Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), podkreślił znaczenie nowego terminalu transportowego w obliczu 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego przez Obwód Kaliningradzki.
W 2021 roku w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8% wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (w 2019 roku było to 3%).
Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA, przewiduje dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami.
Nowy terminal transportowo-logistyczny „Wschód-Zachód” powstał w 2020 roku, na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RZD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego „Centra transportowo-logistyczne”. Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą, a Azją. W perspektywie średnioterminowej ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.
Nowy terminal kolejowy będzie obsługiwał transport kolejowy UTLC ERA na trasie Chiny-Europa-Chiny. Spółka planuje, że w terminalu będzie obsługiwać do dwóch par pociągów tygodniowo. Pociągi pilotażowe przeszły pomyślnie testy. W Czerniachowsku kontenery są przenoszone z torów szerokotorowych (1520 mm) na węższe tory europejskie (1435 mm), a następnie transportowane do miejsca docelowego. Bliskość terminalu do przejścia granicznego w Żeleznodorożnyju, po stronie rosyjskiej i Skandawie, po stronie polskiej, umożliwi zwiększenie tranzytu towarów do Europy. UTLC ERA zaznacza, że „będzie to miało szczególne znaczenie w sytuacji, gdy inne przejścia graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy swojej wydolności”.