ACEA podlicza, że w UE zarejestrowanych jest 6,2 mln samochodów ciężarowych, z czego 0,04 proc. ma napęd elektryczny. Scania planuje w tym roku rozpocząć sprzedaż (także w Polsce) elektrycznych ciężarówek. Konkurenci poszerzą ofertę o rok lub dwa później.
Ładowarki to pieśń przyszłości
Ładowarki dla ciężarówek są przygotowywane m.in. przez lidera europejskiego rynku ciężkich ładowarek Ekoenergetyka Polska oraz Medcom. Zainteresowani ofertą są producenci ciężarówek. Natomiast zarządcy infrastruktury jeszcze nie poświęcili uwagi temu tematowi.
GDDKiA nie prowadzi prac przygotowawczych nad montażem ładowarek na parkingach dla ciężarówek. – Dotychczas nie prowadziliśmy analiz związanych z ładowarkami dla samochodów ciężarowych w związku z etapem rozwoju rynku elektrycznych samochodów ciężarowych i brakiem sygnalizowanego zapotrzebowania na ładowarki dedykowane pojazdom elektrycznym – wyjaśnia GDDKiA.
Czytaj więcej w: Diesle znikną ze sprzedaży
Generalna Dyrekcja przypomina, że zarządza siecią dróg krajowych i MOP-ami, lecz nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży paliw do pojazdów. – Tym zajmują się firmy dzierżawiące od nas teren, zarówno pod tradycyjne stacje paliw, na których mogą być również punkty ładowania pojazdów elektrycznych, jak i pod same stacje ładowania pojazdów – dodaje rzecznik GDDKiA.
W wypadku ładowarek dla elektrycznych samochodów osobowych, które są obecnie instalowane na MOP przez wyłonionych w przetargu operatorów – jeżeli jest taka potrzeba – zwiększenie mocy przyłączeniowej oraz nowe warunki dostawy uzgadniane są z OSD (operator sieci dystrybucyjnej). W wypadku ładowarek, GDDKiA dopuszcza budowę dodatkowej infrastruktury energetycznej (przyłącze, stacja transformatorowa) dedykowanej stacjom ładowania.