Pesa dostarczy tramwaje do drugiego największego miasta Izraela

Pesa uczestniczy w największej rozbudowie systemu komunikacyjnego Tel Awiwu.

Publikacja: 23.09.2023 20:31

Pesa

Pesa

Foto: Pesa

Bydgoski producent pojazdów szynowych dostarczy 132 tramwaje warte 400 mln euro. Zamawiający może powiększyć zamówienie o 30 sztuk. Są to pojazdy 3-członowe, z możliwością złączenia dwóch zespołów i stworzenia pojazdu długości 66 m. Bazą dla zaproponowanych tramwajów są Twisty skonstruowane dla Częstochowy.

Pesa startowała w konsorcjum firm Danya Cebus, Dan i Comsa, nazwanym J-Train. Do przetargu wystartowało 7 konsorcjów, prekwalifikacje w 2021 roku przeszło 5. Umowa przewiduje dostawy 3 lata po podpisaniu umowy, a ruch ma zostać puszczony w 2027 roku na trzech liniach łącznej długości ponad 31 km. Pesa udzieliła 2-letniej gwarancji, po tym czasie utrzymanie przejmie firma lokalna, jedna z trzech w konsorcjum. Pojazdy mają być budowane w Polsce. 

Cała inwestycja warta jest 4 mld euro. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Pesa oferuje 4 typy tramwajów (Jazz, Twist, Swing, Fokstrot), łącznie wyprodukowała ich 872 sztuki na rynek krajowy i eksport, gdzie właśnie kończy dostawy 17 Twistów do rumuńskiej Craiowej. Nową generacją będzie Tram.eu, wyposażona w systemy diagnostyki on-line i autonomicznej jazdy. Konkurują z Pesą polski Moderus oraz produkowane w Siedlcach tramwaje Stadlera. 

Tel Awiw jest w trakcie rozbudowy systemu komunikacyjnego, obejmującego tramwaje oraz metro. Projekt jest opóźniony, były główny księgowy Ministerstwa Finansów Yaron Zelekha przypomniał, że budowa linii czerwonej metra jest opóźniona o 10 lat, a koszt został przekroczony o 14 mld szekli (ok. 16 mld zł). 

Od 2012 roku autobusy do Izraela dostarcza Solaris. W 2020 roku Bolechowski producent sprzedał do Jerozolimy 120 przegubowych Urbino. Łącznie dostarczył do Izraela ponad 600 autobusów. 

Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy
Szynowy
Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą
Szynowy
Spółka PKP LHS zakończyła rok 2023 z dobrymi wynikami
Szynowy
Czy podatek węglowy zrujnuje Ukrainę?
Szynowy
PKP IC nie zwalnia tempa, ma coraz więcej pasażerów i kupuje nowy tabor