Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

Rok 2019 przyniósł pierwszy od lat spadek rejestracji, który trwa od połowy czerwca.

Publikacja: 07.01.2020 23:42

Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

Foto: logistyka.rp.pl

Od początku roku przybyło 30 788 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. – Jest to już mniej o 5,4 proc. niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 5,2 proc., jak i w grupie autobusów o 8 proc. – podkreśla prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W grudniu 2019r. zarejestrowano 1 775 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 19,4 proc. niż rok wcześniej. We wszystkich segmentach PZPM odnotował wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 19,2 proc. r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-30,3 proc.).

Hamują ciągniki siodłowe

Podwozia ciężarowe zanotowały minimalny wzrost (+1,9 proc.) natomiast niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, zwiększyły się o 14,6 proc.

W grupie ciągników samochodowych w grudniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrowało Volvo, które wydało 307 szt. (+5 proc. r/r i +15 proc. m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 197 szt. (-28 proc. r/r i +10 proc. m/m), a na trzecim DAF (196 szt.; -18 proc. r/r i -13 proc. m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął Mercedes-Benz (123 szt.; -44 proc. r/r: -48 proc. m/m). Pierwszą piątkę zamknęła Scania (90 szt.; -63 proc. r/r; -61 proc. m/m).

Czytaj więcej w: http://Koniec eldorado polskich transportowców

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2019 r. 1 348 szt. Było to mniej o 418 szt. niż rok wcześniej (-23,7 proc.) i mniej o 335 szt. (-19,9 proc.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: Volvo (356 szt.; -7 proc. r/r), MAN (313 szt.; – 12 proc.) i DAF (235 szt.; -11 proc.).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2019r. najwięcej pojazdów wydał DAF (5711; -12 proc.). Po nim Scania (5269; +7,5 proc.) i MAN (5262; -10,5 proc.) wyprzedzają̨ markę̨ Mercedes-Benz (4497 szt. +4,2 proc.) i Volvo (4245 szt. -4,7 proc.).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. w 2019 w ogólnym rankingu – pierwszy był DAF (5597szt.; 22 proc. udz.) po spadku o 12 proc. Na drugim miejscu po wzroście o 7,5 proc. Scania (5269 szt.; 21 proc. udz.) a trzeci MAN (4519szt.; -14,7 proc. i 18 proc. udz.), który w 2018 r. był drugi. Dalej bez zmiany Volvo (4235 szt.; -4,6 proc.;17 proc. udz.). Pierwszą piątkę̨ zamknął Mercedes-Benz (3961 szt.; +1,1 proc. i 16 proc. udz.).

Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane Renault (1405), IVECO (382) a dalej Ford Trucks (23) za nim KAMAZ (9) i Tatra (5).

Mniej samochodów z drugiej ręki

Od początku roku wwieziono do Polski 31 453 (-2,3 proc.) używane pojazdy użytkowe. W tym 28 246 (-2,8 proc.) samochodów ciężarowych i 3 207 autobusów (+2,9 proc.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 665 szt. więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. W grudniu 2019 r. przybyło 2 171 szt. Jest to zbliżony do osiągniętego w 2018 r. (-1,0 proc.; -21 szt.) i niższy niż w listopadzie br. o 9,6 proc. (-231 szt.).

Czytaj więcej w: http://Transport samochodowy na wolnych obrotach

Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikach nowych rejestracji. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa w grudniu ub.r. wskazały spadek nastrojów do -2,5 punktu podczas gdy w listopadzie odnotowano jeszcze poziom bliski 0 (0,5) co oznaczało niemal równowagę ocen pozytywnych, jaki i negatywnych stanu bieżącego. Przewidywania w zakresie popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej były bardziej pesymistyczne niż zgłaszane w listopadzie. Rozwój polskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z nieodwołalnym już Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Autobusy w strefie spadków

Liczba nowych autobusów obniżyła się o 21 proc. w porównaniu do grudnia 2018 r. a ich wydania wyniosły 147 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły 1 628 szt.

W całym 2019 roku przybyło 2471 autobusów, 8 proc. mniej niż̇ w takim samym czasie 2018r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 1 086 autobusów (-2 proc.). Na drugim miejscu Solaris po rejestracji 434 szt. (+5 proc.). Za nim jest MAN z rezultatem 327 rejestracji i wzrostem (+30 proc.). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (171 szt.) z 15-procentowym wzrostem. Pierwszą piątkę zamknął Ford (61 szt).

W grupie autobusów najcięższych od 16t. w 2019r. przybyło 1329 (-9 proc.) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 1466. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki Solaris (427szt.), MAN (309 szt.) i następnie Mercedes-Benz (247 szt.), oraz IVECO (58 szt.).

Od początku roku przybyło 30 788 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. – Jest to już mniej o 5,4 proc. niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 5,2 proc., jak i w grupie autobusów o 8 proc. – podkreśla prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W grudniu 2019r. zarejestrowano 1 775 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 19,4 proc. niż rok wcześniej. We wszystkich segmentach PZPM odnotował wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 19,2 proc. r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-30,3 proc.).

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności