Blockchain zautomatyzuje logistykę?

Technologia tzw. łańcucha bloków można zrewolucjonizować łańcuch dostaw.

Publikacja: 07.01.2020 13:13

Blockchain, bo o niej mowa, dotychczas kojarzona była głównie z sektorem finansowym. Ale ta technologia ma wiele do zaoferowania także branży logistycznej, automatyzując miliony procesów, przyspieszając realizację zamówień i dostaw oraz zwiększając bezpieczeństwo transakcji finansowych.

Jedno z niedawno opublikowanych badań Boston Consulting Group dowodzi, że aż 88 proc. profesjonalistów z branży logistycznej wierzy, iż blockchain wywrze istotny wpływ na rozwój sektora. Szybka adaptacja tej technologii w branży TSL to tylko kwestia czasu. Dowodzi tego zresztą projekt realizowany m.in. przez firmy Editel, GS1 Austria, EY, DB Schenker oraz Wiedeński Uniwersytet Ekonomii i Biznesu. Wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Blockchain Initiative Logistik bada możliwości wykorzystania rozproszonych rejestrów w transporcie i logistyce – począwszy od digitalizacji dokumentów przewozowych tak, by były one cyfrowo dostępne dla wszystkich uczestników procesów logistycznych na każdym etapie łańcucha dostaw. Chodzi o to, by wszyscy (pracownicy fabryk i magazynów, dyspozytorzy, kierowcy i odbiorcy końcowi) nie tylko mieli do nich wgląd z poziomu dowolnego urządzenia, ale mogli je również w razie potrzeby edytować i zmieniać w czasie rzeczywistym, natychmiast informując o naniesionych zmianach, opóźnieniach czy sugestiach.

Czytaj więcej w: Magazyny zaawansowanej technologii

Autorzy wspomnianej inicjatywy przewidują, że dzięki temu rozwiązaniu uda się zautomatyzować ok. 75 mln procesów logistycznych w austriackich firmach oraz – z racji odejścia od stosowania tradycyjnych, papierowych dokumentów – oszczędzić aż 12 mln arkuszy papieru rocznie.

– Technologia łańcucha bloków stanowi doskonałe uzupełnienie elektronicznej wymiany danych, której założeniem jest całkowita cyfryzacja obiegu dokumentów. Dziś, branża logistyczna nadal w ogromnej mierze jest analogowa – listy przewozowe, druki zamówień, potwierdzenia odbioru, konosamenty, certyfikaty czy deklaracje towarów specyficznych wystawiane są i wymieniane bardzo często w postaci papierowej. Nie wspominając o fakturach, których tylko w Polsce wystawia się łącznie 1,5 mld sztuk każdego roku – aż 94 proc. z nich dociera do kontrahentów w takiej właśnie formie – wylicza Tomasz Kuciel, prezes Edisona, firmy należącej do grupy Editel specjalizującej się w cyfryzacji komunikacji b2b.

Jak podkreśla, to nie tylko opóźnia cały proces realizacji zamówień czy stwarza ryzyko zagubienia ich w transporcie i tworzenia się zatorów płatniczych, ale też wymaga poświęcenia ogromnej ilości pracy przy wprowadzaniu danych z tych dokumentów do systemów informatycznych firm. Co więcej, taki blockchainowy interfejs zapewnia absolutną poufność przekazywanych danych, uniemożliwiając dostęp do nich niepowołanym osobom. Dane są po prostu rozproszone pomiędzy wieloma blokami, przez co nie istnieje jeden, konkretny słaby punkt systemu, który mógłby zostać wykorzystany przez cyberprzestępców. To – w kontekście przestępczości internetowej, wycelowanej w branżę logistyczną, która nie odnosi się jedynie do kradzieży poufnych informacji firmowych, ale także ryzyka przejęcia kontroli nad urządzeniami pokładowymi nowoczesnych pojazdów – drogowych i szynowych, jak również samolotów – staje się kwestią priorytetową.

Blockchain, bo o niej mowa, dotychczas kojarzona była głównie z sektorem finansowym. Ale ta technologia ma wiele do zaoferowania także branży logistycznej, automatyzując miliony procesów, przyspieszając realizację zamówień i dostaw oraz zwiększając bezpieczeństwo transakcji finansowych.

Jedno z niedawno opublikowanych badań Boston Consulting Group dowodzi, że aż 88 proc. profesjonalistów z branży logistycznej wierzy, iż blockchain wywrze istotny wpływ na rozwój sektora. Szybka adaptacja tej technologii w branży TSL to tylko kwestia czasu. Dowodzi tego zresztą projekt realizowany m.in. przez firmy Editel, GS1 Austria, EY, DB Schenker oraz Wiedeński Uniwersytet Ekonomii i Biznesu. Wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Blockchain Initiative Logistik bada możliwości wykorzystania rozproszonych rejestrów w transporcie i logistyce – począwszy od digitalizacji dokumentów przewozowych tak, by były one cyfrowo dostępne dla wszystkich uczestników procesów logistycznych na każdym etapie łańcucha dostaw. Chodzi o to, by wszyscy (pracownicy fabryk i magazynów, dyspozytorzy, kierowcy i odbiorcy końcowi) nie tylko mieli do nich wgląd z poziomu dowolnego urządzenia, ale mogli je również w razie potrzeby edytować i zmieniać w czasie rzeczywistym, natychmiast informując o naniesionych zmianach, opóźnieniach czy sugestiach.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach