Samorządowcy z wysokim rachunkami za pociągi

Pieniędzy z KPO jest mało, więc dofinasowanie do zakupu pociągów będzie niewielkie. Samorządy będą musiały sięgnąć po drogie finasowanie komercyjne.

Publikacja: 12.03.2024 08:57

Samorządowcy z wysokim rachunkami za pociągi

Koleje Dolnośląskie

Foto: Koleje Dolnośląskie

Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na tabor kolejowy w ramach KPO. Łączna wartość zgłoszonych przez samorządy i ich spółki 22 projektów wyniosła 8 823,5 mln zł, z czego wartość przyznanego wsparcia sięgnęła 2 162 mln zł. Samorządy wnioskowały o 7 041 mln zł dofinansowania. Na liście rezerwowej znalazły się 4 projekty wartości 1652,3 mln zł. 

Tylko w trzech wypadkach CUPT przyznał pełne dofinansowanie: na dwa projekty Kolei Dolnośląskich na zakup łącznie 20 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wartość przeszło 626 mln zł (w tym dofinansowanie na 333,7 mln zł) oraz dla województwa pomorskiego na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wartości blisko 363 mln zł (w tym dofinansowanie 247,8 mln zł). 

Polregio złożyło wnioski o dofinansowanie 10 projektów wartości 2632,3 mln zł, ale otrzymało obniżone dofinansowanie wartości 780 mln zł. Całkowity koszt przedsięwzięcia Polregio oszacowało na 3879,1 mln zł. Przewoźnik zamierza zakupić łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Spółka Koleje Mazowieckie przygotowała 5 projektów na zakup 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych o całkowitej wartości 2583,1 mln zł. Wnioskowała o dofinansowanie w wysokości 1764 mln zł, ale CUPT przyznało 522,8 mln zł. Dodatkowo województwo mazowieckie przedstawiło 2 projekty na zakup 22 elektrycznych zespołów trakcyjnych (wśród nich sześć elektryczno-akumulatorowych) wartości całkowitej 711 mln zł. Wniosek opiewał na dofinansowanie wartości 485,5 mln zł, ale CUPT przyznało 143,9 mln zł. 

Kolejny etap to podpisywanie umów z odbiorcami wsparcia, o ile znajdą oni finansowanie na pozostałą wartość projektów. UE podkreśla, że projekty mają być zamknięte do połowy 2026 roku. 

Samorządy i ich kolejowe spółki składały wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem do 15 czerwca 2023 roku. Pieniądze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, komponent: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na tabor kolejowy w ramach KPO. Łączna wartość zgłoszonych przez samorządy i ich spółki 22 projektów wyniosła 8 823,5 mln zł, z czego wartość przyznanego wsparcia sięgnęła 2 162 mln zł. Samorządy wnioskowały o 7 041 mln zł dofinansowania. Na liście rezerwowej znalazły się 4 projekty wartości 1652,3 mln zł. 

Tylko w trzech wypadkach CUPT przyznał pełne dofinansowanie: na dwa projekty Kolei Dolnośląskich na zakup łącznie 20 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wartość przeszło 626 mln zł (w tym dofinansowanie na 333,7 mln zł) oraz dla województwa pomorskiego na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wartości blisko 363 mln zł (w tym dofinansowanie 247,8 mln zł). 

Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką