Farmacja uratowała przewozy lotnicze

Po pierwszym kwartale poziom przewozów lotniczych przekroczył wyniki 2019 roku.

Publikacja: 27.05.2021 22:22

Farmacja uratowała przewozy lotnicze

Foto: logistyka.rp.pl

IATA informuje, że tegoroczna praca przewozowa w marcu była o 4,4% większa od przedkryzysowego poziomu i zbliżyła się do 24 mld tkm. Praca wykonana w pierwszym kwartale 2021 roku była o 5,6% większa niż w tym samym okresie 2019 roku i o 14,1% większa niż w pierwszym kwartale 2020 roku.

IATA podkreśla, że krótkoterminowe prognozy dla przewoźników lotniczych są dobre. Nastroje w przemyśle sięgnęły w marcu 53,4 pkt, o 2,4 pp. więcej niż w lutym, rośnie liczba zamówień eksportowych, a spodziewane zniesienie restrykcji w przewozach pasażerskich przywróci zdolności przewozowe, które na świecie były o 12% mniejsze niż przed kryzysem.

Zdolności przewozowe samolotów frachtowych wzrosły o 20,6% w stosunku do marca 2019 roku, gdy możliwości przewozowe cargo samolotów pasażerskich zmalały w tym samym okresie o 38,4%.

Czytaj więcej w: Kurierzy dają eksporterom więcej czasu na wysyłkę

Analitycy wskazują na zwiększone zapotrzebowanie na ekspresowe przewozy ze strony dostawców, którzy nie nadążają za rosnącym popytem. Na przewozy lotnicze nie miało wpływu zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given. IATA oblicza, że ruch na trasie Azja-Europa zmalał w marcu o 3% w stosunku do lutego.

IATA podaje, że stopień wykorzystania samolotów w marcu 2021 roku sięgnął 58,8% i był o niemal 9 punktów procentowych lepszy niż w marcu 2019 roku. Najwyższy stopień wykorzystania notowali przewoźnicy europejscy (odpowiednio 68,5% i 56,3%). Na koniec marca, rynek europejski przewozów lotniczych stanowił 22,3% światowego, ustępując rynkowi azjatyckiemu z udziałem 32,4% oraz północnoamerykańskiemu, który ma 27,9%.

Licząc tylko przewozy międzynarodowe, Europa miała 22% rynku, Azja 29,2%, Ameryka Północna 17,6%.

Czytaj więcej w: Transport ładunków z Wysp do Unii zdrożeje w Lufthansie

Dla przewoźników lotniczych rok 2020 uratowały zlecenia na transport leków i środków ochrony. Duże firmy spedycyjne uruchomiły własne połączenia czarterowe. Dostawy szczepionek przeciw koronawirusowi były możliwe dzięki mostom powietrznym. Przykładem jest LOT Cargo, które ma certyfikat IATA CEIV Pharma.

W Polsce rynek przewozów farmaceutycznych wart jest 100 mln zł. LOT zamierza zbudować w Warszawie hub dla przesyłek farmaceutycznych rozwożonych na cały świat. – Branża farmaceutyczna to rynek o unikalnych wymaganiach, dla którego kluczowy jest bezpieczny, bezpośredni i szybki transport. Dzięki odpowiedniemu zapleczu technologicznemu i rozwiniętej siatce połączeń dalekodystansowych realizowanych nowoczesną flotą, jesteśmy w stanie natychmiast spełnić te wymagania – przekonuje dyrektor Biura Cargo i Poczty w PLL LOT Michał Grochowski.

Czytaj więcej w: Odwracają się bieguny na rynku lotniczego cargo

Urząd Lotnictwa Cywilnego nie podsumował całości ubr. Pierwszy kwartał 2020 roku przyniósł 3,8-procentowy wzrost przeładunków cargo w polskich portach lotniczych, do 28,36 tys. ton. W drugim kwartale spadek wyniósł 33,6%, a w trzecim 28,3%. Po trzech kwartałach przeładunki były o 20,3% mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 71,43 tys. ton, podlicza ULC. W 2019 roku polski rynek cargo po trzech kwartałach wzrósł o 6,8%.

Komentarz partnera

""

Foto: logistyka.rp.pl

Michał Rene,

dyrektor Frachtu Lotniczego Klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker

Ostatnie 12-14 miesięcy to dla rynku towarowego transportu lotniczego na świecie zupełnie nowa rzeczywistość. Nastąpił istotny spadek dostępnej powierzchni ładunkowej na pokładach samolotów pasażerskich – nawet do 80% w stosunku do tego samego parametru przed pandemią. Duże zmiany na rynku spowodowała także ograniczona możliwość wzrostu podaży powierzchni ładunkowych w samolotach typu cargo.

Od kwietnia 2020 firmy takie jak DB Schenker zaczęły budowanie własnych operacji lotniczych opartych na regularnych połączeniach czarterowych, głównie pomiędzy Europą a Azją (Chiny i Indie) oraz Europą i Ameryką Północną. Lot czarterowy to dedykowany samolot cargo zakontraktowany na danej trasie, najczęściej dla konkretnego klienta.

Biorąc pod uwagę zmiany na rynku związane z pandemią, kontrakty czarterowe z liniami lotniczymi obejmują dłuższe okresy współpracy na stałych kierunkach, np. Szanghaj – Frankfurt, Monachium – Chicago, a loty otwarte są dla szerokiej grupy klientów DB Schenker. Aktualnie siatka takich połączeń czarterowych, którą DB Schenker oferuje swoim klientom, to ponad 50 lotów w tygodniu łączących Europę, Azję i Amerykę – w większości w oparciu o wersje cargo samolotów Boeing 747 oraz Boeing 777. Dzięki tym połączeniom uniezależniliśmy się od wahań dostępności powierzchni ładunkowych na rynku oraz od wahań cen, a także od nieprzewidywalnych sytuacji rynkowych. Mam na myśli chociażby blokadę Kanału Sueskiego, trudną sytuację z dostępem do miejsca na statkach i do kontenerów na rynku morskim, a przede wszystkim zerwane przez pandemię łańcuchy dostaw.

Czarterowa siatka połączeń DB Schenker to również gwarancja terminowych dostaw, gwarancja jakości, a przede wszystkim stabilności dostępnych dla klientów rozwiązań. Dzięki tym połączeniom w tygodniu do dyspozycji naszych klientów jest prawie 10 000 ton dostępnej powierzchni ładownej.

IATA informuje, że tegoroczna praca przewozowa w marcu była o 4,4% większa od przedkryzysowego poziomu i zbliżyła się do 24 mld tkm. Praca wykonana w pierwszym kwartale 2021 roku była o 5,6% większa niż w tym samym okresie 2019 roku i o 14,1% większa niż w pierwszym kwartale 2020 roku.

IATA podkreśla, że krótkoterminowe prognozy dla przewoźników lotniczych są dobre. Nastroje w przemyśle sięgnęły w marcu 53,4 pkt, o 2,4 pp. więcej niż w lutym, rośnie liczba zamówień eksportowych, a spodziewane zniesienie restrykcji w przewozach pasażerskich przywróci zdolności przewozowe, które na świecie były o 12% mniejsze niż przed kryzysem.

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności