Pesa dostarczy tramwaje do drugiego największego miasta Izraela

Pesa uczestniczy w największej rozbudowie systemu komunikacyjnego Tel Awiwu.

Publikacja: 23.09.2023 20:31

Pesa

Pesa

Foto: Pesa

Bydgoski producent pojazdów szynowych dostarczy 132 tramwaje warte 400 mln euro. Zamawiający może powiększyć zamówienie o 30 sztuk. Są to pojazdy 3-członowe, z możliwością złączenia dwóch zespołów i stworzenia pojazdu długości 66 m. Bazą dla zaproponowanych tramwajów są Twisty skonstruowane dla Częstochowy.

Pesa startowała w konsorcjum firm Danya Cebus, Dan i Comsa, nazwanym J-Train. Do przetargu wystartowało 7 konsorcjów, prekwalifikacje w 2021 roku przeszło 5. Umowa przewiduje dostawy 3 lata po podpisaniu umowy, a ruch ma zostać puszczony w 2027 roku na trzech liniach łącznej długości ponad 31 km. Pesa udzieliła 2-letniej gwarancji, po tym czasie utrzymanie przejmie firma lokalna, jedna z trzech w konsorcjum. Pojazdy mają być budowane w Polsce. 

Cała inwestycja warta jest 4 mld euro. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Pesa oferuje 4 typy tramwajów (Jazz, Twist, Swing, Fokstrot), łącznie wyprodukowała ich 872 sztuki na rynek krajowy i eksport, gdzie właśnie kończy dostawy 17 Twistów do rumuńskiej Craiowej. Nową generacją będzie Tram.eu, wyposażona w systemy diagnostyki on-line i autonomicznej jazdy. Konkurują z Pesą polski Moderus oraz produkowane w Siedlcach tramwaje Stadlera. 

Tel Awiw jest w trakcie rozbudowy systemu komunikacyjnego, obejmującego tramwaje oraz metro. Projekt jest opóźniony, były główny księgowy Ministerstwa Finansów Yaron Zelekha przypomniał, że budowa linii czerwonej metra jest opóźniona o 10 lat, a koszt został przekroczony o 14 mld szekli (ok. 16 mld zł). 

Od 2012 roku autobusy do Izraela dostarcza Solaris. W 2020 roku Bolechowski producent sprzedał do Jerozolimy 120 przegubowych Urbino. Łącznie dostarczył do Izraela ponad 600 autobusów. 

Bydgoski producent pojazdów szynowych dostarczy 132 tramwaje warte 400 mln euro. Zamawiający może powiększyć zamówienie o 30 sztuk. Są to pojazdy 3-członowe, z możliwością złączenia dwóch zespołów i stworzenia pojazdu długości 66 m. Bazą dla zaproponowanych tramwajów są Twisty skonstruowane dla Częstochowy.

Pesa startowała w konsorcjum firm Danya Cebus, Dan i Comsa, nazwanym J-Train. Do przetargu wystartowało 7 konsorcjów, prekwalifikacje w 2021 roku przeszło 5. Umowa przewiduje dostawy 3 lata po podpisaniu umowy, a ruch ma zostać puszczony w 2027 roku na trzech liniach łącznej długości ponad 31 km. Pesa udzieliła 2-letniej gwarancji, po tym czasie utrzymanie przejmie firma lokalna, jedna z trzech w konsorcjum. Pojazdy mają być budowane w Polsce. 

Szynowy
PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Szynowy
Ukraina stawia na transport kolejowy
Szynowy
Czy Polska włączy się do walki o Talgo?
Szynowy
Jaki dworzec kolejowy w CPK?
Szynowy
Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej