Pesa i Newag wspólnie powalczą o kontrakt PKP IC

Kontrakt jest tak duży, że spółki postanowiły podzielić się nim.

Publikacja: 30.09.2021 18:51

Pesa i Newag wspólnie powalczą o kontrakt PKP IC

Pesa Sundeck

Foto: Pesa

Chodzi o dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. To jeden z większych przetargów na polskim rynku. Wartość zamówienia z pewnością przekroczy miliard złotych. 

Przewoźnik zamyka w piątek 1 października zgłoszenia do dialogu technicznego. Posłuży on do weryfikacji wymagań i możliwości producentów oraz ułatwi stworzenie wymagań przetargowych. PKP IC planuje, że otworzy przetarg w ostatnich miesiącach roku, zaś rozstrzygnięcie planowane jest w połowie 2022 roku. 

Zarządy spółek Pesa i Newag złożyły 30 września oświadczenie o wspólnym udziale w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. – Podjęcie decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność przedmiotu zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe – tłumaczy prezes zarządu Newag Zbigniew Konieczek. 

Pesa jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie. 

Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i do systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV obowiązujących w krajach europejskich. – Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich – wskazuje prezes zarządu Pesa Krzysztof Zdziarski. 

Spółki przystąpiły do wspólnej konstrukcji pojazdu dla IC. -  To dobra decyzja, wzmacniająca polskich producentów na światowym ryku kolejowym. Pozwala konkurować mniejszym firmom z rynku lokalnego z takimi gigantami jak Alstom Siemens i CRRC.W mojej opinii wspólny start w przetargu i wspólna premiera pociągów na tegorocznych targach kolejowych Trako wskazują, że firmy te mogą współpracować, a nie tylko rywalizować. Za kilka lat może dojść do specjalizacji produkcji - spodziewa się Mateusz Izydorek z Klastra Luxtorpeda 2.0. 

Pesa wyprodukowała 650 zespołów trakcyjnych i 35 lokomotyw, zaś Newag dostarczył do tej pory 80 lokomotyw i ponad 200 zespołów trakcyjnych. 

PKP IC przewiduje wielkie zakupy. Spółka ma na najbliższe ma 19 mld zł na zakupy i modernizacje taboru. Fundusze ma dzięki podpisanej w grudniu 2020 roku z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych w latach 2021-2030, która stanowi gwarancję dla finansowania zewnętrznego. 

Chodzi o dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. To jeden z większych przetargów na polskim rynku. Wartość zamówienia z pewnością przekroczy miliard złotych. 

Przewoźnik zamyka w piątek 1 października zgłoszenia do dialogu technicznego. Posłuży on do weryfikacji wymagań i możliwości producentów oraz ułatwi stworzenie wymagań przetargowych. PKP IC planuje, że otworzy przetarg w ostatnich miesiącach roku, zaś rozstrzygnięcie planowane jest w połowie 2022 roku. 

Szynowy
Indeksacja cen szansą dla nabywców i producentów taboru
Szynowy
Wodorowy boom na horyzoncie
Szynowy
Każdy miesiąc opóźnienia to czas stracony
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką