Francuzi wypróbują elektryczne ciężarówki

Miasta elektryfikują floty ciężarówek i autobusów.

Renault, Scania i Volvo planują w tym roku rozpocząć sprzedaż elektrycznych ciężarówek w Polsce. Pierwsze dostawy w Europie Zachodniej już miały miejsce, a konkurencja poza Mitsubishi Canterem powiększy się m.in. o spółkę Volta Trucks.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przesiądą się na elektryczne ciężarówki

Przygotowała ona 16-tonowy, elektryczny pojazd dystrybucyjny Volta Zero. Samochód o zasięgu 150-200 km miał premierę 15 lutego w Paryżu. Miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo – Paryż, podobnie jak pozostałe francuskie miasta mające ponad 150 tys. mieszkańców, od 2024 roku nie będzie mógł rejestrować ciężarówek z silnikami spalinowymi.

Czytaj więcej w: Diesle znikną ze sprzedaży

Francuski rząd oferuje dopłaty sięgające 50 tys. euro do bezemisyjnych pojazdów. Brytyjski rząd ogłosił zakaz rejestracji spalinowych pojazdów do 2030 roku i na wsparcie elektryfikacji flot przeznaczył 2,8 mld funtów.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA uzgodniło, że wszystkie nowe ciężarówki sprzedawane w UE będą bezemisyjne. Podkreśla jednak, że za tym musi nadążać rozwój infrastruktury.

Czytaj więcej w: W przyszłym roku ostre podwyżki paliwa w Niemczech i Luksemburgu

To ogromne zadanie, bo na razie nikt nie ma pomysłu w jaki sposób ładować akumulatory. Problem jest szczególnie duży dla samochodów dalekodystansowych. Modele miejskie mogą być ładowane z urządzeń w bazach i przy magazynach.

Na 6,2 mln zarejestrowanych w Unii ciężarówek, 98 proc. napędzanych jest silnikami wysokoprężnymi. Zaledwie 2,3 tys. to pojazdy bezemisyjne.

Czytaj więcej w: Infrastruktura gotowa na elektryczne ciężarówki

W Polsce rząd wprowadza elektryfikację flot zaczynając od autobusów miejskich. Warszawa ma trzecią największą flotę e-busów (po Moskwie i Londynie), liczącą 161 pojazdów. Jest to 11,5 proc. całego taboru spółki. W latach 2024-25 MZA zamierza dokupić 100 autobusów elektrycznych i 10 wodorowych. MZA nie ma planów zakupu autobusów z napędem wysokoprężnym.

Ministerstwo Klimatu planuje, że w 2025 roku w Polsce będzie zarejestrowanych 500 wodorowych autobusów i 3 razy tyle w 2030 roku, przy nakładach przekraczających 4,3 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pracownicy z krajów ościennych przekraczają granicę bez kwarantanny

Ułatwienia dla pracujących i uczących się w krajach ościennych. MSWiA przedłużyło kontrole graniczne do ...

Kolejarze domagają się niższych cen dostępu do torów

Komisja Europejska zaproponowała, aby w ramach pomocy dla przewoźników kolejowych, rządy mogły obniżyć ceny ...

Fabryki ciężarówek nie staną

Z miesięcznym opóźnieniem ruszyła produkcja kart warsztatowych do inteligentnych tachografów. Zniknęło więc niebezpieczeństwo wstrzymania produkcji ...

W transporcie zaczął się rynek pracodawcy

Skończył się rynek pracownika. Pracy brakuje nawet dla kierowców, zwalnianych z firm, które nie ...

Producenci automatyzują magazyny

Centrum dystrybucyjne CCC wdrożyło system automatycznego sterowania wózkami. We współpracy z PSI, CCC zintegrowało ...

O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Transport przegrywa z koronawirusem, samochody będą stać w kolejkach. Na przejściu Rozvadov kolejka tirów ...