Kurierzy przygotowują się do zakazu wjazdu do miast

Strefy bezemisyjne zmuszą przedsiębiorców do zakupu elektrycznych pojazdów.

Publikacja: 03.02.2020 22:56

Kurierzy przygotowują się do zakazu wjazdu do miast

Foto: logistyka.rp.pl

Brytyjski oddział firmy kurierskiej DPD odbierze 300 elektrycznych furgonów Nissana e-NV200. W ten sposób potroi flotę samochodów elektrycznych do 450 pojazdów do maja 2020 roku.

Nissany e-NV200 będą̨ wykorzystywane na ostatnim odcinku dostaw. e-NV200 są wyposażone w akumulatory o pojemności 40 kWh, wystarczającej na przejechanie 301 kilometrów w cyklu miejskim według protokołu WLTP.

Do końca 2020 roku samochody elektryczne będą stanowiły 10 proc. parku pojazdów DPD w tym kraju. Od 18 miesięcy firma użytkuje już 91 Nissanów e-NV200. Do samochodu z zmieszczą się dwie europalety z towarem o łącznej masie do 705 kilogramów. Podłoga znajduje się 52 cm nad ziemią. Auto ma tylne i odsuwane boczne drzwi.

Stuprocentowo elektryczny napęd nowych furgonetek umożliwi dotarcie do aktualnych i planowanych stref bezemisyjnych w miastach. – Reorganizujemy i projektujemy na nowo sposób dostarczania przesyłek, teraz i w przyszłości, planując inne trasy i nowe rodzaje baz. To rewolucja dotycząca wszystkich aspektów naszej branży – przyznał dyrektor generalny DPD Dwain McDonald.

""

Poznański ratusz rozpoczął próby aut dostawczych z alternatywnymi napędami. Fot. Volkswagen

Foto: logistyka.rp.pl

Mało która firma jest gotowa na podobne zmiany. Dlatego też zainteresowanie elektrycznymi furgonami e-NV200 było znikome. W pięć lat Nissan sprzedał 30 tys. tych pojazdów.

Firmy odstrasza cena wynosząca co najmniej 130 tys. zł netto, blisko dwa razy większa od porównywalnego modelu z silnikiem spalinowym. Droższa inwestycja przekłada się na większe koszty kilometra.

Jednak w miastach jak Londyn przedsiębiorcy nie będą mieli wyboru: władze miast będą wprowadzać coraz więcej stref bez emisji. Z opublikowanego we wrześniu 2019 roku raportu spółki Transport & Environment wynika, że w strefach niskich stężenie tlenków azotu zmalało o jedną trzecią w stosunku do pomiarów wcześniejszych, zaś dwie trzecie badanych wspiera wprowadzenie takich stref.

Czytaj więcej w: Cyfrowy transport

Londyn, Amsterdam, Madryt, Paryż i Bruksela już zasygnalizowały prace nad wprowadzeniem lub rozszerzeniem takich stref. Obejmują one także pojazdy użytkowe, w tym kurierów. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie stref o zerowej emisji.

Norwegia ogłosiła, że w 2025 roku zakaże rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi, w 2030 roku zakaz wprowadzą Szwecja, Dania, Holandia, Indie, Słowenia oraz Irlandia. Szkocja uczyni to 2 lata później, zaś w 2040 roku zakaz zacznie obowiązywać we Francji i w Zjednoczonym Królestwie.

W Polsce ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy aby 10 proc. ich floty ich miało po 1 stycznia 2022 roku napęd alternatywny. Po 2025 roku ten odsetek musi wzrosnąć do 30 proc.

Z tego powodu np. Poznań rozpoczął próby elektrycznych dostawczych Volkswagenów. Trzy modele samochodów: Volkswagen e-Crafter, Volkswagen Caddy CNG oraz – w późniejszym terminie – Volkswagen ABT e-Transporter, będą testowane w Urzędzie Miasta, Straży Miejskiej, Zarządzie Dróg Miejskich i Zarządzie Transportu Miejskiego. Łącznie do testów trafią cztery auta. Jazdy będą analizowane przez Instytut Logistyki i Magazynowania.

Na strefach bezemisyjnych zależy również przemysłowi samochodowemu, który inwestuje miliardy euro w elektryczne napędy.

Brytyjski oddział firmy kurierskiej DPD odbierze 300 elektrycznych furgonów Nissana e-NV200. W ten sposób potroi flotę samochodów elektrycznych do 450 pojazdów do maja 2020 roku.

Nissany e-NV200 będą̨ wykorzystywane na ostatnim odcinku dostaw. e-NV200 są wyposażone w akumulatory o pojemności 40 kWh, wystarczającej na przejechanie 301 kilometrów w cyklu miejskim według protokołu WLTP.

Pozostało 89% artykułu
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje w logistyce
Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu