Uber Freight jeszcze do Polski nie wchodzi

Choć Polska należy do większych w Europie rynków transportowych, amerykański gigant na razie zaprzecza, aby wchodził do naszego kraju.

Publikacja: 08.10.2019 22:00

Uber Freight jeszcze do Polski nie wchodzi

Foto: logistyka.rp.pl

Branża transportu drogowego zastanawia się kiedy do Polski wejdzie Uber Freight, który specjalizuje się w pośrednictwie w łączeniu całosamochodowych ładunków z wolnymi ciężarówkami. – Polska jest dla nas niewątpliwie ciekawym rynkiem, który z uwagą obserwujemy. W tym momencie jednak skupiamy się na optymalizacji biznesu w tych krajach, w których niedawno uruchomiliśmy usługę, czyli jak choćby w sąsiednich Niemczech – wyjaśnia Biuro prasowe Uber.

Uber Freight działa także w Holandii. – Do końca tego roku planujemy wejść na kolejne europejskie rynki, ale dokładne plany ekspansji nie są jeszcze publicznie dostępne – zaznacza biuro prasowe.

Dla przewoźników ekspansja amerykańskiego giganta może być interesująca. Wypłaca on należność za usługę w 7 dni od otrzymania dowodu dostawy. W branży, która płatności otrzymuje po 30, a nawet 60 i więcej dniach, może to być wręcz rewolucja. Ponadto korzystanie z aplikacji nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla przewoźników ich kierowców.

Biuro prasowe Uber dodaje, że wykorzystanie aplikacji dla przewoźników rośnie w szybkim tempie i cieszy się coraz większą popularnością wśród kierowców, którzy mogą w niej również ocenić centra dystrybucji, z których odbierają ładunki. – System ocen został wprowadzony na początku tego roku – przypomina biuro prasowe.

Globalnie Uber Freight nawiązał współpracę z ponad 36 tys. przewoźników, którzy zrzeszają ponad 400 tys. kierowców. Uber Freight obsługuje 1000 spedytorów, w tym przedsiębiorstwa takie jak Anheuser-Busch InBev, Niagara, Ocean Spray, Land O’Lakes i Nestle. Oprócz tego firma dba także o partnerstwa strategiczne ze światowymi liderami innowacji w logistyce, takimi jak SAP czy MercuryGate.

Dla Uber Freight konkurentem są największe amerykańskie spedycje jak choćby C.H. Robinson. W Europie będą to m.in. DB Schenker, Gefco, które stworzyły dla przewoźników własne platformy łączące wolne samochody z ładunkami. Taką platformę uruchamia także polska giełda transportowa Trans.eu, która podaje, że ma zarejestrowanych 25 tys. przewoźników. Platforma znana jest już klientom konkurencyjnej giełdy TimoCom.

Uber Freight ruszył w maju 2017 roku. Spółka Uber zdobywa rynek, wypłacając (według szacunków Morgan Stanley) przewoźnikom 99 proc. wpływów, gdy w branży jest to 80-85 proc. Atrakcyjne warunki finansowe przyciągają przewoźników, ale najprawdopodobniej zwiększają straty spółki macierzystej. W pierwszej połowie tego roku Uber zanotował pod kreską 71 mln dol., gdy rok wcześniej było to 20 mln dol.

Analitycy nie spodziewają się, aby spółka szybko zmieniała politykę, zatem straty będą narastać. Przyznają jednak, że Uber Freight może mieć większy potencjał zarobkowy niż współdzielenie podróży. W USA rynek przesyłek całosamochodowych w 2017 roku wart był niemal 800 mld dol., zaś wspólnych przejazdów 36 mld dol. Spółka zdobyła na koniec 2018 roku 0,1 proc. rynku w USA.

Walka o rynek zapewne będzie przewlekła. Prawdziwymi konkurentami Uber Freight będą chińskie: WeWork i Full Truck Alliance, które zostały wycenione przez banki na (odpowiednio) 9 i 6,4 mld dol., gdy wycena Ubera sięgnęła 82 mld dol.

Branża transportu drogowego zastanawia się kiedy do Polski wejdzie Uber Freight, który specjalizuje się w pośrednictwie w łączeniu całosamochodowych ładunków z wolnymi ciężarówkami. – Polska jest dla nas niewątpliwie ciekawym rynkiem, który z uwagą obserwujemy. W tym momencie jednak skupiamy się na optymalizacji biznesu w tych krajach, w których niedawno uruchomiliśmy usługę, czyli jak choćby w sąsiednich Niemczech – wyjaśnia Biuro prasowe Uber.

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach