Wystrzeliły ceny AdBlue, są kłopoty z jego dostępnością

Drożejący gaz wysłał w kosmos ceny AdBlue. Co gorsza w Europie są problemy z jego zakupem.

Publikacja: 10.11.2021 10:29

Wystrzeliły ceny AdBlue, są kłopoty z jego dostępnością

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Przewoźnicy z niedowierzaniem obserwują problemy z dostępnością i cenami AdBlue. Z braku AdBlue stanęły w Niemczech także polskie samochody ciężarowe. Płyn dostępny jest tylko na niektórych stacjach, a ceny poszybowały w górę. – Także w Polsce nasila się brak mocznika, ceny z dnia na dzień idą w górę. W tym momencie cena to 3,49 zł/l – wskazuje dyrektor zarządzający Magtrans Piotr Magdziak.

Wysokie ceny niepokoją przewoźników. – Cena wzrosła o 100 proc. i dostawy są bardzo niestabilne. Obserwujemy narastające problemy z zakupem tego czynnika w Polsce – przyznaje Prezes ZetTransport Jan Załubski. 

Stacje paliw zapewniają o ciągłości dostaw. – Od pewnego czasu zauważamy znaczny wzrost sprzedaży płynu AdBlue na naszych stacjach i to mimo rosnących cen. Można się domyślać, że z obawy przed dalszymi podwyżkami, kierowcy chcą zrobić zapasy – przypuszcza członek zarządu Anwim Paweł Grzywaczewski. 

Tłumaczy, że problemy z dostępnością na rynku AdBlue są następstwem podwyżek cen gazu ziemnego. Półproduktem wykorzystywanym do produkcji płynu jest amoniak, który na skalę przemysłowym otrzymywany jest właśnie z gazu ziemnego. Układy SCR redukujące emisję tlenków azotu występują niemalże we wszystkich samochodach ciężarowych i w większości nowych diesli w samochodach osobowych. – Popyt na płyn jest bardzo duży, dlatego każde wahnięcie w produkcji AdBlue dotyka przede wszystkim branżę transportową – przyznaje Grzywaczewski. 

Pociesza, że Grupa Azoty, główny producent płynu AdBlue w Polsce, nie zapowiada ograniczenia produkcji. – Jednak należy spodziewać się kolejnych podwyżek, które są wprost proporcjonalne do wzrostów cen gazu ziemnego, który jest konieczny przy produkcji AdBlue – dodaje członek zarządu Anwim. 

Według danych Bloomberg gaz ziemny podrożał na rynku spotowym z 3 dol. za MMBtu przed pandemią do ponad 5 dol. Rosnące ceny utrzymują się od maja tego roku. 

KE szacowała w październiku, że gaz ziemny zdrożał średnio w Europie o 429 proc. w stosunku do 2019 roku. W Polsce podwyżka wyniosła 504 proc., w Niemczech 559 proc., we Francji 562 proc. a w Belgii 592 proc. 

AdBlue to wodny roztwór mocznika (32,5 proc. mocznika, reszta dejonizowana woda), który używany jest w katalizatorach ciężarówek do redukcji tlenków azotu do azotu i wody. Stosowany jest w 5-procentowej proporcji do oleju napędowego. Typowa dalekodystansowa ciężarówka zużywa miesięcznie 350-400 litrów AdBlue. Nazwa jest własnością Niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów VDA. 

Przewoźnicy z niedowierzaniem obserwują problemy z dostępnością i cenami AdBlue. Z braku AdBlue stanęły w Niemczech także polskie samochody ciężarowe. Płyn dostępny jest tylko na niektórych stacjach, a ceny poszybowały w górę. – Także w Polsce nasila się brak mocznika, ceny z dnia na dzień idą w górę. W tym momencie cena to 3,49 zł/l – wskazuje dyrektor zarządzający Magtrans Piotr Magdziak.

Wysokie ceny niepokoją przewoźników. – Cena wzrosła o 100 proc. i dostawy są bardzo niestabilne. Obserwujemy narastające problemy z zakupem tego czynnika w Polsce – przyznaje Prezes ZetTransport Jan Załubski. 

Elektromobilność
Gazowe ciężarówki pod płotem
Drogowy
Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot
Elektromobilność
BP zbuduje wodorowe stacje
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami