Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Inspekcja kontroluje więcej samochodów i ma wydajniejsze narzędzia.

Publikacja: 25.07.2020 12:39

Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Foto: logistyka.rp.pl

Od 7 listopada 2019 roku liczba kontroli w roku kalendarzowym dokonywanych przez europejskie inspekcje transportu drogowego ma obejmować 5 proc. łącznej liczby pojazdów ciężarowych dmc powyżej 3,5 tony oraz autobusów mających ponad 9 miejsc, zarejestrowanych w danym kraju.

W 2019 roku inspekcja przeprowadziła na drodze 176 tys. kontroli. Odsetek pojazdów zagranicznych wyniósł 46 proc., podczas gdy w 2015 roku sięgnął jednej trzeciej. – Niezmiennie większość wykroczeń, do 80 proc., dotyczy rozliczenia czasu pracy i zakłócania urządzeń kontrolujących. To poważne wykroczenie, bo przemęczony kierowca ma podobną sprawność do będącego pod wpływem alkoholu. Walcząc z tą plagą kontrolujemy także samochody w tranzycie – tłumaczy główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Czytaj więcej w: Dobre nastroje przedsiębiorców

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego szacują, że co czwarty kontrolowany kierowca ma problem z czasem pracy. To jedyna zmienna, którą można zwiększyć konkurencyjność firmy lub wynagrodzenie kierowców. Dochodzi do fałszerstw, kierowcy stosują tzw. magnesy, które zmieniają zapisy tachografów lub wręcz wstrzymują ich pracę. Podczas kontroli ciężarówki 24 lipca inspektorzy znaleźli magnes… w dziupli. Zatrzymany kierowca schował tam urządzenie.

""

Niesprawny tachograf, ujawniony w jednej z kontrolowanych przez GITD ciężarówek. Fot. GITD

logistyka.rp.pl

W maju i czerwcu GITD wzbogaciło się o 64 furgony warte 28 mln zł, wyposażone m.in. w testery, urządzenia do kontroli składu paliwa, dymomierze oraz wagi przenośne. W przeciwieństwie do dotychczas używanych, nowe pozwalają na pomiar masy samochodu w ruchu. Dzięki temu ważenie ciężarówki potrwa 2 minuty, a nie 20 jak do tej pory. Ministerstwo w ramach tarczy Antykryzysowej 3.0 uprościło także formalności, jeżeli kontrola nie wykaże naruszeń. Spisywany na koniec protokół jest uproszczony i nie wymaga podpisu kierowcy.

Czytaj więcej w: Osobówką rozbił bramki na S8

GITD przyspieszy także kontrole stanu technicznego pojazdów. Inspekcja zakupi 16 ruchomych stacji diagnostycznych. – Spośród wytypowanych do kontroli pojazdów, ponad 40 proc. okazało się niesprawnych po zbadaniu w mobilnej stacji technicznej – podkreśla Gajadhur. GITD ma 3 takie mobilne stacje. Na dolnośląskim odcinku A4 inspektorzy zatrzymali 24 lipca samochód ciężarowy, którego instalacja pneumatyczna została „naprawiona” długopisem. Kontrola ujawniła także zbyt dużą różnicę sił hamowania w kołach jednej osi, usterki oświetlenia i zużyte ogumienie.

""

„Naprawiona” długopisem instalacja pneumatyczna ciężarówki. Fot. GITD

logistyka.rp.pl

GITD podkreśla jednak, że stan taboru poprawia się. – Na początku funkcjonowania dziennie odbieraliśmy po kilka, kilkanaście dowodów, co stanowiło jedną trzecią kontrolowanych pojazdów. Od kilku lat odsetek ustalił się na poziomie 6-7 proc. – szacuje główny inspektor.

Od 7 listopada 2019 roku liczba kontroli w roku kalendarzowym dokonywanych przez europejskie inspekcje transportu drogowego ma obejmować 5 proc. łącznej liczby pojazdów ciężarowych dmc powyżej 3,5 tony oraz autobusów mających ponad 9 miejsc, zarejestrowanych w danym kraju.

W 2019 roku inspekcja przeprowadziła na drodze 176 tys. kontroli. Odsetek pojazdów zagranicznych wyniósł 46 proc., podczas gdy w 2015 roku sięgnął jednej trzeciej. – Niezmiennie większość wykroczeń, do 80 proc., dotyczy rozliczenia czasu pracy i zakłócania urządzeń kontrolujących. To poważne wykroczenie, bo przemęczony kierowca ma podobną sprawność do będącego pod wpływem alkoholu. Walcząc z tą plagą kontrolujemy także samochody w tranzycie – tłumaczy główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach