Pesa i Newag wspólnie powalczą o kontrakt PKP IC

Kontrakt jest tak duży, że spółki postanowiły podzielić się nim.

Publikacja: 30.09.2021 18:51

Pesa i Newag wspólnie powalczą o kontrakt PKP IC

Pesa Sundeck

Foto: Pesa

Chodzi o dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. To jeden z większych przetargów na polskim rynku. Wartość zamówienia z pewnością przekroczy miliard złotych. 

Przewoźnik zamyka w piątek 1 października zgłoszenia do dialogu technicznego. Posłuży on do weryfikacji wymagań i możliwości producentów oraz ułatwi stworzenie wymagań przetargowych. PKP IC planuje, że otworzy przetarg w ostatnich miesiącach roku, zaś rozstrzygnięcie planowane jest w połowie 2022 roku. 

Zarządy spółek Pesa i Newag złożyły 30 września oświadczenie o wspólnym udziale w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. – Podjęcie decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność przedmiotu zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe – tłumaczy prezes zarządu Newag Zbigniew Konieczek. 

Pesa jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie. 

Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i do systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV obowiązujących w krajach europejskich. – Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich – wskazuje prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Spółki przystąpiły do wspólnej konstrukcji pojazdu dla IC. -  To dobra decyzja, wzmacniająca polskich producentów na światowym ryku kolejowym. Pozwala konkurować mniejszym firmom z rynku lokalnego z takimi gigantami jak Alstom Siemens i CRRC.W mojej opinii wspólny start w przetargu i wspólna premiera pociągów na tegorocznych targach kolejowych Trako wskazują, że firmy te mogą współpracować, a nie tylko rywalizować. Za kilka lat może dojść do specjalizacji produkcji - spodziewa się Mateusz Izydorek z Klastra Luxtorpeda 2.0. 

Pesa wyprodukowała 650 zespołów trakcyjnych i 35 lokomotyw, zaś Newag dostarczył do tej pory 80 lokomotyw i ponad 200 zespołów trakcyjnych. 

PKP IC przewiduje wielkie zakupy. Spółka ma na najbliższe ma 19 mld zł na zakupy i modernizacje taboru. Fundusze ma dzięki podpisanej w grudniu 2020 roku z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych w latach 2021-2030, która stanowi gwarancję dla finansowania zewnętrznego. 

Chodzi o dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. To jeden z większych przetargów na polskim rynku. Wartość zamówienia z pewnością przekroczy miliard złotych. 

Przewoźnik zamyka w piątek 1 października zgłoszenia do dialogu technicznego. Posłuży on do weryfikacji wymagań i możliwości producentów oraz ułatwi stworzenie wymagań przetargowych. PKP IC planuje, że otworzy przetarg w ostatnich miesiącach roku, zaś rozstrzygnięcie planowane jest w połowie 2022 roku. 

Szynowy
Indeksacja cen szansą dla nabywców i producentów taboru
Szynowy
Wodorowy boom na horyzoncie
Szynowy
Każdy miesiąc opóźnienia to czas stracony
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei