W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.
ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.
Prace nad Pakietem Mobilności, który utrudni funkcjonowanie przewoźników międzynarodowych, również nie zachęcały do zakupów.
Czytaj więcej w: Maleją rejestracje pojazdów użytkowych
W rezultacie w nowych krajach członkowskich UE ubiegłoroczne rejestracje ciężkich pojazdów, najczęściej używanych w przewozach międzynarodowych, zmalały o 19,3 proc. gdy w starych krajach o 12,4 proc. Największe spadki w grudniu zanotowano w Niemczech (20,4 proc.), Wielkiej Brytanii (15,4 proc.) i Francji (11,9 proc.). W Polsce spadek sięgnął 23,7 proc.