Blockchain zautomatyzuje logistykę?

Technologia tzw. łańcucha bloków można zrewolucjonizować łańcuch dostaw.

Blockchain, bo o niej mowa, dotychczas kojarzona była głównie z sektorem finansowym. Ale ta technologia ma wiele do zaoferowania także branży logistycznej, automatyzując miliony procesów, przyspieszając realizację zamówień i dostaw oraz zwiększając bezpieczeństwo transakcji finansowych.

Jedno z niedawno opublikowanych badań Boston Consulting Group dowodzi, że aż 88 proc. profesjonalistów z branży logistycznej wierzy, iż blockchain wywrze istotny wpływ na rozwój sektora. Szybka adaptacja tej technologii w branży TSL to tylko kwestia czasu. Dowodzi tego zresztą projekt realizowany m.in. przez firmy Editel, GS1 Austria, EY, DB Schenker oraz Wiedeński Uniwersytet Ekonomii i Biznesu. Wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Blockchain Initiative Logistik bada możliwości wykorzystania rozproszonych rejestrów w transporcie i logistyce – począwszy od digitalizacji dokumentów przewozowych tak, by były one cyfrowo dostępne dla wszystkich uczestników procesów logistycznych na każdym etapie łańcucha dostaw. Chodzi o to, by wszyscy (pracownicy fabryk i magazynów, dyspozytorzy, kierowcy i odbiorcy końcowi) nie tylko mieli do nich wgląd z poziomu dowolnego urządzenia, ale mogli je również w razie potrzeby edytować i zmieniać w czasie rzeczywistym, natychmiast informując o naniesionych zmianach, opóźnieniach czy sugestiach.

Czytaj więcej w: Magazyny zaawansowanej technologii

Autorzy wspomnianej inicjatywy przewidują, że dzięki temu rozwiązaniu uda się zautomatyzować ok. 75 mln procesów logistycznych w austriackich firmach oraz – z racji odejścia od stosowania tradycyjnych, papierowych dokumentów – oszczędzić aż 12 mln arkuszy papieru rocznie.

– Technologia łańcucha bloków stanowi doskonałe uzupełnienie elektronicznej wymiany danych, której założeniem jest całkowita cyfryzacja obiegu dokumentów. Dziś, branża logistyczna nadal w ogromnej mierze jest analogowa – listy przewozowe, druki zamówień, potwierdzenia odbioru, konosamenty, certyfikaty czy deklaracje towarów specyficznych wystawiane są i wymieniane bardzo często w postaci papierowej. Nie wspominając o fakturach, których tylko w Polsce wystawia się łącznie 1,5 mld sztuk każdego roku – aż 94 proc. z nich dociera do kontrahentów w takiej właśnie formie – wylicza Tomasz Kuciel, prezes Edisona, firmy należącej do grupy Editel specjalizującej się w cyfryzacji komunikacji b2b.

Jak podkreśla, to nie tylko opóźnia cały proces realizacji zamówień czy stwarza ryzyko zagubienia ich w transporcie i tworzenia się zatorów płatniczych, ale też wymaga poświęcenia ogromnej ilości pracy przy wprowadzaniu danych z tych dokumentów do systemów informatycznych firm. Co więcej, taki blockchainowy interfejs zapewnia absolutną poufność przekazywanych danych, uniemożliwiając dostęp do nich niepowołanym osobom. Dane są po prostu rozproszone pomiędzy wieloma blokami, przez co nie istnieje jeden, konkretny słaby punkt systemu, który mógłby zostać wykorzystany przez cyberprzestępców. To – w kontekście przestępczości internetowej, wycelowanej w branżę logistyczną, która nie odnosi się jedynie do kradzieży poufnych informacji firmowych, ale także ryzyka przejęcia kontroli nad urządzeniami pokładowymi nowoczesnych pojazdów – drogowych i szynowych, jak również samolotów – staje się kwestią priorytetową.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Standardy ułatwią logistykę

Cyfryzacja logistyki jest już koniecznością spowodowaną wymaganiami konsumentów. Ich oczekiwania są wysokie – chcą ...

Maxy wrócą najwcześniej w maju. Mało kto w to wierzy

Koniec maja albo początek czerwca. Taki termin ponownej certyfikacji Boeingów 737 MAX zasugerowała Federalna ...

Rosja też ma zielony korytarz

Kierowcy nie podlegają kwarantannie, zniesione cło na żywność. Rosja wprowadziła od 20 marca „Zielony ...

Pierwszy dzień blokady

Trzykrotnie więcej osób wyjechał z Polski na wschód niż wjechało z tego kierunku. Straż ...

Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk

Ponad 27 mln ton towarów przeładował w pierwszym półroczu Port Gdańsk. To o 9 ...

Misja wykonana – 76 ton pomocy do walki z epidemią

W piątek 1 maja o 11.30 na warszawskim Okęciu wylądował  kolejny gigant w ramach ...