Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydaje pieniądze z unijnych dopłat na bieżąco. Szacuje, że do końca br. poziom wykorzystania dopłat UE wyniesie około 93 proc.
Oznacza to, że zostanie jeszcze 3 mld zł wolnych środków.
Do stycznia br. GDDKiA zawarła umowy o dofinansowanie na łączną wartość całkowitą inwestycji 72,39 mld zł. W tym koszty kwalifikowalne to 41,06 mld zł, natomiast wkład unijny to blisko 34,88 mld zł. GDDKiA wykorzystała 82 proc. przyznanych środków. Dla kolejnych czterech projektów przygotowała wnioski o dofinansowanie, a do końca 2020 roku planuje złożyć do oceny wnioski o dofinansowanie dla kolejnych dziewięciu projektów unijnych.
Generalna Dyrekcja podpisała 61 umów o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i trwa wdrażanie oraz rozliczanie tych projektów.
Tymczasem Generalna Dyrekcja podaje, że zgodnie z obowiązującym tzw. wykazem projektów zidentyfikowanych przewidywane jest przyznanie dofinansowania dla 91 projektów unijnych przygotowywanych i wdrażanych przez GDDKiA, w kwocie ponad 42 mld zł. Co ważne, pełen potencjał finansowy tych 91 projektów wynosi około 45,1 mld zł. GDDKiA posiada zdecydowanie większy potencjał finansowy projektów niż przyznana w ramach POIiŚ 2014-2020 kwota dofinansowania. Oznacza to, że pozostałe projekty będą dofinansowane z funduszy kolejnej perspektywy.