Wyższe od planowanych przeładunki w portach

W 2020 r. w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie-Świnoujściu przeładowano ponad 103 mln ton towarów.

Obroty ucierpiały w pierwszej połowie 2020 roku z powodu obostrzeń sanitarnych, jednak nie przeszkodziło to polskim portom w osiągnięciu wysokiego poziomu przeładunków.

Port Gdańsk w 2020 r. przeładował 48,04 mln ton towarów. Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu zanotował 31,18 mln ton. Natomiast Port Gdynia osiągnął wynik przekraczający 24,6 mln ton przeładowanych towarów, co stanowi wzrost o 2,9% r/r. Łącznie daje to 103,82 mln ton przeładowanych towarów w polskich portach morskich w 2020 roku.

Czytaj więcej w: Rusza żegluga przez Ocean Arktyczny

Wynik ten jest znacząco lepszy od prognoz uwzględniających wybuch pandemii i związanego z nią kryzysu.  – Polskie porty obroniły ponad 100 mln ton przeładunków pomimo ogólnoświatowego kryzysu. To trzeci rok z rzędu, kiedy trzy największe terminale przekraczają liczbę niewyobrażalną jeszcze kilka lat temu. Optymizmem napawa to, że porty utrzymują wysoką pozycję i ustabilizowały poziom przeładunków – podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czytaj więcej w: Po brexicie zniknął pośrednik: Wielka Brytania

Ministerstwo Infrastruktury wraz z podległymi instytucjami realizuje inwestycje, których celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego polskich portów. Wartość wszystkich realizowanych inwestycji w tym segmencie to ponad 10 mld złotych. Wśród nich znajdują się między innymi: poprawa dostępu kolejowego do portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, modernizacja i rozbudowa falochronu północnego w Porcie Gdańsk i budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Czytaj więcej w: Kolejna inwestycja DCT Gdańsk

Zgodnie z „Programem rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku” wartość zaplanowanych inwestycji przekroczy 15 mld złotych. Wśród nich znajdują się m.in. nowy terminal głębokowodny w Świnoujściu, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz Port Centralny w Gdańsku. Realizacja programu inwestycji morskich pozwoli polskim portom podwoić obecne możliwości przeładunkowe i wkroczyć do europejskiej czołówki.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wodorowe Hyundaie podbiją Szwajcarię

Już wkrótce flota pięćdziesięciu napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi ciężarówek Hyundai H2Xcient wyjedzie na drogi ...

TRAKO 2019 | Kolej 4.0: między misją a efektywnością

Kolej musi stać się w Europie interoperacyjna i otworzyć rynki. Inaczej przegra z samochodami. ...

Nowe rynki Gefco

Duzi gracze, dzięki nowym narzędziom informatycznym, sięgają po rozproszone, do tej pory niedostępne rynki. ...

Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy

Kwitną przewozy kontenerowe do Zjednoczonego Królestwa. Może pojawić się połączenie ro-ro. Z danych Transporeon ...

Nowe stacje LNG w Polsce

Już wkrótce powinno w Polsce działać 6 stacji LNG, a budowy kolejnych są w ...

Solaris najzyskowniejszym producentem autobusów w Europie

Pandemia nie przeszkodziła Solarisowi w osiągnięciu rekordowej sprzedaży i zysków. Solaris sprzedał w 2020 ...