GDDKiA potwierdza: coraz więcej pracy dla transportu drogowego

W ostatnim pięcioleciu ruch pojazdów ciężarowych z przyczepami wzrósł o 18 proc.

Publikacja: 21.11.2021 18:24

GDDKiA potwierdza: coraz więcej pracy dla transportu drogowego

Foto: GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Z pomiarów GDDKiA wynika, że średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych wyniósł 13 574 pojazdów na dobę. W stosunku do wyników z 2015 roku wzrósł o 21 proc. z tym, że na drogach międzynarodowych przyrost sięgnął 27 proc. do 25 488 poj./dobę, a na pozostałych krajowych 15 proc. do 8746 poj./dobę. 

Najbardziej obciążone ruchem są drogi krajowe w województwie śląskim (ponad 22 000 poj./dobę), najmniej w województwie warmińsko-mazurskim (poniżej 8000 poj./dobę). Chociaż autostrady i drogi ekspresowe stanowią 20 proc. sieci dróg krajowych to przenosiły ponad 50 proc. pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych. 

Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:

·         S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka, 

·         S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka, 

·         S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka, 

·         S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR wyniósł 112 736 poj./dobę, 

·         A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę. 

Auta osobowe tworzyły 72,1 proc. ruchu, co stanowi 22-procentowy przyrost. Samochody ciężarowe z przyczepami odpowiadały za 14,7 proc. ruchu (o 18 proc. więcej niż w 2015 roku), zaś lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), 10,2 proc. Ich ruch wzrósł najdynamiczniej (o 42 proc.), co może wynikać ze rosnącej popularności e-handlu. Ruch samochodów ciężarowych bez przyczep i autobusów spadł o (odpowiednio) 17 i 51 proc. 

Pomiary odbyły się na 2289 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Według danych z 32 stanowisk automatycznego pomiaru ruchu z tygodnia od 6 - 12 września 2021 roku, ruch pojazdów ciężkich powiększył się w stosunku do roku 2020 o 5 proc. zaś w stosunku do 2019 roku o 9 proc. 

Z pomiarów GDDKiA wynika, że średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych wyniósł 13 574 pojazdów na dobę. W stosunku do wyników z 2015 roku wzrósł o 21 proc. z tym, że na drogach międzynarodowych przyrost sięgnął 27 proc. do 25 488 poj./dobę, a na pozostałych krajowych 15 proc. do 8746 poj./dobę. 

Najbardziej obciążone ruchem są drogi krajowe w województwie śląskim (ponad 22 000 poj./dobę), najmniej w województwie warmińsko-mazurskim (poniżej 8000 poj./dobę). Chociaż autostrady i drogi ekspresowe stanowią 20 proc. sieci dróg krajowych to przenosiły ponad 50 proc. pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych. 

Drogowy
Za dwa tygodnie znikną bramki
Regulacje Ue
Nadchodzi tsunami transportu drogowego
Szynowy
Turcja to nowe Chiny
Drogowy
Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Drogowy
Opony sprzedają się jak świeże bułeczki