Pierwszy krok ku autonomicznym pojazdom

Mercedes-Benz

Powstał ośrodek naukowy mający wspierać wdrożenie autonomicznych pojazdów.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje się do wprowadzenia w Polsce samochodów autonomicznych. 7 czerwca rozpoczęło działalność Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP) powołane w strukturze Instytutu Transportu Samochodowego przez Ministerstwo Infrastruktury. – Aby pojazdy autonomiczne stanowiły realną wartość dodaną, musimy stworzyć optymalne warunki do wdrażania technologii, co jest procesem złożonym i długofalowym – zastrzega dyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury Adrian Mazur.

Czytaj więcej w: Od stycznia dozwolone autonomiczne auta na polskich drogach

Stworzenie CK:PAP jest jednym z efektów realizacji projektu Polska droga do automatyzacji transportu drogowego (AV-PL-ROAD), finansowanego w ramach programu GOSPOSTRATEG ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Nadrzędnym celem Centrum jest wsparcie administracji rządowej w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu pojazdów autonomicznych w Polsce. Jako wyspecjalizowana komórka ekspercka, CK:PAP będzie pełniło zadania w zakresie monitorowania prac badawczych oraz implementacji przepisów w Polsce, jednocześnie będąc ważnym organem doradczym w zakresie kierunków rozwoju branży i technologii – tłumaczy dyrektor ITS Marcin Ślęzak.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

ITS rozbudowuje zaplecze techniczne, a część testów planuje wykonywać na Węgrzech. Przewidywana jest również współpraca z instytutami Grupy Wyszehradzkiej. – Planowane jest utworzenie infrastruktury umożliwiającej pogłębione badania technologii wspomagających rozwój automatyzacji transportu drogowego – dodaje zastępca kierownika CK:PAP Małgorzata Pędzierska. Uważa, że największym wyzwaniem jest stworzenie ram prawnych dla autonomicznej mobilności oraz zdobycie zaufania kierowców dla technicznych rozwiązań.

Czytaj więcej w: Polscy naukowcy przygotują rewolucyjne opakowanie do e-zakupów

W Polsce prace nad oprogramowaniem do autonomicznej jazdy prowadzi m.in. spółka Robotec.AI. – Wspieramy producentów aut osobowych w zakresie oprogramowania monitorującego kierowców i pasażerów. Robotyzujemy także pojazdy stosując technologie uczenia maszynowego – wyjaśnia prezes Robotec.AI Michał Niezgoda. Dodaje, że klientami jego firmy są firmy z  Europy, Ameryki i Azji. – Potencjał intelektualny w Polsce jest olbrzymi, mamy poziom porównywalny do Doliny Krzemowej. Brakuje jednak dojrzałego, prywatnego kapitału. Może Izera stworzy rynek” – zastanawia się Niezgoda.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Logistycy i przewoźnicy inwestują miliardy złotych w magazyny i tabor, a także zwiększają zatrudnienie. ...

Kuehne + Nagel nie redukuje personelu

Kuehne + Nagel nie ma globalnych planów masowych zwolnień. W wydanym oświadczeniu zarząd spółki ...

Kolejarze domagają się niższych cen dostępu do torów

Komisja Europejska zaproponowała, aby w ramach pomocy dla przewoźników kolejowych, rządy mogły obniżyć ceny ...

Bogusław Liberadzki: Będę zabiegał, żeby nie było upoważnienia do trilogu

Jednym z wyzwań, przed jakimi stoi branża TSL, jest Pakiet Mobilności. Relację ze stanu ...

Rząd udrażnia przejścia graniczne

GDDKiA zdjęła ograniczenia tonażowe na DK16, by odciążyć wjazd do Polski dla ciężarówek. Na wniosek ...

Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Polskie porty nie straciły ani jednego dnia z powodu pandemii, a ostatnie dwa miesiące ...