Chodzi o dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. To jeden z większych przetargów na polskim rynku. Wartość zamówienia z pewnością przekroczy miliard złotych.
Przewoźnik zamyka w piątek 1 października zgłoszenia do dialogu technicznego. Posłuży on do weryfikacji wymagań i możliwości producentów oraz ułatwi stworzenie wymagań przetargowych. PKP IC planuje, że otworzy przetarg w ostatnich miesiącach roku, zaś rozstrzygnięcie planowane jest w połowie 2022 roku.
Zarządy spółek Pesa i Newag złożyły 30 września oświadczenie o wspólnym udziale w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. – Podjęcie decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność przedmiotu zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe – tłumaczy prezes zarządu Newag Zbigniew Konieczek.
Pesa jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie.
Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i do systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV obowiązujących w krajach europejskich. – Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich – wskazuje prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski.