Reklama

Doskonały rok przed producentami taboru kolejowego

Producenci taboru kolejowego podsumowali bardzo dobry rok, a przed nimi kolejny, jeszcze lepszy.

Publikacja: 25.04.2025 18:13

Doskonały rok przed producentami taboru kolejowego

Elektryczna lokomotyw Newag Griffin zdolna do jazdy z prędkością do 200 km/h.

Foto: PKP Intercity

Nowosądecki producent pociągów Newag zwiększył w 2024 roku przychody o ponad 30 proc. porównaniu do 2023 roku do 1587,6 mln zł. Marża brutto wzrosła o przeszło 25 proc. do 248,5 mln zł, a w ujęciu procentowym sięgnęła 15,7 proc. i była o 0,6 pp. niższa niż w 2023 roku. Zysk netto wyniósł 100,5 mln zł i był o blisko 132 proc. większy niż w 2023 roku i to pomimo wdrożonych na początku roku podwyżek dla załogi. 

Grupa Newag zwiększyła przychody o 29 proc. do 1589,4 mln zł, zaś marżę brutto o 27,6 proc. do 335,8 mln zł, w ujęciu procentowym 21,1 proc. co oznacza spadek o 0,3 pp. 

Czytaj więcej

Pesymizm w branży kolejowej

W komunikacie spółka wskazuje, że głównymi czynnikami wzrostu była o 30 proc. wyższa sprzedaż a także dłuższe serie dostarczanych wyrobów. Dobre wyniki finansowe pozwoliły na spłatę blisko dwóch trzecich zadłużenia. Głównie z powodu postępowania sanacyjnego PKP Cargo Newag dokonał odpisów i rezerw w wysokości ponad 34 mln zł. Spółka informuje również, że poważną inwestycja jest zagraniczna (m.in. Czechy i Niemcy) homologacja lokomotyw elektrycznych E4MSUa. Newag zdominował polski rynek lokomotyw, zaś Pesa ma bardzo mocne miejsce w tramwajach, których sprzedała ich blisko tysiąc.

Przychody Pesa sięgnęły 2,5 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 201 mln zł. Pesa jest jednym z nielicznych w Europie producentów spalinowych zespołów trakcyjnych, dostarcza je na rynek polski, niemiecki i czeski. Elektryczne zespoły trakcyjne trafiają z Pesy do Rumunii i Czech. 

Reklama
Reklama

Pesa jest w trakcie wartej 0,5 mld zł rozbudowy zakładu, co pozwoli zwiększyć dostawy taboru. W sumie Pesa zebrała zamówienia wartości 14 mld zł, a tegoroczne przychody osiągną 3 mld zł. Przebojem na zagranicznych rynkach mogą okazać się wodorowe lokomotyw manewrowe. Pierwsza generacja jest w próbach u szwedzkich operatorów terminali fabrycznych i portowych. 

Druga jest w projektowaniu, podobnie jak wodorowe pociągi pasażerskie. Oba typy pojazdów pojadą na próby pod koniec 2026 roku. 

Razem z producentami finalnymi rosną dostawcy. Wśród nich jednym z najważniejszych jest specjalizujący się w układach napędowych warszawski Medcom, która od dekady wykorzystuje konstrukcje z węglikiem krzemu, co zmniejsza zużycie prądu przez pojazdy. – Rok 2024 był bardzo udany dla Medcomu. Przychody ze sprzedaży po raz pierwszy przekroczyły pół miliarda złotych. W 2024 roku pozyskaliśmy ponad 1 mld zł nowych zamówień do realizacji do 2030 roku – wymienia wiceprezes zarządu Medcom Paweł Choduń. 

Czytaj więcej

Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych

Spółka jest najbardziej dumna z nowych krajowych zamówień, m.in. 35 pojazdów hybrydowych Newag dla PKP Intercity i niemal 100 lokomotyw Newag Griffin i Dragon. – Na rynkach eksportowych wzmocniliśmy portfel zamówień w Turcji, Stanach Zjednoczonych i na Bałkanach – dodaje Choduń.

Medcom dostarcza układy napędowe także dla elektrycznych Solarisów. – Rozwijamy również współpracę z Solarisem przy dostawach systemów napędowych do autobusów elektrycznych i trolejbusów, w tym do największego zamówienia trolejbusowego dla Vancouver – uzupełnia wiceprezes Medcom. 

Szynowy
Dworzec Centralny: 50 lat i miliard pasażerów
Szynowy
Baltic Hub konkuruje z terminalami w Odessie
Szynowy
PKP Cargo ma zysk, ale kurs akcji spadł o 10 proc.
Szynowy
Orlen Kolej zwiększy o blisko połowę możliwości transportowe
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Szynowy
Przewoźnicy intermodalni sięgają do Turcji
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama