Włoski urząd ANSFISA (Agenzia nazionale per la sicurezza delle ferrovie e delle infrastrutture stradali e autostradali) od 9 listopada ograniczył prędkość dla wagonów wyposażonych w ciche hamulce z wkładkami kompozytowymi LL (IB 116). Zamiast 120 km/h mogą one jechać 80 km/h, a jeśli przewożą towary niebezpieczne tylko 60 km/h.
Wprowadzone bez uprzedzenia ograniczenie zaskoczyło zagranicznych przewoźników. Koleje austriackie OBB Rail Cargo ostrzegły klientów o możliwych opóźnieniach wynikających z nagle obniżonego limitu prędkości. Spółka OBB Rail Cargo w komunikacie stwierdziła, że wspólnie z partnerami wniesie na forum europejskie sprawę nagłego wprowadzenia ograniczenia prędkości.
Także turecki Ekol przyznaje, że wprowadzone z dnia na dzień ograniczenie zaburzyło pracę operatora, który na trasie we Włoszech ma dwa pociągi tygodniowo. Sytuacja jednak unormowała się. – Ograniczenie dotyczy tylko dwunastu wagonów ze 110 które mamy – wyjaśnia szef działu transportu kolejowego Ekol Daniel Allard.
PKP Cargo nie zanotowało opóźnień związanych z nowym limitem prędkości.
ANSFISA tłumaczy, że ograniczenia były konieczne, ponieważ kompozytowe wstawki typu LL w cichych hamulcach przegrzewały się. Problemy dotyczą tylko hamulców w wagonach towarowych.