mld euro, gdy w 2022 roku przekraczały one 2 mld euro. – Rok 2023 znacząco różnił się od poprzednich. Obraliśmy inną ścieżkę rozwoju: bez akwizycji, za to skupiając się na inwestycjach na naszych obecnych rynkach, na cyfryzacji oraz projektach ESG – zarówno jeśli chodzi o nieruchomości, jak i tabor – podsumowuje Ewald Raben, CEO Grupy Raben. 

W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%).

Czytaj więcej

Świecko jest odblokowane, choć protesty rolników nie ustają

Udziały usług w strukturze działalności uległy tylko niewielkim zmianom w porównaniu z rokiem 2022: na pierwszym miejscu tradycyjnie był transport drogowy (65%, z czego ponad połowa to połączenia krajowe), a w dalszej kolejności logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (2%) i 4PL (2%) i pozostałe (3%). 

ESG i inwestycje

Firma koncentruje się na wymaganiach ESG. Ewald Raben podkreśla, że stają się one coraz ważniejsze dla klientów. Standardem jest budowa „zielonych” magazynów oraz fotowoltaika. Panele zainstalowano na magazynach w Niemczech, Holandii, Austrii, Czechach i Polsce.

Fresh Logistics Polska ma do dyspozycji od drugiego kwartału pierwszy w Polsce obiekt należący do Grupy Raben spełniający standardy zerowej emisji. Jest to magazyn tranzytowy liczący blisko 4300 m kw. w Robakowie pod Poznaniem. 

W listopadzie odbyło się uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego magazynu Fresh Logistics Polska w Łomży, gdzie powstanie nowoczesne centrum dystrybucyjne, w tym hala magazynowa wysokiego składu z temperaturą kontrolowaną o powierzchni ponad 3825 m kw., magazyn przeładunkowy tzw. cross-dock (2859 m kw.) oraz prawie 300 m kw. powierzchni biurowej. Otwarcie nowego obiektu planowane jest w drugiej połowie tego roku.

Pod koniec roku Raben Logistics Polska otworzył także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem, zwiększając swoje powierzchnie magazynowe o kolejne 12 000 m kw. W 2023 roku zapoczątkowano też budowę magazynów zeroemisyjnych w Choroszczy pod Białymstokiem, Kaliszu, Poznaniu i Wiskitkach. Łącznie w Poznaniu i Wiskitkach powierzchnie magazynowe wrosną o ok. 150 000 m kw. i 280 000 miejsc paletowych. 

Czytaj więcej

Tężeje ruch kolejowy z Chin do Europy

W minionym roku oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska, zajmując tam 5100 m kw. powierzchni magazynowej i biurowej. We wrześniu Raben i firma Kärcher otworzyły magazyn w Chlebni o powierzchni 8000 m kw.

Grupa prowadzi też inwestycje w innych krajach. W minionym roku nowe magazyny (przeładunkowe i kontraktowe pod jednym dachem) stanęły w Niemczech w: Herborn, Aichach, Mittenwalde, Neutraubling. W II kwartale wprowadzi się do magazynu w austriackim Herzogenburgu (14 000 m kw.), rozbudowała magazyny w Rumunii (nowy, już dziewiąty obiekt grupy w Rumunii, w Oradea i Cluj), na Węgrzech (magazyn przeładunkowy w Dunaharaszti), Raben Logistics Slovakia przeniósł magazyn do Senec, w państwach bałtyckich Raben objął nowy magazyn w Kownie, a nowy planowany jest w Rydze. 

Rośnie sieć drobnicowa

W ubiegłym roku spółki przejęte wcześniej w Holandii, Niemczech, Austrii czy we Włoszech zostały już z sukcesem zintegrowane z resztą Grupy. Raben skupił się na umocnieniu sieci krajowych i poprawie jakości usług. W tym celu w 2023 roku wydzielił 6 centralnych punktów w sieci Raben, które odpowiadają za konsolidację ładunków drobnicowych dla europejskiego ruchu liniowego. 

Status takich Eurohubów zyskały: Sarstedt (obsługa połączeń do Skandynawii), Mönchengladbach (kierunek: północna Francja, Beneluks, Wielka Brytania, Irlandia), Fellbach (kierunek: Hiszpania, Portugalia, reszta Francji) i Aichach (kierunek: Austria, Włochy, Polska, Czechy) w Niemczech, Legnica w Polsce (połączenia wewnątrz tego rynku i do krajów bałtyckich) oraz Rokycany w Czechach (kierunek: Europa Południowo-Wschodnia). 

Czytaj więcej

CPK z listem otwartym

Oddziały te charakteryzują się pojemnością, lokalizacją i infrastrukturą przeznaczoną do obsługi ruchu międzynarodowego w bardziej wydajny sposób. Oferują ponad 130 bezpośrednich połączeń między wymienionymi punktami, wspólny systemem zarządzania transportem (TMS) i obszerne możliwości przeładunkowe, które uzupełniają 1,6 mln m kw. powierzchni magazynowej w Europie. To wszystko pozwoliło Grupie Raben bardziej elastycznie reagować na zmiany wielkości przewozów, a przede wszystkim skrócić czas ich realizacji.

Na koniec 2023 roku Raben miał w swojej ofercie blisko 600 linii międzynarodowych na terenie Europy (w tym przeszło 120 na kierunku Polska-Niemcy), co oznacza zwiększenie oferty o ok. 5% w ciągu dwunastu miesięcy. Pojawiło się 13 nowych połączeń z Rumunii z kluczowymi lokalizacjami w Europie.

Niełatwe otoczenie ekonomiczne odbiło się na wynikach Grupy Raben, która zakończyła miniony rok z przychodami w wysokości prawie 2 mld euro, gdy w 2022 roku przekraczały one 2 mld euro. – Rok 2023 znacząco różnił się od poprzednich. Obraliśmy inną ścieżkę rozwoju: bez akwizycji, za to skupiając się na inwestycjach na naszych obecnych rynkach, na cyfryzacji oraz projektach ESG – zarówno jeśli chodzi o nieruchomości, jak i tabor – podsumowuje Ewald Raben, CEO Grupy Raben. 

Pozostało 90% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność