Członek zarządu PKP IC odpowiedzialny za strategię i rozwój Tomasz Gontarz mówi o planach przewoźnika i korzyściach z Krajowego Planu Odbudowy i Zielonego Ładu.
Czy pasażerowie wracają na kolej?
Od 15 maja przybywa pasażerów po zniesieniu administracyjnego limitu połowy wolnych miejsc i przywróceniu połączeń. Liczba podróżnych wzrosła do 74 tys. dziennie, podczas gdy jeszcze w kwietniu naszymi pociągami podróżowało każdego dnia 55 tys. pasażerów.
Realny jest wynik 74 mln pasażerów w 2030 roku?
Takie przewozy przewiduje podpisana w grudniu 2020 roku z Ministerstwem Infrastruktury umowa na świadczenie usług publicznych, czyli międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w latach 2021-2030.
Zwiększamy jakość połączeń oraz ich gęstość (częstotliwość). Pozyskamy dodatkowych pasażerów, bo rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym. To jest problem dotykający 10 mln Polaków. Są to osoby mające utrudniony dostęp do transportu kolejowego; 8 mln mieszka w ośrodkach, do których nie prowadzą czynne tory, a 2 mln żyje przy liniach kolejowych, ale w ich miejscowościach nie ma przystanków. Dla jednej grupy jest stworzony program Kolej Plus (czyli rewitalizacja nieczynnych linii), dla drugiej Program Przystankowy, który ma doprowadzić od otwarcia blisko 200 nowych przystanków. Mam nadzieję, że nasza spółka będzie beneficjentem tych programów.