W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował

W transporcie ekspresowym panuje zastój, chociaż z gospodarki nadchodzą pozytywne sygnały, sprzedaż detaliczna jest wysoka, rośnie zatrudnienie tymczasowe.

Publikacja: 02.12.2022 09:36

W przewozach ekspresowych wzrost wyhamował

Foto: Robert Przybylski

Dla ekspresowych przewozów początek roku był pomyślny. – W 2022 roku odnotowaliśmy wzrost aktywności klientów i liczby zleceń transportowych, jednak od połowy roku ten wzrost znacznie wyhamował. Ceny transportu wzrosły o kilkanaście procent w pierwszej połowie roku, a następnie się ustabilizowały i od kilku miesięcy nie obserwujemy wzrostu cen – opisuje sytuację w transporcie ekspresowym prezes zarządu Clicktrans Michał Brzeziński.

Czytaj więcej

Myto idzie w górę w Polsce i w Niemczech

Jego platforma do zlecania transportu przesyłek osiągnęła właśnie milion użytkowników w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Klienci spoza Polski stanowią ponad 46% ogólnej liczby użytkowników. 

Działający w 48 krajach spedytor Done! Deliveries ocenia, że jesień była „poprawna”. – Nie zauważyliśmy większych spadków, jednak nie było też istotnych wzrostów, czego z reguły spodziewamy się po tym okresie. Jeżeli chodzi o świąteczny szczyt to jeszcze się nie pojawił. Z reguły obserwujemy to od drugiego tygodnia grudnia – wyjaśnia prezes zarządu Done! Deliveries Damian Misiek. Dodaje, że stawki spadają.

Tymczasem sprzedaż detaliczna utrzymuje się na dobrym poziomie. – Jak dotychczas konsumenci wierzą, że przyszłość nie będzie tak czarna jak malują to ekonomiści. Wystarczy spojrzeć na wyniki globalnej sprzedaży e-commerce w ostatni „Black Friday”. Wartość transakcji przekroczyła 9 miliardów dol. (dane Adobe Analytics) i była najwyższa w historii. Powodów może być wiele, jednym z nich ucieczka z gotówką przy szalejącej inflacji oraz rosnących cenach wszelkich dóbr oraz żywności – tłumaczy analityk Last Mile Expert Mirek Gral. 

Ożywienie wdać także w przemyśle. Instytut Ifo podał, że w Niemczech po raz pierwszy od stycznia wzrosła liczba robotników na pracy tymczasowej. Pomiędzy sierpniem a listopadem powiększyła się z 76 tys. do 187 tys., jest jednak nadal znacznie niższa od lat wcześniejszych np. w listopadzie 2021 roku wynosiła 750 tys. 

Czytaj więcej

Z braku paliwa staną pociągi towarowe

W Niemczech nie nadeszło tsunami upadłości. Co prawda w III kwartale liczba wniosków o ogłoszenie upadłości w Niemczech wśród dużych firm (sprzedaż powyżej 20 mln euro) wzrosła o prawie 74 proc., jak poinformowała firma konsultingowa FalkenSteg, ale liczby bezwzględne są małe. 

W okresie lipiec-wrzesień br. upadły 33 podmioty wobec 19 bankructw w analogicznym okresie zeszłego roku. – Wzrostu należało się spodziewać, ale nie jest on tak wysoki, jak niektórzy oczekiwali na początku roku – wyjaśnia Jonas Eckhardt, autor badania i partner w FalkenSteg. Ekspert ds. restrukturyzacji zakłada, że do końca bieżącego roku wzrośnie liczba upadłości, i w całym 2022 roku będzie ich więcej (około 130) niż w roku poprzednim, ale mniej niż w rekordowym 2020 roku (181 upadłości). – Wzrost o 70 proc. robi wrażenie, ale jednocześnie w 2020 roku było jeszcze gorzej, a więc pojawia się pytanie o trend wieloletni. Po drugie mniej niż 200 bankructw rocznie w całych, bądź co bądź bardzo rozwiniętych Niemczech, to jest statystycznie znikomy odsetek – zauważa prezes Smart Project Wojciech Rokicki. 

Dla ekspresowych przewozów początek roku był pomyślny. – W 2022 roku odnotowaliśmy wzrost aktywności klientów i liczby zleceń transportowych, jednak od połowy roku ten wzrost znacznie wyhamował. Ceny transportu wzrosły o kilkanaście procent w pierwszej połowie roku, a następnie się ustabilizowały i od kilku miesięcy nie obserwujemy wzrostu cen – opisuje sytuację w transporcie ekspresowym prezes zarządu Clicktrans Michał Brzeziński.

Jego platforma do zlecania transportu przesyłek osiągnęła właśnie milion użytkowników w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Klienci spoza Polski stanowią ponad 46% ogólnej liczby użytkowników. 

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Systemy IT
Maersk udowodnił, że nie wszystkim zależy na przejrzystości łańcucha dostaw
Rynek
Polska ma najniższe koszty operacyjne logistyki magazynowej
Systemy IT
Pierwszy krok ku logistyce bez papieru
Drogowy
Czy na rynku ciężarówek euforia przerodzi się w panikę?
Szynowy
Znikające stacje kolejowe i zbyt krótkie tory
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO