Przedsiębiorstwa importujące towary z Chin drogą kolejową mają coraz więcej powodów do zmartwień. Na skutek ataków Łukaszenki na polską granicę, pociągi do Małaszewicz mają blisko 3-tygodniowe opóźnienie.
Na dodatek od tygodnia nie jeżdżą pociągi z Chin do Polski przez Ukrainę. Z tej trasy korzysta przede wszystkim PKP LHS, która na początku roku uruchomiła operatorski pociąg z Chin. LHS podkreśla, że jest to pierwsze na Nowym Jedwabnym Szlaku połączenie stworzone przez polski podmiot. – Nie jesteśmy niczyim podwykonawcą. Sprzedajemy miejsca na naszych platformach i sprzedaż idzie z dobrym skutkiem – zapewniał 30 września prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb. PKP LHS współpracuje już z czterema chińskimi prowincjami, przewozi też ładunki z Korei.
Zaletą przejazdu z Chin do Sławkowa jest krótki czas przejazdu, wynoszący 12-14 dni. Na tej trasie kontenery są przeładowywane tylko na granicy Chin z Kazachstanem, skąd połączeniem szerokotorowym trafiają do Sławkowa. Jadąc trasą północną czeka je przeładunek w Małaszewiczach.
Wschodni sąsiad całkowicie zablokował tranzyt domagając się od Polski więcej zezwoleń dla samochodów ciężarowych. W 2021 roku Polska przekazała Ukrainie 160 tys. zezwoleń i tyle samo otrzymała. W tym roku Ministerstwo Infrastruktury przekazało dodatkowo tysiąc zezwoleń na przewóz tlenu dla potrzeb medycznych. Ukraińcy domagają się na przyszły rok 200 tys.
Ukraińcy uważają, że brak zezwoleń ogranicza ich handel zagraniczny. Wiceminister rozwoju gospodarczego, handlu i gospodarstwa wiejskiego Taras Kaczka zapowiedział złożenie na Polskę pozwu do Brukseli.