China Railway w podsumowaniu pierwszych jedenastu miesięcy 2021 roku podała, że uruchomiał do Europy 13 187 pociągów, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Pociągi przewiozły 1,32 mln TEU, co oznacza 30-procentowy wzrost. 

Przewoźnik spodziewa się, że do końca roku uruchomi przeszło 15 tys. pociągów i przetransportuje ponad 1,46 mln TEU. Przewozy oferowane są z 89 chińskich miast i trafiają do 175 miast w 23 europejskich krajach. 

Spada jednak dynamika wzrostu. Na koniec sierpnia, gdy CR odprawiała 10,3 tys. pociągów do Europy, dynamika wynosiła 32 proc., zaś liczba kontenerów wzrosła o 40 proc. do 0,96 mln TEU. 

Minął także szczyt przewozowy. Od września zmalała liczba odprawianych pociągów do niecałego tysiąca, gdy przez 4 miesiące, od maja do końca sierpnia liczba odprawianych pociągów przekroczyła 1300. Wcześniej przez 16 miesięcy CR odprawiała do Europy ponad tysiąc pociągów miesięcznie. 

Jednocześnie stawki frachtowe w przewozach morskich, które wyznaczają ceny transportu, nadal rosną. Szanghajski wskaźnik cen frachtu przebił na koniec 2021 roku 5000 punktów (5046,66 punktu, o 90,64 punktu więcej niż tydzień wcześniej). 

Według wskaźnika Drewery cena transportu 40-stopowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu wyniosła tuz przed świętami 13 642 dol. i jest niezmienna od początku grudnia.

Największą chińską stacją graniczną jest Manzhouli, która w połowie kwietna b.r. odprawiła 10-tysięczny ekspresowy pociąg na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jubileuszowy skład jechał do Małaszewicz. Stacja odprawia miesięcznie ponad 300 pociągów, 12-krotnie więcej niż siedem lat temu, gdy została otwarta.

W ostatnich latach tempo wysyłek kolejowych nieustannie rośnie. – Chiny potrzebowały sześciu lat, aby odprawić przez stację łącznie 5 tys. pociągów, ale tylko jeden rok, aby odprawić kolejne 5 tys. W 2020 roku liczba jadących za granicę pociągów odprawionych w Manzhouli przekroczyła łączne odprawy z lat 2013-2018 – podkreśla zastępca dyrektora stacji w Manzhouli Liu Hangliang. 

Stacja Erenhot odprawiła w styczniu 2021 roku na Nowym Jedwabnym Szlaku 6-tysięczny pociąg. Pierwszy odjechał do Europy w 2014 roku.