Dla ekspresowych przewozów początek roku był pomyślny. – W 2022 roku odnotowaliśmy wzrost aktywności klientów i liczby zleceń transportowych, jednak od połowy roku ten wzrost znacznie wyhamował. Ceny transportu wzrosły o kilkanaście procent w pierwszej połowie roku, a następnie się ustabilizowały i od kilku miesięcy nie obserwujemy wzrostu cen – opisuje sytuację w transporcie ekspresowym prezes zarządu Clicktrans Michał Brzeziński.
Czytaj więcej
Waloryzacja i ekologia sprawiają, że od nowego roku wzrosną stawki opłat dla samochodów ciężarowych.
Jego platforma do zlecania transportu przesyłek osiągnęła właśnie milion użytkowników w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Klienci spoza Polski stanowią ponad 46% ogólnej liczby użytkowników.
Działający w 48 krajach spedytor Done! Deliveries ocenia, że jesień była „poprawna”. – Nie zauważyliśmy większych spadków, jednak nie było też istotnych wzrostów, czego z reguły spodziewamy się po tym okresie. Jeżeli chodzi o świąteczny szczyt to jeszcze się nie pojawił. Z reguły obserwujemy to od drugiego tygodnia grudnia – wyjaśnia prezes zarządu Done! Deliveries Damian Misiek. Dodaje, że stawki spadają.
Tymczasem sprzedaż detaliczna utrzymuje się na dobrym poziomie. – Jak dotychczas konsumenci wierzą, że przyszłość nie będzie tak czarna jak malują to ekonomiści. Wystarczy spojrzeć na wyniki globalnej sprzedaży e-commerce w ostatni „Black Friday”. Wartość transakcji przekroczyła 9 miliardów dol. (dane Adobe Analytics) i była najwyższa w historii. Powodów może być wiele, jednym z nich ucieczka z gotówką przy szalejącej inflacji oraz rosnących cenach wszelkich dóbr oraz żywności – tłumaczy analityk Last Mile Expert Mirek Gral.