Włochy odcięte od transportu

IM000023.JPG

Załamała się wymiana handlowa Europy z Włochami. Sytuację przewoźników pogarsza spadek przewozów kontenerów.

Włochy stały się czerwoną strefą, a załadowcy żądają podpisywania oświadczeń, że kierowca dobierający towar nie przebywał w ostatnich dwóch tygodniach we Włoszech. – Rynek włoski upadł. Po pierwsze kierowcy nie chcą tam jeździć, po drugie zniknął eksport do Włoch – wymienia powody Piotr Kopczyński z firmy Botrans.

Podobnie ocenia sytuacje Arkadiusz Milewski z firmy Spedex. – Przewozy do Włoch całkowicie stanęły. Nie ma wymiany handlowej pomiędzy Włochami i Europą. Jeszcze niedawno moje samochody kursowały między Włochami i Beneluxem. Przewozy są mniejsze o 40 proc. i musiałem przerzucić auta na inne trasy, ale w tej sytuacji jest wielu przewoźników i stawki spadły – tłumaczy Milewski. – W tych warunkach trudno mówić o zarobku – podkreśla Milewski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy autokarowi wystąpili o pomoc rządu

– Epidemia może zdewastować branżę transportu drogowego – ostrzega prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Z ankiety ZMPD, na którą w kilka godzin odpowiedziało blisko czterystu przewoźników wynika, że tylko co dziesiąty przedsiębiorca nie odczuł zmniejszenia przewozów. Z pozostałych blisko połowa ocenia, że przychody zmalały o 20 lub 20-30 proc.

Epidemia najbardziej uderzyła w przewozy samochodami z plandekami. Dwie trzecie ankietowanych wskazuje na ten typ pojazdów. Przewozy chłodnicze jeszcze trzymają się dzięki zwiększonym zakupom żywności.

Czytaj więcej w: http://Słaby marzec dla logistyki. Problemy na morzu i lądzie

Znaczne ograniczenie załadunku kontenerowców w Chinach odbija się także na przewoźnikach samochodowych. Polska Izba Spedycji i Logistyki szacuje spadek przeładunków na 30 proc.

W polskich portach 75 proc. kontenerów odbieranych jest samochodami, zatem nie dla wszystkich starczy pracy. – Zerwana została ciągłość łańcuchów dostaw. Puste kontenery z Europy trafiały m.in. do Ameryk. Poważne ograniczenie żeglugi doprowadziło do braku pustych kontenerów. W rezultacie np. w Kolumbii zabrakło kontenerów do pakowania kawy, którą z Rotterdamu przywoziłem do Polski – wskazuje Kopczyński. PISiL spodziewa się, że przewozy morskie wrócą do normalnego stanu w maju.

W tej sytuacji ZMPD apeluje o finansowanie pomostowe dla przewoźników, ulgi podatkowe i w opłatach ZUS. Ministerstwo Rozwoju obiecało pomóc branży turystycznej. Spotkanie z Ministerstwem Infrastruktury przewidziane jest 13 marca.

Polska branża międzynarodowych przewozów samochodowych to blisko 36,5 tys. firm mających niemal ćwierć mln samochodów. Przychody sięgają 130 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pesa z Orlenem planują pociągi na wodór

Orlen i Pesa podpisały 12 grudnia porozumienie o przygotowaniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Badawczy ...

W Niemczech zerowe myto dla gazowców do 2023 roku?

Rządząca w Niemczech koalicja CDU / CSU i SPD zaproponowała zwolnić ciężkie ciężarówki z ...

Firmy transportowe rozczarowane pomocą

Przedsiębiorcy aby przetrwać domagają się zwrotu VAT, abolicji podatkowej oraz kredytów obrotowych. Udzielenie pożyczki ...

Wielton: Rynek się schładza

Trzeci pod względem wielkości producent naczep w Europie, Grupa Wielton, przyznaje, że liczba zamówień ...

Paczka dla Wenezueli

Do Kolumbii uciekło przed biedą blisko 2 mln Wenezuelczyków, którym pomaga Caritas. W ubiegłym ...

Korekta ryku samochodów ciężarowych

Rejestracje nadal spadają, ale importerzy oczekują wyhamowania spadków. W styczniu rejestracje nowych pojazdów ciężarowych ...