Koniec produkcji legendarnych samolotów Boeinga

Ostatnie dwa 747 w wersji towarowej odbierze firma leasingowa Atlas Air. Maszyny będą latać w barwach Kuehne + Nagel.

Publikacja: 23.11.2022 10:02

Przedostatni wyprodukowany Boeing 747 w pierwszym locie w barwach Kuehne + Nagel

Przedostatni wyprodukowany Boeing 747 w pierwszym locie w barwach Kuehne + Nagel

Foto: Kuehne + Nagel

Leasingująca samoloty spółka Atlas Air (w 2021 roku zanotowała 4 mld dol. przychodów) zamówiła ostatnie 4 Jumbo Jety 747 jakie wyprodukuje Boeing. Samoloty są w wersji towarowej i ostatnie dwie sztuki wynajął Kuehne + Nagel. Logistyczny gigant nazwał samoloty „Inspire” (już odebrany i w użytkowaniu) oraz „Empower”, który przejmie w najbliższych tygodniach. 

Ostatnie Jumbo w wersji 747 8F służącej do przewozów ładunków mogą zabrać o 20 proc. więcej ładunku od poprzedniej wersji 747-400, zużywają przy tym o 16 proc. paliwa mniej w przeliczeniu na tonę ładunku oraz są o 30 proc. cichsze. Kabina o długości ponad 76 m i szerokości 6 m ma pojemność 180 m3. Zasięg maszyny przekracza 14 tys. km. 

Samolot powstawał jako wojskowy transportowiec. Boeing nie otrzymał jednak kontraktu i przerobił płatowiec na wersję pasażerską. Do jej produkcji musiał wznieść nową, wielką halę w Everett, w stanie Waszyngton. Pierwszy lot Jumbo odbył się 9 lutego 1969 roku, a samolot uzyskał dopuszczenie do lotów w grudniu tego samego roku. Pierwszym użytkownikiem był Pan Am, który wprowadził je do służby 22 stycznia 1970 roku. Od tego czasu Boeing wyprodukował 1,6 tys. tych szerokokadłubowych samolotów. 

Czterosilnikowe maszyny do lotów pasażerskich znikają jako zbyt paliwożerne. W 2017 roku ostatni pasażerski Jumbo zakończył loty w barwach amerykańskiego przewoźnika (Delta Air Lines), w 2020 roku British Airways wycofały wszystkie pasażerski Jumbo. W ostatnim roku, gdy z powodu pandemii dramatycznie zmalała liczba pasażerów, wiele z Jumbo trafiło na złom. Z produkcji znika także Airbus A-380. 

Czytaj więcej

Wygrywa zwinniejszy i lepszy

Natomiast Atlas Air ma 57 Jumbo w wersji towarowej, wartych łącznie 1,6 mld dol. Drugim największym użytkownikiem jest UPS, który ma 28 takich maszyn. Użytkownicy zamierzają wykorzystywać do napędu samolotów biopaliwo lub paliwo syntetyczne, tzw. neutralne pod względem emisji CO2. 

Leasingująca samoloty spółka Atlas Air (w 2021 roku zanotowała 4 mld dol. przychodów) zamówiła ostatnie 4 Jumbo Jety 747 jakie wyprodukuje Boeing. Samoloty są w wersji towarowej i ostatnie dwie sztuki wynajął Kuehne + Nagel. Logistyczny gigant nazwał samoloty „Inspire” (już odebrany i w użytkowaniu) oraz „Empower”, który przejmie w najbliższych tygodniach. 

Ostatnie Jumbo w wersji 747 8F służącej do przewozów ładunków mogą zabrać o 20 proc. więcej ładunku od poprzedniej wersji 747-400, zużywają przy tym o 16 proc. paliwa mniej w przeliczeniu na tonę ładunku oraz są o 30 proc. cichsze. Kabina o długości ponad 76 m i szerokości 6 m ma pojemność 180 m3. Zasięg maszyny przekracza 14 tys. km. 

Produkty i Usługi
Jesienne szczyty logistyczne
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Rynek
Banki hamują sektor magazynowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Morski
Liczba wyruszających z portów pociągów z węglem wzrosła dwukrotnie