Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej

Kolejarze przygotowują plan budowy zintegrowanej sieci kolejowej. Będzie to odpowiednik wieloletniego planu budowy dróg krajowych, który powiązał inwestycje szosowe w jedną spójną sieć. Warszawska linia średnicowa do rozbudowy.

Publikacja: 07.02.2025 18:36

Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej

Foto: Projekt przebudowy dworca Warszawa Wschodnia / materiały PKP PLK

Prace nad zintegrowaną siecią kolejową prowadzone przez CPK, PKP PLK oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły się na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i pod jego okiem. Nadzorujący projekt wiceminister Piotr Malepszak tłumaczy, że chodzi o jak najlepsze wykorzystanie funduszy na CPK i powiązanie szlaków magistralnych z regionami. 

Temu służą konsultacje z samorządami prowadzone w całej Polsce. Prace wsparte są narzędziami analitycznymi jak Pasażerski Model Transportowy.

Czytaj więcej

Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach

Polska rozwija się wielośrodkowo i Zintegrowana Sieć Kolejowa zapewni użytkownikom dobre połączenia kolejowe, zaś inwestorowi (Ministerstwu Infrastruktury) wieloletni plan działania, który pozwoli racjonalizować wysiłek i uniknąć błędów. 

Mowa o dużych pieniądzach – tylko w ramach CPK nakłady na kolej sięgną 76,8 mld zł, do tego dochodzi Krajowy Program Kolejowy, z którego czerpie PKP PLK i podpisała już umowy na 17,1 mld zł, a wartość przetargów w przygotowaniu sięga 18,7 mld zł. Do tego dochodzą programy samorządowe (jak Kolej +, w którym wartość 35 umów z samorządami sięga 13,3 mld zł) i utrzymaniowe. 

W rezultacie poprawia się stan kolejowej infrastruktury. W tegorocznym rozkładzie jazdy pociągi pojechały na 1600 km szybciej niż w ubiegłorocznym. Liczba ograniczeń prędkości na torach linowych zmalała w tym roku do 1802, gdy w rozkładzie jazdy 2015/16 było ich 3278. 

Warszawski supeł kolejowy

Uruchomienie CPK zwiększy ruch w węźle warszawskimi i kolej już przygotowuje się do remontu linii średnicowej. Musi zakończyć się on wraz z uruchomieniem odcinka CPK Warszawa-Łódź w 2032 roku, kolej i miasto przygotowują ten wielki projekt, wyceniany na 8-10 mld zł. 

Czytaj więcej

Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek

Wiceminister Malepszak zamierza powołać zespół składający się z przedstawicieli PKP SA i władz Warszawy, który przygotuje założenia modernizacji linii średnicowej. Nie jest wykluczone, że potrzebne będą dwie dodatkowe linie, aby podołać zwiększonemu w przyszłości ruchowi pociągów. 

Przy okazji warto zastanowić się, czy nie warto wydłużyć torów WKD co najmniej do metra na Marszałkowskiej, a może i dalej. Z powodu nagromadzenia w jednym rejonie dużej ilości infrastruktury, wyjściem może być wydłużenie torów Dworca Wileńskiego tunelem na lewy brzeg i poprowadzenie dalej w kierunku linii radomskiej. 

Jednak pierwszym krokiem jest wyceniona na 3,3 mld zł modernizacja Dworca Wschodniego. PKP PLK ogłosi przetarg w ostatnim kwartale br. 

Projekt CPK zwiększy liczbę pasażerów także z mniejszych miast. Z modeli cyfrowych wynika, że w okresie 2019-2050 liczba pasażerów z Kalisza wzrośnie o 420 proc., z Zielonej Góry o 173 proc., z Jeleniej Góry o 81 proc., a z Sieradza o 154 proc. 

Pierwszy krok

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła 7 lutego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Dwa miesiące temu spółka złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania. Oba mają zostać oddane do użytku do 2035 roku jako element projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”. – Oba wnioski o decyzje środowiskowe dla trasy między Sieradzem i Poznaniem złożyliśmy dla prędkości projektowej 350 km/h. Zakładamy możliwość osiągnięcia przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Poznania w 1 godz. i 38 minut – podkreśla prezes CPK Filip Czernicki. 

Prace projektowe dla odcinka między Sieradzem i Poznaniem od lutego 2024 roku prowadzi, wybrane w przetargu przez spółkę CPK, konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które przygotowało też studium wykonalności (STEŚ) dla tego odcinka.  

Spółka CPK przewiduje, że złoży wniosek o pozwolenie na budowę w IV kwartale 2026 roku, a rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi w I kwartale 2028 roku. 

Czytaj więcej

Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem

Możliwe, że w marcu uda się wyłonić wykonawcę tunelu w Łodzi z pięciu ofert (wszystkie poniżej kosztorysu inwestorskiego) i CPK podpisze umowy na jego drążenie. Na przełomie 2025 i 2026 roku ruszą prace na odcinku Warszawa-Łódź. Pierwsi podróżni pojadą nim w 2032 roku, akurat na otwarcie lotniska. Pozostałe odcinki Y będą oddawane sukcesywnie do 2035 roku. 

Szprychy na południe i na północ

„Y” ma priorytet, ale CPK już prowadzi prace przygotowawcze na odcinkach o łącznej długości 880 km i są to: Katowice-Jastrzębie Zdrój – granica państwa (74 km), węzeł CPK – Płock – Grochowalsk – Włocławek (128 km) oraz Grochowalsk – Gdańsk i Grudziądz – Warlubie (225 km). 

Spółka CPK już wybrała wariant inwestorski z CPK do Płocka i Lipna z odgałęzieniem do Włocławka. Dla odcinka Lipno – Grudziądz – Gdańsk przygotowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. 

Linia Katowice – Ostrawa także jest w przygotowaniu, CPK opracował studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Linia pozwoli na skrócenie czasu przejazdu np. do Pragi z 5:15 godzin do 2:50 godzin, do Budapesztu z 8:20 godzin do 3:50 godzin. 

Szynowy
Polska firma może namieszać na światowym rynku symulatorów kolejowych
Szynowy
Kolejarze domagają się wsparcia w konkurencji z przewozami samochodowymi
Szynowy
Firmy wierzą w przewozy intermodalne i inwestują w nie
Szynowy
Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Szynowy
Marszałkowie przygotowują się do liberalizacji przewozów kolejowych