Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu

Rosną przewozy na linii szerokotorowej, jej operator nieustannie zwiększa przepustowość. Za kilka lat LHS będzie konkurować z normalnotorowymi liniami budowanymi przez UE na Ukrainie.

Publikacja: 05.01.2025 22:33

Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu

PKP LHS

Foto: PKP LHS

Spółka PKP LHS jeszcze nie pochwaliła się całorocznymi wynikami. Podała jedynie, że w I półroczu 2024 roku zrealizowała przewozy ładunków na poziomie ponad 6 mln ton, co stanowi wzrost o ponad 29 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023 i jest najlepszym wynikiem w historii spółki. 

Rosnące przewozy wymuszają inwestycje

Dobry wynik zawdzięcza przede wszystkim przewozom intermodalnym, które w imporcie wzrosły o 101,35 proc. w porównaniu do I półrocza 2023 roku, natomiast w eksporcie wzrost ten wyniósł ponad 50 proc. – Dla naszych partnerów z Ukrainy PKP LHS stał się jednym z kluczowych szlaków eksportowych – podkreśla prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Łukasz Górecki.

Czytaj więcej

Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność

PKP LHS rozbuduje mijankę Huta Deręgowska LHS oraz wprowadzi automatyczne sterowanie ruchem na stacji Wola Baranowska LHS. Docelowo urządzenia pozwolą na sterowanie ruchem na blisko 100 km linii kolejowej. PKP LHS podpisał umowę na wykonanie prac z konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Bytomia oraz Zakładów Automatyki Kombud. – Dzięki podpisanej dzisiaj umowie zwiększamy zdolności przewozowe i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Poprawimy płynność ruchu, zapewnimy lepszą kontrolę nad infrastrukturą torową, co przełoży się na znaczną poprawę parametrów przewozowych dla naszych partnerów. To istotny element modernizacji infrastruktury, która zwiększa możliwości rozwoju ekonomicznego Podkarpacia oraz Lubelszczyzny – zaznacza Górecki. 

Inwestycja o wartości ponad 146 mln złotych obejmie budowę Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Wola Baranowska LHS, budowę nowego budynku nastawni, zabudowę nowych komputerowych urządzeń srk (systemów sterowania ruchem). Na stacji przebudowany zostanie układ torowy, a elektryczne ogrzewanie rozjazdów zapewni niezawodność ruchu nawet w trudnych warunkach zimowych. Oprócz tego powstanie nowa droga dojazdowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz oświetleniem stacji. – To kolejny kontrakt, który realizujemy dla PKP LHS. Bardzo się cieszymy, że po raz kolejny nasza oferta okazała się zwycięska w przetargu. Poprzednie projekty zrealizowaliśmy przy bardzo dobrej współpracy z Inwestorem, jesteśmy przekonani, że tak będzie również teraz – spodziewa się wiceprezes zarządu PWiK Marek Nowak. 

Czytaj więcej

Solaris wchodzi na wielki nowy rynek

Inwestycje bardzo przydadzą się za paręnaście lat, gdy PKP LHS będzie konkurować z ukraińskimi operatorami, którzy zamierzają budować terminale przeładunkowe na liniach normalnotorowych. Ich budowa na Ukrainie jest w niedawno przyjętym przez UE planie dróg TEN-T. 

Dziesiątki miliony złotych inwestycji

W wyniku przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym wyeliminowana zostanie konieczność pieszego ruchu podczas odprawiania pociągów, zwiększone zostanie bezpieczeństwo pracy, a czas przyjmowania i wyprawiania pociągów zostanie skrócony. Zabudowa urządzeń sterowania ruchem nowej generacji pozwoli także na zwiększenie przewozów oraz przeładunków na stacji, mijance i szlaku. – Naszym celem jest modernizacja całej linii szerokotorowej. Dzięki nowoczesnym urządzeniom będziemy mogli z wybranego miejsca sterować ruchem na całej trasie. Pozwoli to zapewnić naszym kontrahentom większe możliwości przewozów, szybki transport i najwyższą niezawodność dostaw. Co istotne, zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce komputerowe urządzenia sterowania zapewniają wysoki poziom niezawodności oraz bezpieczeństwa – dodaje prezes LHS.

PKP LHS konsekwentnie modernizuje blisko 400-kilometrowy szlak szerokotorowy. Na początku listopada 2023 roku spółka zakończyła inwestycję na stacji Zamość Boratycze LHS, gdzie powstał plac o powierzchni ponad 10 tys. m kw. z dostępem do torów 1520 mm i 1435 mm, przystosowany do przeładunku i składowania kontenerów oraz innych towarów. 

Czytaj więcej

W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”

W listopadzie 2023 roku odbyło się uroczyste otwarcie nowego Terminala Przeładunkowego PKP LHS na stacji Wola Baranowska. Miesiąc wcześniej nastąpiło otwarcie wiaduktu nad torami linii kolejowej nr 65 w Uniejowie-Rędzinach, w gm. Charsznica, w woj. małopolskim. Połączył rozdzielone od 40 lat torami miejscowości Pogwizdów oraz Uniejów-Rędziny. 

Nakłady inwestycyjne PKP LHS w 2023 roku wyniosły 140 mln zł i były o ponad 85 proc. większe niż rok wcześniej. W 2021 roku PKP LHS wydała na inwestycje 116,8 mln zł. 

Spółka PKP LHS jeszcze nie pochwaliła się całorocznymi wynikami. Podała jedynie, że w I półroczu 2024 roku zrealizowała przewozy ładunków na poziomie ponad 6 mln ton, co stanowi wzrost o ponad 29 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023 i jest najlepszym wynikiem w historii spółki. 

Rosnące przewozy wymuszają inwestycje

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Szynowy
Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku
Materiał Promocyjny
Unikalna okazja inwestycyjna