Zarząd spółki CPK oraz Ministerstwo Infrastruktury zastanawiają się nad wykorzystaniem sieci kolejowej CPK do przewozu ładunków. Przewidują, że pociągi towarowe mogłyby kursować po sieci CPK nocą, gdy na 4 godziny (przerwa techniczna) zawieszony będzie ruch pociągów pasażerskich.
Szybkie kolejowe połączenie Wrocławia i Poznania z Warszawą byłoby konkurencyjne z samochodowym i mogłoby być interesujące dla przedsiębiorców. Służyłoby do przewozów intermodalnych, popieranych regulacyjnie przez UE.
Czytaj więcej
Ukraiński rząd przewiduje, że transport drogowy będzie już na stałe odbywał się bez zezwoleń w przewozach do Unii Europejskiej.
CPK uważa, że byłyby to połączenia całopociągowe, a załadunek i rozładunek pociągów odbywałby się na stacjach końcowych w ich części technicznej, aby nie blokować dworców.
Nie tak łatwo
Firmy spedycyjne są sceptyczne do tego pomysłu. Wskazują, że trudno zapełnić całopociągowe połączenia, a trzeba to robić regularnie w obie strony. W Polsce transport samochodowy przewozi każdego roku ponad 1,9 mld ton ładunków. Koleje w przewozach intermodalnych transportują nieco ponad 1 proc. tego co samochody. W przypadku pracy przewozowej odsetek jest niemal dwa razy wyższy, ale i tak intermodal jest marginalnym zjawiskiem.