Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Inspekcja kontroluje więcej samochodów i ma wydajniejsze narzędzia.

Od 7 listopada 2019 roku liczba kontroli w roku kalendarzowym dokonywanych przez europejskie inspekcje transportu drogowego ma obejmować 5 proc. łącznej liczby pojazdów ciężarowych dmc powyżej 3,5 tony oraz autobusów mających ponad 9 miejsc, zarejestrowanych w danym kraju.

W 2019 roku inspekcja przeprowadziła na drodze 176 tys. kontroli. Odsetek pojazdów zagranicznych wyniósł 46 proc., podczas gdy w 2015 roku sięgnął jednej trzeciej. – Niezmiennie większość wykroczeń, do 80 proc., dotyczy rozliczenia czasu pracy i zakłócania urządzeń kontrolujących. To poważne wykroczenie, bo przemęczony kierowca ma podobną sprawność do będącego pod wpływem alkoholu. Walcząc z tą plagą kontrolujemy także samochody w tranzycie – tłumaczy główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Czytaj więcej w: Dobre nastroje przedsiębiorców

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego szacują, że co czwarty kontrolowany kierowca ma problem z czasem pracy. To jedyna zmienna, którą można zwiększyć konkurencyjność firmy lub wynagrodzenie kierowców. Dochodzi do fałszerstw, kierowcy stosują tzw. magnesy, które zmieniają zapisy tachografów lub wręcz wstrzymują ich pracę. Podczas kontroli ciężarówki 24 lipca inspektorzy znaleźli magnes… w dziupli. Zatrzymany kierowca schował tam urządzenie.

Niesprawny tachograf, ujawniony w jednej z kontrolowanych przez GITD ciężarówek. Fot. GITD

W maju i czerwcu GITD wzbogaciło się o 64 furgony warte 28 mln zł, wyposażone m.in. w testery, urządzenia do kontroli składu paliwa, dymomierze oraz wagi przenośne. W przeciwieństwie do dotychczas używanych, nowe pozwalają na pomiar masy samochodu w ruchu. Dzięki temu ważenie ciężarówki potrwa 2 minuty, a nie 20 jak do tej pory. Ministerstwo w ramach tarczy Antykryzysowej 3.0 uprościło także formalności, jeżeli kontrola nie wykaże naruszeń. Spisywany na koniec protokół jest uproszczony i nie wymaga podpisu kierowcy.

Czytaj więcej w: Osobówką rozbił bramki na S8

GITD przyspieszy także kontrole stanu technicznego pojazdów. Inspekcja zakupi 16 ruchomych stacji diagnostycznych. – Spośród wytypowanych do kontroli pojazdów, ponad 40 proc. okazało się niesprawnych po zbadaniu w mobilnej stacji technicznej – podkreśla Gajadhur. GITD ma 3 takie mobilne stacje. Na dolnośląskim odcinku A4 inspektorzy zatrzymali 24 lipca samochód ciężarowy, którego instalacja pneumatyczna została „naprawiona” długopisem. Kontrola ujawniła także zbyt dużą różnicę sił hamowania w kołach jednej osi, usterki oświetlenia i zużyte ogumienie.

„Naprawiona” długopisem instalacja pneumatyczna ciężarówki. Fot. GITD

GITD podkreśla jednak, że stan taboru poprawia się. – Na początku funkcjonowania dziennie odbieraliśmy po kilka, kilkanaście dowodów, co stanowiło jedną trzecią kontrolowanych pojazdów. Od kilku lat odsetek ustalił się na poziomie 6-7 proc. – szacuje główny inspektor.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rail Baltica opóźniona i droższa

Kolejowe połączenie republik nadbałtyckich przez Polskę z zachodem Europy, nie powstanie na czas a koszt ...

Pol-Miedź Trans kupuje nową lokomotywę do przewozów intermodalnych

Pesa Bydgoszcz i Pol-Miedź Trans podpisały 7 lipca umowę na dostawę lokomotywy Gama. Lokomotywa ...

Ratunek dla przewoźników autobusowych

Dofinansowanie dla przewoźników autobusowych 3-krotnie wyższe w czasie pandemii. Rozpoczął  się kolejny nabór wniosków ...

Lokalizacja sercem logistyki e-commerce

Jak podaje Gemius, już co drugi Polak robi zakupy w sieci. Ponad połowa internautów ...

TRAKO 2019 WIDEO | Piotr Wroński, wiceprezes firmy Medcom: Polska liczy się w świecie

Polskie firmy od lat są konkurencyjne na międzynarodowym rynku kolejowym, a nasz potencjał technologiczny ...

Sprzedaż ciężarówek jak w ubiegłym roku

Wymiana taboru utrzyma ubiegłoroczny poziom rejestracji. DAF prognozuje, że polski rynek w 2020 osiągnie ...