Na 35 tys. członków GS1 68 proc. tych, którzy brali udział w badaniu, jest zainteresowanych projektem „Paperless”. Wśród producentów 69 proc. zamierza wdrożyć w pełni elektroniczny obieg dokumentów, zaś wśród sieci handlowych ten odsetek wynosi 66 proc.
Firmy zamierzają w pierwszej kolejności zabrać się za cyfryzację składania zamówień i wysyłki towarów, jednak zadanie komplikuje uczestnictwo w łańcuchu logistycznym kilku niezależnych podmiotów. Dlatego też pomocy w popularyzacji elektronicznych dokumentów handlowych firmy upatrują ze strony GS1.
Czytaj więcej
Logistycy od lat walczą ze szczytami transportowymi. Trudno wskazać zwycięzców, ale pomysłów na złagodzenie dolegliwości jest kilka.
W połowie 2022 roku spółki Fresh Logistics Polska (Grupa Raben), Lactalis Polska i Jeronimo Martins wdrożyły pierwszą fazę modelu Paperless. Skupiły się w niej na uproszczeniu procesu dostaw towarów od producenta do odbiorcy, realizowanego przez operatora logistycznego przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV.
Korzyści są oczywiste: czas przyjęcia dostaw skrócił się o 44 proc. Komunikat DESADV zawierający pełną informację nt. struktury dostawy umożliwia jej automatyczne przyjęcie (skanowanie etykiet logistycznych z dostawy w referencji do DESADV, automatyczne generowanie PZ w referencji do DESADV), bez konieczności ręcznego wprowadzania danych do systemu. W rezultacie spadek kosztów obsługi dostaw sięgnął 38 proc.