Krok bliżej do rozbudowy terminala PKP w Małaszewiczach

Rozbudowany Park Logistyczny Małaszewicze ma być gotowy w 2028 roku.

Publikacja: 12.10.2021 15:32

Krok bliżej do rozbudowy terminala PKP w Małaszewiczach

Małaszewicze terminal kolejowy

Foto: PKP Cargotor

Spółka Cargotor złożyła 11 października do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFIPR) wstępny wniosek o dofinansowanie budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach. 

Kosztorys budowy Parku Logistycznego Małaszewicze opiewa na kwotę 3,2 mld zł netto w cenach bieżących. Komisja Europejska ogłosiła już wstępny nabór wniosków o finansowanie. – Opracowaliśmy wniosek przy pomocy jednej z największych światowych firm doradczych – zaznacza prezes Cargotor Andrzej Sokolewicz. 

Do 1 grudnia Cargotor planuje złożyć do MFIPR kompletny wniosek o dofinansowanie ww. projektu. Po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, do 19 stycznia 2022 roku wniosek ma zostać formalnie przekazany do CINEA (agencja Komisji Europejskiej).  

Przedsięwzięcie Cargotor jako inwestycja infrastrukturalna w całości będzie finansowana ze środków publicznych, ze współfinansowaniem z funduszy UE. 

Zgodnie z założeniami, środki z budżetu Państwa Polskiego zostaną wykorzystane jako wkład własny Cargotor w sfinansowaniu realizacji całej inwestycji. – Stosowny program wieloletniego finansowania wymaga uchwały Rady Ministrów, która miejmy nadzieję wkrótce zostanie podjęta – uważa Sokolewicz. 

PKP Polskie Linie Kolejowe i spółka Cargotor są przygotowane do rozpoczęcia prac w terenie. – Jesteśmy zdeterminowani, aby doprowadzić do końca tę niezwykle ważną dla polskiej gospodarki oraz Polski wschodniej inwestycję – zapewnia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

Prace projektowe ruszą w przyszłym roku, a na początku 2023 roku prace ziemne. – PLM zostanie oddany do użytku w 2027/2028 roku. Zdaję sobie sprawę, że zdaniem niektórych to odległy termin realizacji inwestycji, ale prawdziwym wyzwaniem dla nas będzie to, by Małaszewicze w trakcie realizacji samej budowy pracowały bez zakłóceń dla ruchu towarowego na poziomie zbliżonym do dzisiejszego – tłumaczy prezes Cargotor. 

Każdego roku Oddział Celny Małaszewicze przekazuje do Budżetu Państwa wielomiliardowe kwoty pochodzące z ceł i opodatkowania towarów transportowanych przez przejście graniczne Brześć – Terespol i wprowadzane do obrotu na terenie RP. 

Cargotor przygotowuje kadry dla rozbudowanego parku. Od marca 2019 roku spółka współpracuje z Technikum Kolejowym wchodzącym w skład Zespołu Szkół im. W. S. Reymonta w Małaszewiczach. Stypendystami są uczniowie klas o kierunkach: technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik transportu kolejowego.

Pierwsi dwaj stypendyści kończący naukę w roku 2020, dołączyli do grona pracowników spółki już z dniem 1 lipca 2020 r. Cargotor zatrudnia w tym roku kolejnych stypendystów oraz absolwentów Technikum Kolejowego. W ten sposób od podpisania umowy, pracę w firmie rozpoczęło 20 absolwentów lokalnego Technikum. – Pozyskiwanie kadry tą drogą nadal jest dla nas priorytetem, dlatego rozpoczynamy współpracę z kolejnymi szkołami kształcącymi przyszłych automatyków, którzy po zakończeniu budowy PLM stanowić będą jedną z bardziej liczebnych grup zawodowych wśród pracowników Cargotor – tłumaczy Sokolewicz.

Spółka Cargotor złożyła 11 października do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFIPR) wstępny wniosek o dofinansowanie budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach. 

Kosztorys budowy Parku Logistycznego Małaszewicze opiewa na kwotę 3,2 mld zł netto w cenach bieżących. Komisja Europejska ogłosiła już wstępny nabór wniosków o finansowanie. – Opracowaliśmy wniosek przy pomocy jednej z największych światowych firm doradczych – zaznacza prezes Cargotor Andrzej Sokolewicz. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Rosjanie rozbudowali kolejowy terminal w Kaliningradzie
Szynowy
Koncept terminala kontenerowego w Nowym Mieście nad Pilicą
Szynowy
Małaszewicze z rekordem przeładunków
Szynowy
Kijów ma bezpośrednie połącznie kolejowe z Chinami
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei