Bydgoski producent pojazdów szynowych dostarczy 132 tramwaje warte 400 mln euro. Zamawiający może powiększyć zamówienie o 30 sztuk. Są to pojazdy 3-członowe, z możliwością złączenia dwóch zespołów i stworzenia pojazdu długości 66 m. Bazą dla zaproponowanych tramwajów są Twisty skonstruowane dla Częstochowy.
Pesa startowała w konsorcjum firm Danya Cebus, Dan i Comsa, nazwanym J-Train. Do przetargu wystartowało 7 konsorcjów, prekwalifikacje w 2021 roku przeszło 5. Umowa przewiduje dostawy 3 lata po podpisaniu umowy, a ruch ma zostać puszczony w 2027 roku na trzech liniach łącznej długości ponad 31 km. Pesa udzieliła 2-letniej gwarancji, po tym czasie utrzymanie przejmie firma lokalna, jedna z trzech w konsorcjum. Pojazdy mają być budowane w Polsce.
Cała inwestycja warta jest 4 mld euro.
Czytaj więcej
Wojna w Ukrainie unaoczniła strategiczne znaczenie kolei dla bezpieczeństwa państwa, gospodarki oraz dla społeczeństwa.
Pesa oferuje 4 typy tramwajów (Jazz, Twist, Swing, Fokstrot), łącznie wyprodukowała ich 872 sztuki na rynek krajowy i eksport, gdzie właśnie kończy dostawy 17 Twistów do rumuńskiej Craiowej. Nową generacją będzie Tram.eu, wyposażona w systemy diagnostyki on-line i autonomicznej jazdy. Konkurują z Pesą polski Moderus oraz produkowane w Siedlcach tramwaje Stadlera.