Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

Rok 2019 przyniósł pierwszy od lat spadek rejestracji, który trwa od połowy czerwca.

Od początku roku przybyło 30 788 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. – Jest to już mniej o 5,4 proc. niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 5,2 proc., jak i w grupie autobusów o 8 proc. – podkreśla prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W grudniu 2019r. zarejestrowano 1 775 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 19,4 proc. niż rok wcześniej. We wszystkich segmentach PZPM odnotował wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 19,2 proc. r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-30,3 proc.).

Hamują ciągniki siodłowe

Podwozia ciężarowe zanotowały minimalny wzrost (+1,9 proc.) natomiast niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, zwiększyły się o 14,6 proc.

W grupie ciągników samochodowych w grudniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrowało Volvo, które wydało 307 szt. (+5 proc. r/r i +15 proc. m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 197 szt. (-28 proc. r/r i +10 proc. m/m), a na trzecim DAF (196 szt.; -18 proc. r/r i -13 proc. m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął Mercedes-Benz (123 szt.; -44 proc. r/r: -48 proc. m/m). Pierwszą piątkę zamknęła Scania (90 szt.; -63 proc. r/r; -61 proc. m/m).

Czytaj więcej w: http://Koniec eldorado polskich transportowców

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2019 r. 1 348 szt. Było to mniej o 418 szt. niż rok wcześniej (-23,7 proc.) i mniej o 335 szt. (-19,9 proc.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: Volvo (356 szt.; -7 proc. r/r), MAN (313 szt.; – 12 proc.) i DAF (235 szt.; -11 proc.).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2019r. najwięcej pojazdów wydał DAF (5711; -12 proc.). Po nim Scania (5269; +7,5 proc.) i MAN (5262; -10,5 proc.) wyprzedzają̨ markę̨ Mercedes-Benz (4497 szt. +4,2 proc.) i Volvo (4245 szt. -4,7 proc.).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. w 2019 w ogólnym rankingu – pierwszy był DAF (5597szt.; 22 proc. udz.) po spadku o 12 proc. Na drugim miejscu po wzroście o 7,5 proc. Scania (5269 szt.; 21 proc. udz.) a trzeci MAN (4519szt.; -14,7 proc. i 18 proc. udz.), który w 2018 r. był drugi. Dalej bez zmiany Volvo (4235 szt.; -4,6 proc.;17 proc. udz.). Pierwszą piątkę̨ zamknął Mercedes-Benz (3961 szt.; +1,1 proc. i 16 proc. udz.).

Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane Renault (1405), IVECO (382) a dalej Ford Trucks (23) za nim KAMAZ (9) i Tatra (5).

Mniej samochodów z drugiej ręki

Od początku roku wwieziono do Polski 31 453 (-2,3 proc.) używane pojazdy użytkowe. W tym 28 246 (-2,8 proc.) samochodów ciężarowych i 3 207 autobusów (+2,9 proc.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 665 szt. więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. W grudniu 2019 r. przybyło 2 171 szt. Jest to zbliżony do osiągniętego w 2018 r. (-1,0 proc.; -21 szt.) i niższy niż w listopadzie br. o 9,6 proc. (-231 szt.).

Czytaj więcej w: http://Transport samochodowy na wolnych obrotach

Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikach nowych rejestracji. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa w grudniu ub.r. wskazały spadek nastrojów do -2,5 punktu podczas gdy w listopadzie odnotowano jeszcze poziom bliski 0 (0,5) co oznaczało niemal równowagę ocen pozytywnych, jaki i negatywnych stanu bieżącego. Przewidywania w zakresie popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej były bardziej pesymistyczne niż zgłaszane w listopadzie. Rozwój polskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z nieodwołalnym już Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Autobusy w strefie spadków

Liczba nowych autobusów obniżyła się o 21 proc. w porównaniu do grudnia 2018 r. a ich wydania wyniosły 147 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły 1 628 szt.

W całym 2019 roku przybyło 2471 autobusów, 8 proc. mniej niż̇ w takim samym czasie 2018r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 1 086 autobusów (-2 proc.). Na drugim miejscu Solaris po rejestracji 434 szt. (+5 proc.). Za nim jest MAN z rezultatem 327 rejestracji i wzrostem (+30 proc.). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (171 szt.) z 15-procentowym wzrostem. Pierwszą piątkę zamknął Ford (61 szt).

W grupie autobusów najcięższych od 16t. w 2019r. przybyło 1329 (-9 proc.) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 1466. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki Solaris (427szt.), MAN (309 szt.) i następnie Mercedes-Benz (247 szt.), oraz IVECO (58 szt.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Brak rąk do pracy przytępi transportowe szczyty

Przemysł cierpi na brak rąk do pracy, zabraknie zasobów na obsłużenie popytu zbytnio odbiegającego ...

TRAKO 2019 | Butikowy producent energoelektronicznych serc

Warszawska firma Medcom produkuje energoelektroniczne urządzenia dla transportu szynowego. Są one sercem pojazdów elektrycznych, ...

Wynagrodzenia kierowców nadal w górę

Nowe regulacje i brak kierowców sprawiają, że również w tym roku wzrosną ich wynagrodzenia. ...

Chińczycy ubierają się u Prady

Odzieżowa logistyka korzysta z transportu lotniczego. Podobnie jak w innych częściach świata, marka Prada ...

Mariusz Golec: Wielton: Nie boimy się Chińczyków

O korzyściach z przejęć we Francji i Włoszech mówi Robertowi Przybylskiemu prezes producenta naczep ...

Czy ciągnik siodłowy będzie trolejbusem?

Europa zachłysnęła się pojęciem elektromobilności. Na siłę próbuje być światowym przywódcą w tej dziedzinie. ...