Volvo z tabletem

Volvo odnowiło gamę ciężarówek. Mają aktywne tempomaty i tablet na desce rozdzielczej.

Po raz pierwszy w historii, marka jednocześnie zaprezentowała 4 nowe modele: FM, FMX, FH i FH16. Najpoważniejsze zmiany zaszły w modelach Volvo FM i Volvo FMX, które otrzymały nową kabinę. Objętość jej wnętrza wzrosła nawet o jeden metr sześcienny, zapewniając dzięki temu większy komfort i więcej miejsca do pracy.

Wygodniej i przestronniej

Dolna leżanka w kabinie sypialnej jest umieszczona wyżej niż poprzednio, co zapewnia większy komfort i pozwala uzyskać dodatkowe miejsce do przechowywania pod spodem. Kabina dzienna ma na tylnej ścianie nowy 40-litrowy schowek z wewnętrznym oświetleniem. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem, a sterowana czujnikiem klimatyzacja z filtrem węglowym zapewnia dobrą jakość powietrza w każdych warunkach, jak obiecuje producent.

9-calowy ekran na desce rozdzielczej może służyć do kontaktów z dyspozytorem. Fot. Volvo Trucks

Nowe modele zapewniają lepszą widoczność dzięki większym oknom, obniżonej linii drzwi i nowym lusterkom. Po włączeniu prawego kierunkowskazu na 9-calowym monitorze pokaże się obraz z bocznej kamery, która da kierowcy dobry widok na to, co dzieje się wzdłuż samochodu.

Aktywny tempomat

Bezpieczeństwo zostało zwiększone dzięki reflektorom z aktywnymi światłami mijania w Volvo FH i Volvo FH16. Ten system automatycznie wyłącza wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów.
Jazdę ułatwia tempomat adaptacyjny (ACC) działający przy wszystkich prędkościach aż do 0 km/h oraz tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który załącza hamulce kół, jeśli do utrzymania stałej prędkości przy zjeździe potrzebna jest dodatkowa siła hamowania. Standardowe wyposażenie nowych samochodów ciężarowych stanowi obecnie Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) konieczny do działania takich funkcji jak Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układ Stabilizacji Toru Jazdy. Jako opcja jest dostępny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności. Układ rozpoznawania znaków drogowych wykrywa takie znaki, jak ograniczenie wyprzedzania, rodzaj drogi i ograniczenie prędkości, i wyświetla je na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

Dodatkowo tablet na desce rozdzielczej

Kierownicę można pochylić, fotel prowadzącego ma szerszy zakres regulacji, nowa jest także deska rozdzielcza z odnowiona kolorystyką i elementami wyposażenia, w tym klawiszami na kierownicy.

Dostawy nowych modeli rozpoczną się w marcu przyszłego roku. Fot Volvo

Wyświetlacz zestawu wskaźników jest całkowicie cyfrowy, z 12-calowym ekranem, który znacznie ułatwia kierowcy wybranie aktualnie potrzebnych informacji. W miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy znajduje się 9-calowy wyświetlacz dodatkowy (przypominający tablet) obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje na temat transportu oraz pokazującymi obraz z kamer monitorujących. Tymi funkcjami można sterować przyciskami na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Oszczędniejsze silniki

Volvo promuje turbowspomagany silnik D13TC, który według zapewnień producenta jest o 13 proc. oszczędniejszy od dotychczasowych silników. Już co piąty nabywca odebrał FH z takim silnikiem, w zamówieniach ten diesel ma już 40 proc., a centrala Volvo przypuszcza, że odsetek sięgnie 70 proc. W znakomitej większości są to silniki 460-konnne. W ofercie jest także odmiana 500-konna.

Silnik D13K połączony z dwusprzęgłową skrzynią, która praktycznie eliminuje ryzyko poślizgu kół podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Fot Volvo

Dostępne są również wersje gazowe (LNG i CNG). W przeciwieństwie do konkurencji (Scania oraz Iveco), wersje gazowe pracują w cyklu wysokoprężnym, a ON używany jest tylko do inicjacji zapłonu.

Samochody już można zamawiać, a dostawy rozpoczną się na koniec marca przyszłego roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Elektryczna ostatnia mila

Firmy próbują elektryczne samochody dostawcze. Oferta nie spełnia wszystkich potrzeb. No Limit jako pierwsza ...

Pociąg z Chin już w Sławkowie

Pierwszy pociąg z Chin dotarł do Sławkowa. LHS ma nadzieję, że nowe połączenie stanie ...

Niemcy dyskryminują przewoźników ponadnormatywnych

Niemcy wszelkimi sposobami utrudniają polskim firmom dostęp do swojego rynku transportowego. Pomimo protestów europejskiego ...

Pakiet Mobilności w powtórnym głosowaniu PE

27 marca PE podda pod głosowanie pakiet mobilności. Posłowie zdecydują, czy dyrektywa o delegowaniu ...

Ranking najlepszych firm spedycyjnych: Mali rosną najszybciej

W 2018 roku pierwsza dziesiątka największych firm specjalizujących się w obsłudze ładunków zanotowała przychody ...

Zabytki podróżują na kołach

Ładunki z Muzeum Narodowego o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski będą podróżować ...