Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku

Fot. GDDKiA

Potężny projekt cyfrowego operatora obejmie wszystkie rodzaje transportu, które stopniowo będą wchodzić do oferty.

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny będzie miał debiut pod koniec roku. – Pełną funkcjonalność system powinien osiągnąć w 2022 roku jeśli chodzi o transport kołowy. Przewozy całopojazdowe to pierwszy etap, ale w planach jest aby wystartować w tym czasie również z kolejowymi – ujawnia zarządzający projektem i jeden z pomysłodawców platformy PCOL Marek Harasny.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Kolejnym krokiem będzie transport lotniczy i morski, w tym integracja z projektem Port Community System. – Prowadzone są rozmowy z przedstawicielami firm dostarczających tego typu usługi transportowe. Projekt wzbudził bardzo duże zainteresowanie rynku, zgłaszają się firmy z Polski oraz z zza granicy – zaznacza Harasny.

Czytaj więcej w: Cyfrowe spedycje zgarniają miliony od inwestorów

Dodaje, że docelowo PCOL będzie współpracował z możliwie wieloma systemami zewnętrznymi, w tym SENT i e-Toll. – Trwają rozmowy na temat możliwości takiej integracji na poziomie administracji rządowej. W wyniku tych rozmów podpisano niedawno listy intencyjne z Krajową Administracją Skarbową oraz Ministerstwem Klimatu i Środowiska. Projekt ma pełne wsparcie Ministerstwa Aktywów Państwowych w ramach programu Synergia, koordynowanego przez Łukasza Turkowskiego. MAP aktywnie wspiera realizację projektu i pomaga nawiązywać kontakty z innymi resortami – zapewnia Harasny.

W PCOL uczestniczy także największa krajowa giełda cyfrowa, Trans.eu. Projektem PCOL zainteresowani są także inni dostawcy oprogramowania do e-CMR. Harasny obiecuje, że system będzie także otwarty na integrację z systemami innych dostawców oprogramowania dla transportu i logistyki, ale także będzie dostępny interface dla klientów oraz firm transportowych. – Zależy nam na tym aby każdy zainteresowany mógł się do niego podłączyć bez niepotrzebnej ingerencji w system – podkreśla Harasny.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Zaznacza, że PCOL jest na wczesnym etapie realizacji, budowany jest zespół informatyków. – Trwa proces rekrutacji. Część usług ma być też zlecana na zewnątrz. Docelowo przewidujemy, że nad systemem będzie pracowało około 20 programistów – wyjaśnia Harasny.

PCOL będzie cyfrową spedycją obsługującą różne gałęzie transportu. Podobne programy działają na świecie od dwóch dekad. W Europie liderami rynku są Transporeon, Timocom, Trans.eu, Teleroute, z którymi konkurują elektroniczni spedytorzy, w tym Sennder.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ostrożny optymizm FM Logistic

Operator logistyczny spodziewa się w tym roku mocnego, jednocyfrowego wzrostu przychodów. Francuski koncern FM ...

Więcej wyremontowanych wagonów trafi do PKP Intercity

PKP Intercity przygotowuje się do sezonu i rozbudowuje zaplecze remontowe. PKP Intercity rozbudowuje zakład ...

Wolnocłowe porty lekiem na brexit

Nieokreślony wciąż sposób opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię spędza sen z powiek transportowcom ...

Skarbówka pobierze myto

Od 1 lipca KAS przejmuje od GITD pobór opłat drogowych. Ministerstwo Finansów przejmie od ...

Przewozy w PKP Cargo będą spadać

Zarząd spółki szacuje, że w następstwie panującej pandemii koronawirusa transport towarów realizowany przez grupę ...

Leasing na plusie

Po trzech kwartałach leasing pojazdów ciężkich rośnie. Dynamika wzrostu jednak słabnie. Kwartalny pomiar badania ...