Polscy inspektorzy gotowi na eCMR

Transport drogowy pozbywa się papierowych dokumentów.

Publikacja: 09.09.2020 17:57

Polscy inspektorzy gotowi na eCMR

Foto: Fot. WITD

Śląscy inspektorzy, w ramach współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Ministerstwem Infrastruktury, oraz liderami projektu z państw nadbałtyckich, tj. Litwy, Łotwy i Estonii, przeprowadzili kontrolę, w trakcie której testowano działanie systemu pozwalającego na weryfikację elektronicznych dokumentów przewozowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

""

Kontrola eCMR. Dokument papierowy i cyfrowy zawierają te same informacje. Fot ITD Katowice

logistyka.rp.pl

Inspektorzy oprócz klasycznego i dobrze znanego papierowego druku dokumentu przewozowego CMR sprawdzili także jego elektroniczny odpowiednik w specjalnie do tego celu projektowanym systemie informatycznym „e-CMR”.

Kontrola odbyła się 8 września na autostradzie A1 na wysokości MOP Starcza (okolice Częstochowy). W celach testowych nadawca ładunku z terenu Śląska wprowadził do systemu elektronicznego e-CMR cyfrową wersję dokumentu przewozowego.

Czytaj więcej w: Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Inspektorzy zweryfikowali działanie systemu pod kątem dostępności takiego cyfrowego dokumentu dla służb kontrolnych. Inspektorzy na ekranie monitora ujrzeli ten sam dokument, jaki kierowca posiadał w klasycznej wersji papierowej.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że koszty elektronicznej dokumentacji są 3-4 razy niższe od papierowej, elektronika przyspiesza obieg dokumentacji, a na dodatek unika się błędów. IRU przekonuje, że wprowadzenie e-CMR przyspieszy obieg dokumentów, płatności oraz wyeliminuje błędy i nadużycia.

Czytaj więcej w: Berlin zablokowany przez ciężarówki. Firmy chcą zakazu kabotażu

Do wprowadzenia e-CMR zmusza zagrożenie epidemiczne oraz rosnące przewozy. W ostatnich dwóch dekadach transport drogowy towarów w Europie wzrósł o 25 proc. Komisja Europejska szacuje, że do 2050 wzrost wyniesie 30-50 proc.

Dostawcy oprogramowania są na tyle liczni, że zapewniona będzie konkurencja.

Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w 2011 roku, a w stosunku do Polski 11 września 2019 roku. Pierwszy przejazd przez granicę pojazdu z e-CMR miał miejsce w styczniu 2017 roku pomiędzy Francją i Hiszpanią.

Śląscy inspektorzy, w ramach współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Ministerstwem Infrastruktury, oraz liderami projektu z państw nadbałtyckich, tj. Litwy, Łotwy i Estonii, przeprowadzili kontrolę, w trakcie której testowano działanie systemu pozwalającego na weryfikację elektronicznych dokumentów przewozowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Inspektorzy oprócz klasycznego i dobrze znanego papierowego druku dokumentu przewozowego CMR sprawdzili także jego elektroniczny odpowiednik w specjalnie do tego celu projektowanym systemie informatycznym „e-CMR”.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach