Polscy inspektorzy gotowi na eCMR

Transport drogowy pozbywa się papierowych dokumentów.

Publikacja: 09.09.2020 17:57

Polscy inspektorzy gotowi na eCMR

Foto: Fot. WITD

Śląscy inspektorzy, w ramach współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Ministerstwem Infrastruktury, oraz liderami projektu z państw nadbałtyckich, tj. Litwy, Łotwy i Estonii, przeprowadzili kontrolę, w trakcie której testowano działanie systemu pozwalającego na weryfikację elektronicznych dokumentów przewozowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

""

Kontrola eCMR. Dokument papierowy i cyfrowy zawierają te same informacje. Fot ITD Katowice

Foto: logistyka.rp.pl

Inspektorzy oprócz klasycznego i dobrze znanego papierowego druku dokumentu przewozowego CMR sprawdzili także jego elektroniczny odpowiednik w specjalnie do tego celu projektowanym systemie informatycznym „e-CMR”.

Kontrola odbyła się 8 września na autostradzie A1 na wysokości MOP Starcza (okolice Częstochowy). W celach testowych nadawca ładunku z terenu Śląska wprowadził do systemu elektronicznego e-CMR cyfrową wersję dokumentu przewozowego.

Czytaj więcej w: Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Inspektorzy zweryfikowali działanie systemu pod kątem dostępności takiego cyfrowego dokumentu dla służb kontrolnych. Inspektorzy na ekranie monitora ujrzeli ten sam dokument, jaki kierowca posiadał w klasycznej wersji papierowej.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że koszty elektronicznej dokumentacji są 3-4 razy niższe od papierowej, elektronika przyspiesza obieg dokumentacji, a na dodatek unika się błędów. IRU przekonuje, że wprowadzenie e-CMR przyspieszy obieg dokumentów, płatności oraz wyeliminuje błędy i nadużycia.

Czytaj więcej w: Berlin zablokowany przez ciężarówki. Firmy chcą zakazu kabotażu

Do wprowadzenia e-CMR zmusza zagrożenie epidemiczne oraz rosnące przewozy. W ostatnich dwóch dekadach transport drogowy towarów w Europie wzrósł o 25 proc. Komisja Europejska szacuje, że do 2050 wzrost wyniesie 30-50 proc.

Dostawcy oprogramowania są na tyle liczni, że zapewniona będzie konkurencja.

Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w 2011 roku, a w stosunku do Polski 11 września 2019 roku. Pierwszy przejazd przez granicę pojazdu z e-CMR miał miejsce w styczniu 2017 roku pomiędzy Francją i Hiszpanią.

Śląscy inspektorzy, w ramach współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Ministerstwem Infrastruktury, oraz liderami projektu z państw nadbałtyckich, tj. Litwy, Łotwy i Estonii, przeprowadzili kontrolę, w trakcie której testowano działanie systemu pozwalającego na weryfikację elektronicznych dokumentów przewozowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Inspektorzy oprócz klasycznego i dobrze znanego papierowego druku dokumentu przewozowego CMR sprawdzili także jego elektroniczny odpowiednik w specjalnie do tego celu projektowanym systemie informatycznym „e-CMR”.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Pieniądze od banku za wyrobienie karty kredytowej
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności