Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Niepewność ekonomiczna i prace nad Pakietem Mobilności wystraszyły przewoźników.

Publikacja: 23.01.2020 10:23

Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Foto: logistyka.rp.pl

W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.

Prace nad Pakietem Mobilności, który utrudni funkcjonowanie przewoźników międzynarodowych, również nie zachęcały do zakupów.

Czytaj więcej w: Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

W rezultacie w nowych krajach członkowskich UE ubiegłoroczne rejestracje ciężkich pojazdów, najczęściej używanych w przewozach międzynarodowych, zmalały o 19,3 proc. gdy w starych krajach o 12,4 proc. Największe spadki w grudniu zanotowano w Niemczech (20,4 proc.), Wielkiej Brytanii (15,4 proc.) i Francji (11,9 proc.). W Polsce spadek sięgnął 23,7 proc.

Jedynym pocieszeniem może być fakt malejącej dynamiki spadków. W lipcu przekroczyła ona 25 proc., w sierpniu zbliżyła się do 22 proc. po czym we wrześniu wyhamowała do 13,8 proc. aby znów wzrosnąć do 15,2 oraz 17,6 proc. w kolejnych miesiącach.

W całym 2019 roku rejestracje ciężkich pojazdów o dmc powyżej 16 ton sięgnęły w EU i krajach EFTA 321,8 tys., z czego w grudniu 18,5 tys. sztuk.

W segmentach używanych do transportu lokalnego sytuacja wygląda lepiej niż w klasie pojazdów ciężkich. Ciężarówek średniotonażowych, o dmc większym od 3,5 tony a mniejszym od 16 ton zarejestrowano 78,6 tys., co oznacza wzrost o 4,1 proc. w stosunku do 2018 roku. Rejestracje w grudniu sięgnęły 5,7 tys. aut, o 21,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Samochodów lekkich, o dmc do 3,5 tony zarejestrowano 2 189,3 tys., o 2,8 proc więcej niż rok wcześniej. Grudzień przyniósł 8,5-procentowy wzrost rejestracji do 189 tys. aut. Polska utrzymała się w tym trendzie, ze wzrostem wynoszącym 8,1 proc.

Plusem zamknęły się grudniowe rejestracje autobusów. W urzędach UE i krajów EFTA zarejestrowano ponad 4,1 tys. autobusów o dmc powyżej 3,5 tony, to jest o 4 proc. więcej niż w grudniu 2018 roku. Cały rok zamknął się rejestracją blisko 44,2 tys. autobusów, o 4,5 proc. więcej niż w 2018 roku. Także i w tej grupie pojazdów drugie półrocze zaznaczyło się spadkami.

W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach