Czterech chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Gdynia krok bliżej do budowy Portu Zewnętrznego. Zachęcające styczniowe wyniki przeładunków.

Publikacja: 07.02.2021 16:54

Czterech chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Foto: logistyka.rp.pl

Terminale Portu Gdynia przeładowały w styczniu o 13,6 proc. więcej ton w porównaniu do stycznia 2020 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły o 114,4 proc. – Wyniki przeładunkowe gdyńskich terminali, utwierdzają Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w słuszności decyzji inwestycyjnych, czerpiąc z dokonań wizjonerów Eugeniusza Kwiatkowskiego i inż. Tadeusza Wendy – podkreśla prezes Portu Gdynia Adam Meller.

Czytaj więcej w: Wreszcie pierwsza po brexicie dostawa ryb do Portu w Gdańsku

Zarząd portu otworzył 5 lutego zgłoszenia podmiotów zainteresowanych dialogiem konkurencyjnym w projekcie „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Spośród zgłoszonych zarząd portu wybierze w procedurze PPP jednego gracza, który wybuduje i będzie jednocześnie operatorem Portu Zewnętrznego.
Wśród oferentów znaleźli się:
– Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS
– Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
– International Container Terminal Services Inc.
– Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Meridiam Eastern Europe Investments to spółka, za którą stoi armator CMA CGM i jego firma Terminal Link obsługująca 13 terminali.

Singapurski Hutchison ma na świecie 48 terminali, w tym terminal Hutchison Ports Gdynia (GCT), który w 2020 po raz pierwszy przekroczył liczbę 400 000 TEU przeładowanych w ciągu roku (dokładnie 401 546 TEU).

Czytaj więcej w: Wyższe od planowanych przeładunki w portach

Filipiński International Container Terminal działa w 11 krajach na 4 kontynentach. Jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT), który w 2019 roku przeładował rekordowe 500 000 TEU kontenerów. W 2020 roku udało się ten wynik powtórzyć.

Mota-Engil Central Europe wspierana jest przez chińskie China Communications Construction Company oraz Quingdao Port International.

Port Zewnętrzny, który stanie się przedłużeniem istniejącego Molo Węglowego, będzie miał roczną przepustowość 2,5 mln TEU, czyli 25 mln ton ładunków. Projekt ten, przewidziany do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmuje budowę nowego pirsu portowego, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy oraz infrastruktura do innych funkcji portowych np. port instalacyjny do budowy morskich farm wiatrowych czy terminal bunkrowania LNG.

Czytaj więcej w: Rusza żegluga przez Ocean Arktyczny

Akweny Portu Zewnętrznego uzyskają głębokość przy nabrzeżach 17 m, podczas gdy maksymalna głębokość akwenów Portu Gdynia wynosi 13,5 metra. Nabrzeża Portu Zewnętrznego umożliwią zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów. To największe jednostki pływające, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie, z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich.

Czytaj więcej w: Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Prezes Meller podkreśla, że już prowadzone inwestycje dostępowe (warte 1,5 mld zł) zapewnią sprawne połączenie Portu Zewnętrznego z lądową siecią transportową kraju. Z kolei planowany nowy falochron zewnętrzny (wart 600 mln zł) osłoni nowy port.

Terminale Portu Gdynia przeładowały w styczniu o 13,6 proc. więcej ton w porównaniu do stycznia 2020 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły o 114,4 proc. – Wyniki przeładunkowe gdyńskich terminali, utwierdzają Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w słuszności decyzji inwestycyjnych, czerpiąc z dokonań wizjonerów Eugeniusza Kwiatkowskiego i inż. Tadeusza Wendy – podkreśla prezes Portu Gdynia Adam Meller.

Czytaj więcej w: Wreszcie pierwsza po brexicie dostawa ryb do Portu w Gdańsku

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach