Rosjanie rozbudowali kolejowy terminal w Kaliningradzie

Nowy terminal w Czerniachowsku ma zdolność przeładunkową 450 tys. standardowych kontenerów (TEU) rocznie.

Publikacja: 05.10.2021 13:26

Rosjanie rozbudowali kolejowy terminal w Kaliningradzie

UTLC terminal Kaliningrad

Foto: UTLC

Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), podkreślił znaczenie nowego terminalu transportowego w obliczu 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego przez Obwód Kaliningradzki. 

W 2021 roku w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8% wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (w 2019 roku było to 3%). 

Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA, przewiduje dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami.

Nowy terminal transportowo-logistyczny „Wschód-Zachód” powstał w 2020 roku, na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RZD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego „Centra transportowo-logistyczne”. Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą, a Azją. W perspektywie średnioterminowej ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.

Nowy terminal kolejowy będzie obsługiwał transport kolejowy UTLC ERA na trasie Chiny-Europa-Chiny. Spółka planuje, że w terminalu będzie obsługiwać do dwóch par pociągów tygodniowo. Pociągi pilotażowe przeszły pomyślnie testy. W Czerniachowsku kontenery są przenoszone z torów szerokotorowych (1520 mm) na węższe tory europejskie (1435 mm), a następnie transportowane do miejsca docelowego. Bliskość terminalu do przejścia granicznego w Żeleznodorożnyju, po stronie rosyjskiej i Skandawie, po stronie polskiej, umożliwi zwiększenie tranzytu towarów do Europy. UTLC ERA zaznacza, że „będzie to miało szczególne znaczenie w sytuacji, gdy inne przejścia graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy swojej wydolności”.

UTLC ERA transportuje ponad 90 procent tranzytowych ładunków w regularnych pociągach kontenerowych koleją szerokotorową 1520 kursującą pomiędzy Chinami i Europą, przez Rosję, Kazachstan i Białoruś.

Czas potrzebny UTLC ERA na transport towarów z Chin do Europy na trasie o długości 5 430 kilometrów wynosi obecnie 5 dni. W tym roku pociągi UTLC ERA przewiozły 523,8 tys. TEU, gdy w całym 2020 roku 546,9 tys. TEU. 

PKP Cargotor przygotowuje się do rozbudowy terminalu w Małaszewiczach, który jest głównym punktem przeładunkowym na kolejowej trasie między Chinami i Europą. 

Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), podkreślił znaczenie nowego terminalu transportowego w obliczu 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego przez Obwód Kaliningradzki. 

W 2021 roku w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8% wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (w 2019 roku było to 3%). 

Pozostało 86% artykułu
Szynowy
Kijów ma bezpośrednie połącznie kolejowe z Chinami
Szynowy
Małaszewicze z rekordem przeładunków
Szynowy
Wojna o obsługę Chińczyków
Szynowy
Koncept terminala kontenerowego w Nowym Mieście nad Pilicą
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem