Intermodal przyspiesza z inwestycjami

Kolejne firmy otwierają nowe terminale intermodalne oraz inwestują w kolejowy tabor. Popyt na usługi będzie rósł.

Publikacja: 13.09.2024 15:23

Intermodal przyspiesza z inwestycjami

Foto: PCC Intermodal

PCC Intermodal rozbudował kosztem 38 mln zł (w tym 19 mln zł unijnego dofinansowania) terminal w Brzegu Dolnym, podnosząc zdolności przeładunkowe o 50 proc. do 150 tys. TEU. Wzrost wydajności wynika z zastąpienia dwóch reachstackerów dwoma pół-automatycznymi suwnicami RMG, sterowanymi z budynku. Takie rozwiązanie zapewnia operatorom większy komfort pracy. 

Rok wcześniej za podobne pieniądze, PCC Intermodal operator doposażył terminal w Kutnie, podnosząc jego zdolności przeładunkowe do 350 tys. TEU. Kutno ma już 5 suwnic: 3 nad torami i 2 na placu RTG, na gumowych kołach. Obie suwnice RTG i jedna nad torami są półautomatyczne. 

Czytaj więcej

Blisko 200 mld zł na transport

Terminal w Gliwicach działa na terenie Śląskiego Centrum Logistyki, ma dwie suwnice i może podobnie jak Brzeg Dolny 150 tys. kontenerów. Najmniejszy jest Frankfurt nad Odrą o zdolności przeładunkowej 100 tys. TEU. Depot Kolbuszowa może przeładować 60 tys. TEU. 

Inwestuje także Loconi w terminal w Radomsku, a po przejęciu przez nowego właściciela (PSA International) inwestycje zapewne przyspieszą. 

Holenderski Schavemaker doposaża terminal w Kątach Wrocławskich, powiększy go z 6,5 do 8,5 ha i podłączy bezpośrednio z torami, a nie przez stację. Koszt inwestycji wyniósł blisko 73 mln zł, w tym niemal 23 mln zł dofinansowania unijnego. Spółka ma na oku jeszcze większy teren i planuje, że stanie się on intermodalnym centrum przeładunkowym. 

Swarzędzkie Centrum Logistyczno-Inwestycyjne Poznań (CLIP) rozbudowało kosztem 202 mln zł terminal i wyposażyło go w urządzenia przeładunkowe systemu Lohr. 

Grupa PKP Cargo z dofinansowaniem blisko 52 mln zł wzniosła terminal w Zduńskiej Woli Karsznicach. Całkowita wartość prac budowlanych wyniesie prawie 128,6 mln zł. 

Miliony idą nie tylko na terminale. 

PCC Intermodal kupuje 7 elektrycznych lokomotyw liniowych i 150 wagonów za 178,9 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 89,5 mln zł. Dla terminal w Brzegu, Kutnie i Gliwicach kupuje po jednej lokomotywie manewrowej za łączną sumę 11 mln zł, w tym 5,5 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Ten przetarg jeszcze nie jest rozstrzygnięty. 

Czytaj więcej

InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta

Należąca do inwestycją funduszu inwestycyjnego Three Seas Initiative spółka Cargounit potwierdziła zakup 30 Vetronów i 10 Smartronów, których dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Dzięki opcji Cargounit zagwarantował sobie zakup w Siemens Mobility do stu lokomotyw elektrycznych. 

Lokomotywy do przewozów intermodalnych kupili tacy przewoźnicy jak m.in. CLIP, Alza Cargo, Laude Smart Intermodal, Caprtain. Popyt jest tak duży, że Siemens Mobility rozbudował bawarską fabrykę, a mimo to najbliższy termin odbioru pojazdu jest w 2026 roku. Pod korek zapchane są też fabryki Newagu i Pesy. 

Duży jest popyt na wagony-platformy. CUPT podlicza, że w latach 2007-2024 na rozwój przewozów intermodalnych skierował 4,2 mld zł, a jest jeszcze do zdobycia w konkursach 1,6 mld zł. 

Dużo miejsca na rozbudowę

Wielkie inwestycje w infrastrukturę przewozów intermodalnych wynikają z przewidywanego wzrostu popyt na te usługi. Regulacje unijne wymusza na załadowcach szersze korzystanie z kolei, choć dla tej gałęzi transportu może to być wyzwaniem. 

Liczne remonty sieci kolejowej w całej Europie powodują opóźnienia i wymagają objazdów, co rujnuje grafik regularnych połączeń. Swoje dokładają też strajki, jak ostatni w hamburskim porcie. W rezultacie operatorzy intermodalni bywają zmuszeni korzystać z usług przewoźników samochodowych, aby na czas dostarczyć z portu zamówiony kontener. 

Czytaj więcej

Kolejowe przewozy z Chin na rekordowym poziomie

Remonty jednak się skończą, a popyt będzie rósł. Rozbudowa terminali morskich jak Baltic Hub nie pozostawia co do tego wątpliwości. Tym bardziej, że w Polsce na 10 tys. km kw. znajduje się 1,41 terminali intermodalnych, gdy w Szwecji jest to 2,04, w Czechach 2,79, na Węgrzech 2,47, w Holandii 4,82, zaś w Niemczech 5,98. 

PCC Intermodal rozbudował kosztem 38 mln zł (w tym 19 mln zł unijnego dofinansowania) terminal w Brzegu Dolnym, podnosząc zdolności przeładunkowe o 50 proc. do 150 tys. TEU. Wzrost wydajności wynika z zastąpienia dwóch reachstackerów dwoma pół-automatycznymi suwnicami RMG, sterowanymi z budynku. Takie rozwiązanie zapewnia operatorom większy komfort pracy. 

Rok wcześniej za podobne pieniądze, PCC Intermodal operator doposażył terminal w Kutnie, podnosząc jego zdolności przeładunkowe do 350 tys. TEU. Kutno ma już 5 suwnic: 3 nad torami i 2 na placu RTG, na gumowych kołach. Obie suwnice RTG i jedna nad torami są półautomatyczne. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Kolejarze przesiądą się na używane lokomotywy
Szynowy
Mniej związkowców w organach PKP Cargo
Szynowy
PKP Cargo pogłębiło stratę
Szynowy
Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy
Szynowy
Pesa wchodzi w segment pociągów wysokiej prędkości.