Kurierzy przygotowują się do zakazu wjazdu do miast

Strefy bezemisyjne zmuszą przedsiębiorców do zakupu elektrycznych pojazdów.

Brytyjski oddział firmy kurierskiej DPD odbierze 300 elektrycznych furgonów Nissana e-NV200. W ten sposób potroi flotę samochodów elektrycznych do 450 pojazdów do maja 2020 roku.

Nissany e-NV200 będą̨ wykorzystywane na ostatnim odcinku dostaw. e-NV200 są wyposażone w akumulatory o pojemności 40 kWh, wystarczającej na przejechanie 301 kilometrów w cyklu miejskim według protokołu WLTP.

Do końca 2020 roku samochody elektryczne będą stanowiły 10 proc. parku pojazdów DPD w tym kraju. Od 18 miesięcy firma użytkuje już 91 Nissanów e-NV200. Do samochodu z zmieszczą się dwie europalety z towarem o łącznej masie do 705 kilogramów. Podłoga znajduje się 52 cm nad ziemią. Auto ma tylne i odsuwane boczne drzwi.

Stuprocentowo elektryczny napęd nowych furgonetek umożliwi dotarcie do aktualnych i planowanych stref bezemisyjnych w miastach. – Reorganizujemy i projektujemy na nowo sposób dostarczania przesyłek, teraz i w przyszłości, planując inne trasy i nowe rodzaje baz. To rewolucja dotycząca wszystkich aspektów naszej branży – przyznał dyrektor generalny DPD Dwain McDonald.

Poznański ratusz rozpoczął próby aut dostawczych z alternatywnymi napędami. Fot. Volkswagen

Mało która firma jest gotowa na podobne zmiany. Dlatego też zainteresowanie elektrycznymi furgonami e-NV200 było znikome. W pięć lat Nissan sprzedał 30 tys. tych pojazdów.

Firmy odstrasza cena wynosząca co najmniej 130 tys. zł netto, blisko dwa razy większa od porównywalnego modelu z silnikiem spalinowym. Droższa inwestycja przekłada się na większe koszty kilometra.

Jednak w miastach jak Londyn przedsiębiorcy nie będą mieli wyboru: władze miast będą wprowadzać coraz więcej stref bez emisji. Z opublikowanego we wrześniu 2019 roku raportu spółki Transport & Environment wynika, że w strefach niskich stężenie tlenków azotu zmalało o jedną trzecią w stosunku do pomiarów wcześniejszych, zaś dwie trzecie badanych wspiera wprowadzenie takich stref.

Czytaj więcej w: Cyfrowy transport

Londyn, Amsterdam, Madryt, Paryż i Bruksela już zasygnalizowały prace nad wprowadzeniem lub rozszerzeniem takich stref. Obejmują one także pojazdy użytkowe, w tym kurierów. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie stref o zerowej emisji.

Norwegia ogłosiła, że w 2025 roku zakaże rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi, w 2030 roku zakaz wprowadzą Szwecja, Dania, Holandia, Indie, Słowenia oraz Irlandia. Szkocja uczyni to 2 lata później, zaś w 2040 roku zakaz zacznie obowiązywać we Francji i w Zjednoczonym Królestwie.

W Polsce ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy aby 10 proc. ich floty ich miało po 1 stycznia 2022 roku napęd alternatywny. Po 2025 roku ten odsetek musi wzrosnąć do 30 proc.

Z tego powodu np. Poznań rozpoczął próby elektrycznych dostawczych Volkswagenów. Trzy modele samochodów: Volkswagen e-Crafter, Volkswagen Caddy CNG oraz – w późniejszym terminie – Volkswagen ABT e-Transporter, będą testowane w Urzędzie Miasta, Straży Miejskiej, Zarządzie Dróg Miejskich i Zarządzie Transportu Miejskiego. Łącznie do testów trafią cztery auta. Jazdy będą analizowane przez Instytut Logistyki i Magazynowania.

Na strefach bezemisyjnych zależy również przemysłowi samochodowemu, który inwestuje miliardy euro w elektryczne napędy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Debata o kształceniu kierowców przez firmy oraz szkolnictwo publiczne

Skąd brać kierowców?

Deficyt kierowców zmusza do uruchomienia różnych form kształcenia chętnych do wykonywania tego zawodu. Ten ...

Rekordowe targi logistyczne

Wystawcy i zwiedzający już oczekują na przyszłoroczną edycję targów TransLogistica Poland. TransLogistica Poland 2019 ...

Największe targi logistyczne w naszym regionie Europy

Już za 5 listopada rozpoczną się VII Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki, gdzie będzie ...

Stawki za przewozy dramatycznie spadły

Nadpodaż samochodów ciężarowych doprowadziła do rujnacji stawek przewozowych. Przewoźnicy uważają, że sytuacja jest wręcz ...

Nowe prawo ograniczy dostęp polskich firm do unijnych dróg

Za tydzień Parlament Europejski zajmie się pakietem mobilności, który już w połowie przyszłego roku ...

Odszkodowania za zmowę cenową

Ostatni dzwonek dla przewoźników, którzy chcą wnieść pozew o odszkodowanie za zawyżone ceny samochodów ...